فارین پالیسی:حذف مرسی، خودکشی سیاسی لیبرال‌ها بود

فارین پالیسی:حذف مرسی، خودکشی سیاسی لیبرال‌ها بود
يکشنبه 20 مرداد 1392 - 20:07

یک مجله آمریکایی در تحلیل وقایع اخیر مصر نوشت: آنچه در مصر رخ داد "انقلاب دوم" عليه يك حكومت استبدادي نبود، بلكه يك "نه" بزرگ به حكومت اخواني ها بود.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نویسنده مجله امريكايي "فارین پالیسی" با اظهار شگفتي از اوضاع سياسي مصر خاطرنشان كرد: آشفتگي سياسي در این کشور باعث شد ليبرال ها با حمايت از يك دولت نظامي -به جاي دولت اسلامي كه با انتخابات بر سر كار آمده بود- دست به خودكشي سياسي بزنند.

فارين پالسي در گزارشي با اشاره به "كودتاي نظامي" در مصر يا به قول اغلب مصري ها "انقلاب دوم"، يكي از مسائل هولناك اين حادثه را چشم پوشي فعالان ليبرال اين كشور از يك اصل جهاني دموكراسي ارزيابي و تاکید کرد: آنان با ترجيح دادن يك دولت نظامي بر رئيس جمهور اسلامگراي منتخب مردم به منظور پايين كشيدن اخوان المسلمين از مسند قدرت همان كاري را كردند كه دولت مبارك با خودشان و اخواني ها مي كرد.

تحلیلگر فارین پالیسی مي افزايد: وقايع مصر انقلاب دوم عليه يك دولت سلطه گر نیست، بلكه نمايشي از عدم پذيرش ملي در برابر دولت اخوان المسلمين محسوب مي شود. در واقع همان نيروهاي سياسي كه حسني مبارك را به عنوان يك ديكتاتور نظامي سرنگون كردند، همين كار را با مرسي به عنوان يك ديكتاتور منتخب انجام دادند، با اين تفاوت كه در شرايط فعلي ليبرال ها تلاش مي كنند نظاميان را نيروهايي دموكرات جلوه دهند.

وي در ادامه مي نويسد: اما حقيقت اين است كه ارتش و پليس صدها معترض را كشتند و پس از كشتار 83 نفر در حادثه گارد رياست جمهوري، وزارت كشور از احياي سازمان امنيت خبر داد و در پي آن، "هبه مورايف" مسؤول ديده بان حقوق بشر در قاهره اعلام كرد که احياي سازمان امنيت به معناي بازگشت وزارت كشور به اقدامات قبل از سال 2011 است.

اين گزارش همچنين خاطرنشان كرد: مرسي رئيس جمهوري بدي بود و محبوبيت نداشت، اما طبيعي است كه كشوري مانند مصر به دليل عدم برخورداري از تجربه دموكراسي در طول تاريخ نتواند در اولين دور انتخابات دموكراتيك خود رئيس جمهور دموكرات برگزيند.

اين مجله امريكايي  اظهار مي دارد: دموكراسي در فرصت كوتاهي مي توانست فرصت دوباره به شهروندان مصري بدهد و مخالفان به جاي طرد اخوان المسلمين و بيرون راندن آنها از كارزار سياسي كشورشان، با كمي صبر و حوصله مي توانستند مرسي را در يك انتخابات مسالمت آميز شكست دهند، اما ليبرال ها يك نظام سركوب گر را با نظام سركوب گر ديگري جايگزين كردند زيرا اخوان المسلمين و جريانهاي اسلامگرا هيچ دولت جديدي را در مصر نخواهند پذيرفت و همين موجب مي شود دولت دست به سركوب آنان بزند.

فارين پاليسي در پایان می افزاید: در حال حاضر غرب در برابر كلمه "ليبراليسم" دچار تحير و سردرگمي شده است، زيرا اين واژه به معناي تسامح و تساهل در اختلافات است، اما امروزه ليبراليسم در مصر به يكي از اشكال تعصب كور تبديل شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها