جنگ داخلی القاعده در سوریه به اوج رسید

جنگ داخلی القاعده در سوریه به اوج رسید
دوشنبه 21 مرداد 1392 - 18:26

العالم - بر خلاف تمام تلاش ها برای پایان دادن به اختلافات " امارت اسلامی عراق و شام" و " جبهه النصره" درگیری های این دو شاخه القاعده در سوریه به اوج رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درگیری داخلی القاعده در سوریه بین دو شاخه اصلی آن یعنی امارت اسلامی عراق و شام به رهبری ابوبکر البغدادی و جبهه النصره به رهبری ابو محمد الجولانی به اوج رسیده است.

درگیری ها از زمانی شروع شد که البغدادی القاعده در عراق و سوریه را با تشکیل امارت اسلامی عراق و شام یکی کرد و خود را فرمانده القاعده در این دو کشور نامید، اما الجولانی زیر بار نرفت. به هر صورت با حمایت شیوخ تندرو و عناصر جهادی افراطی البغدادی قویتر شد.

گرچه الجولانی را البغدادی به سوریه فرستاد و وی جبهه النصره را از عناصر جهادی در عراق تشکیل داد و سپس با عضو گیری از عناصر تروریستی خارجی به قدرت رسید، اما مخالفت رهبر النصره با البغدادی به این دلیل است که می گوید البغدادی برای یکی کردن فعالیت های جهادی در عراق و سوریه با رهبری ارشد القاعده یعنی ایمن الظواهری هماهنگ نکرده است.

این مسئله باعث شد ایمن الظواهری با صدور بیانیه ای از البغدادی و الجولانی انتقاد و ادغام القاعده در عراق و سوریه را به وقت دیگری موکول کند. الظواهری در این بیانیه اعلام کرد که البغدادی و الجولانی هر دو مرتکب اشتباهاتی شدند که باعث به وجود آمدن چنین اختلافاتی شده است.

البته هنوز اختلافات این دو گروه به صحنه درگیری مسلحانه عمده نرسیده است به این دلیل که امارت اسلامی عراق و شام در شمال سوریه فعالیت می کند و جبهه النصره در جنوب.

منابع جهادی می گویند امارت اسلامی عراق و شام به رهبری البغدادی با هزینه جبهه النصره به قدرت رسیده است، به ویژه اینکه بسیاری از عناصر افراطی و تروریستی وفاداری خود را به البغدادی اعلام کردند و با وی بیعت کردند.

به گفته منابع مطلع آگاه به تحرکات گروه های جهادی تمام این رویدادها باعث شده است که ایمن الظواهری بار دیگر میانجیگری کند. این بار وی با ارسال نامه ای به محمد الجولانی از وی خواسته تا گروه النصره را زیر پرچم امارت اسلامی عراق و شام بیاورد و از ابوبکر البغدادی تبعیت کند.

اما این اختلافات به حدی شدت یافته است که احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه شدیدی را بین این دو گروه‌ به وجود آورده است.

پربیننده ترین خبرها