دلیل تردید غربی ها در اتهام به دولت سوریه

دلیل تردید غربی ها در اتهام به دولت سوریه
جمعه 1 شهريور 1392 - 17:24

چرا غربی ها و آمریکایی ها در متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح شیمایی در منطقه الغوطه دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد تردید به خرج دادند؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمد بلوط روزنامه نگار لبنانی در گزارشی که امروز توسط روزنامه السفیر بیروت منتشر شد، به ابعاد جدیدی از آنچه حمله شیمیایی روز چهارشنبه در حومه دمشق خوانده می شود، پرداخت.

وی در این گزارش نوشت: منابع عربی این احتمال را مطرح کردند که هیئت های نمایندگی کشورهای غربی و آمریکا در سازمان ملل روایتی را درخصوص گلوله باران شیمیایی دریافت کرده اند که به طور رسمی توزیع نشده است اما مستند به اسناد روسیه و تصاویری است که ماهواره ها از صحنه نبرد و منطقه الغوطه گرفته اند.
هیئت نمایندگی روس در سازمان ملل این روایت همراه با اسناد مربوط به آن را دو روز پیش درنشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه کردند و آمریکایی ها در این نشست هیچ گونه اسنادی در تضاد با اسناد روسیه ارایه نکردند زیرا ماهواره های آمریکایی نیز به نتایج مشابه رسیده بودند مبنی براینکه یکی از طرف های مخالف دو موشک (شیمیایی) را شلیک کرده است.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل همراه با اسنادی همسو با اسناد روسیه به سرعت از دمشق به نیویورک رفت و به گفته منابع آگاه، تامل غربی ها در متهم کردن مستقیم نظام سوریه و اکتفا کردن به درخواست برای گسترش محدوده تحقیقات به تصاویری بازمی گردد که روسها درباره دو موشک شلیک شده از منطقه دوما در ساعت یک و 35 دقیقه نیمه شب دو روز پیش شیلک شده بود.

در این گزارش آنچه قابل ملاحظه بود، این است که کشورهای غربی به مراجع خاصی تکیه نکرده بودند بلکه اسناد و تکیه آنها به اظهارات مسئولان ارشد گروه موسوم به ائتلاف سوری مخالف بود که مسئولان نظام سوریه را مسئول دانستند.
روس ها می گویند که این دو موشک دست ساز و حاوی مواد شیمیایی بودند که از منطقه تحت کنترل گروه مسلح "لواء الاسلام" به سرکردگی زهران علوش شلیک شد. این گروه از بارزترین و خشن ترین گروه های مسلح مخالف در منطقه الغوطه است که نزدیک به 25 هزار نیروی مسلح وابسته به آن در این منطقه بین نواحی عربی، زملکا، سقبا، کفربطنا، عیت تراما و المعضمیه مستقر هستند.
این دو موشک در پاسخ به عملیات "سپر شهر" شلیک شد که بزرگترین عملیات نظامی ارتش سوریه در نواحی مشرف بر شهر دمشق از آغاز درگیری ها در این کشور به شمار می رود. یکی از موشک ها به منطقه جوبر در نزدیک بخش قدیی شهر و دومین موشک به منطقه ای مابین عربین و زملکا اصابت کرد.
توپخانه ارتش سوریه ساعت یک نیمه شب گلوله باران مقدماتی خود را آغاز کرد و ستون های تانک ها و نیروهای پیاده ساعت شش صبح  به خصوص برای عزیمت به سمت جوبر در مسیر مواضع "جبهه فتح العاصمه" آماده می شدند.
در ادامه این گزارش آمده است: 13 گروه افراد مسلح در این منطقه متحد شده و تحت اسم جبهه النصره برای نبرد با ارتش سوریه قرار گرفتند که شامل گروه های تیپ های «هارون الرشيد»، «سيوف الحق» و«المهاجرين» و«الانصار»، «ابي ذر الغفاري»، «كتائب عيسى بن مريم» و«السلطان محمد الفاتح»، «درع الشام»، «شهداء جوبر» و«مجد الخلافة» بودند.
برخی منابع گفتند که نیروهای «جبهة فتح العاصمة» که در جبهه جوبر می جنگند عقب نشینی به سمت ساختمان های بلند در نزدیک گاراژ العباسیین و انتهای خیابان فارس الخوری را اندکی بعد از ساعت یک و قبل از اصابت موشک های شیمیایی آغاز کردند که این منطقه از اهداف موشک اندازها وتوپخانه ارتش دور بود و همزمان نیروهای «لواء أنصار الإسلام» در ناحیه دوما که شاهد بزرگترین تجمع جمعیت در منطقه الغوطه است، گردهم آمدند.
عقب نشینی سریع افراد مسلح مخالف به سمت خطوط پشت جبهه تلفات اندک آنها را در مقایسه با شمار زیادی از تلفات غیرنظامیان تفسیر می کند.
برخی منابع گفتند: این گروه ها درحال برنامه ریزی برای انجام عملیاتی به منظور نفوذ به پایتخت از طریق منطقه المیدان و پیش روی برای محاصره نیروهای ارتش مستقر در جنوب پایتخت از طریق جبهه الحجر الاسود و یلدا و القدم با نیروهای تیپ دوم و چهارم وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد و جدا کردن آنها از یگان های ارتش مستقر در جبهه جوبر و عملیات گاز انبری علیه آنها بودند اما ارتش سوریه عملیات پیش دستانه را اجرا کرد.
به احتمال زیاد، شلیک موشک های شیمیایی و درخواست ورود تیم محققان بین المللی به منطقه پیش از هر هدفی، برای توقف عملیات نظامی بوده است.
گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان سوریه در بیانیه های خود گفت: نیروهای ارتش سوریه به فشار خود به افراد مسلح در الغوطه ادامه دادند و با حملات هوایی و گلوله باران توپخانه ای مناطقی را هدف قرار دادند که گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه، نظام سوریه را متهم کرده بود که آنجا را با سلاح شیمایی هدف قرار داده بود.

پربیننده ترین خبرها