نخست وزیر بعدی صهیونیست ها کیست؟

نخست وزیر بعدی صهیونیست ها کیست؟
شنبه 26 مرداد 1392 - 12:04

العالم - سایت اینترنتی روزنامه جروزالم پست رژیم صهیونیستی، 10 شخصیتی را که می توانند نخست وزیر بعدی این رژیم باشند، بررسی کرده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اگرچه کمتر از شش ماه از انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو به سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی نمی گذرد، اما جروزالم پست در مقاله ای 10شخصیتی را که می توانند نخست وزیر بعدی این رژیم باشند معرفی کرده است.

بنیامین نتانیاهو پس از دیوید بن گورین دومین نخست وزیری است که بیشترین سال ها در قدرت بوده است، نتانیاهوی شصت و سه ساله که مجله تایم یک بار او را "پادشاه بی بی" نام نهاد هم اکنون هیچ معاونی ندارد. پس از اینکه حزب لیکود با ائتلاف با حزب بیتنا، ائتلاف لیکود - بیتنا تشکیل داد و نتانیاهو را بار دیگر به قدرت رساند، این حزب اعلام کرد در این دوره نخست وزیر هیچ معاونی نخواهد داشت.

اما هفته گذشته زمانی که نتانیاهو برای عمل جراحی در بیمارستان بستری شد، مجبور شد به صورت موقت موشه یعلون وزیر جنگ خود را به عنوان معاون موقت منصوب کند. پیش از این نیز نتانیاهو در صورت لزوم افراد مختلفی را موقتا به عنوان معاون نخست وزیر به صورت موقت منصوب کرده بود.

نتانیاهو برای صهیونیست ها شخصی مهم است، پیشبرد شهرک سازی اگر با مذاکرات سازش موفق با تشکیلات خودگردان همراه شود به عقیده بسیاری وی را سال ها در منصب نخست وزیری حفظ خواهد کرد، اما اگر درهر صورت نتانیاهو نخست وزیر بعدی صهیونیستها نباشد، این 10 نفر می توانند جانشین وی شوند:

1- موشه یعلون، وزیر جنگ فعلی رژیم صهیونیستی که سابقه سالها نظامی گری دارد.

2- سیلوان شالوم، وی پس از شیمون پرز رئیس فعلی رژیم صهیونیستی و نتانیاهو تنها کسی است که هم وزیر دارایی بوده و هم وزیر خارجه، شالوم با درجه گروهبانی هم زمانی معاون وزیر جنگ بوده است و زمانی هم وزیر علوم. وزیر خارجه اسبق صهیونیست ها هم اکنون یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو است.

3- گیدئون سعر از اعضای سرشناس و ارشد حزب لیکود و وزیر آموزش و پروش فعلی این رژیم.

4- موشه کالون وزیر ارتباطات که اصلاحات وی در بخش تلفن همراه کاهش هزینه ها را به همراه داشت است. کالون از هم اکنون اعلام کرده برای انتخابات آینده به سمت نخست وزیری می اندیشد. وی مخالف نتانیاهو و از قومیت سفاردی است و از خانواده ای فقیر به قدرت رسیده است.

5- یر لاپید، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم اکنون مسئول کاهش دادن هزینه های دولت است به همین دلیل انتظار نمی رود در آینده نزدیک محبوبیتش افزایش یابد، اما صهیونیست ها حافظه کوتاه مدتی دارند و به محض اینکه وضعیت اقتصادی بهبود یابد، لاپید محبوبیت خود را باز خواهد یافت. بسیاری می گویند وی کاریزمای لازم برای نخست وزیری را دارد.

6- ایساک هرزوگ، وی ممکن است به زودی رئیس حزب کارگر شود. پیروزی هرزوگ با جلب حمایت های احزاب چپ مخالف نتانیاهو می تواند شانس پیروزی وی در انتخابات پارلمانی را افزایش دهد.

7-خانم شلی یاخیمویچ: رئیس فعلی حزب چپگرای کارگر سومین حزب بزرگ رژیم صهیونیستی - وی برای رسیدن به نخست وزیری اقدامات فراوانی را انجام داده است.

8- تزیپی لیونی - وزیر دادگستری فعلی و مذاکره کننده با تشکیلات خودگردان. وی وزیر خارجه سابق، معاون سابق نخست‌وزیر و رئیس فعلی حزب کادیما است.

9-ایهود المرت، اگر وی بتواند چهره خود را از محکومیت های فراوانش تطهیر کند، با توجه به نفوذ وی بر روی بازیگران عمده عرصه سیاست از احزاب مخالف ممکن است شانسی برای نامزدی او ایجاد کند. وی دوازدهمین نخست وزیر صهیونیستها از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی بوده است و در زمان وی حمله به لبنان و جنگ 33 روی داد.

10-شیمون پرز، اگرچه پرز اعلام کرده در پایان دوره ریاستش بر رژیم صهیونیستی در تابستان آینده از فعالیت های سیاسی کناره گیری خواهد کرد، اما بسیاری از سیاستمداران صهیونیست می گویند وی ممکن است وعده اش را بشکند و برای نخست وزیری اعلام آمادگی کند. پرز چندین بار تاکنون وعده کناره گیری از سیاست داده و باز به سیاست بازگشته است. اگر انتخابات بعدی در سال 2017 برگزار شود، پرز در آن زمان 94 ساله خواهد بود.

جروزالم پست همچنین از گابی اشکنازی رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسبق که دچار رسوایی فساد مالی شده است از گزینه های محتمل نخست وزیری آینده نام برده است.

پربیننده ترین خبرها