سناریوهای عربستان برای منطقه

سناریوهای عربستان برای منطقه
دوشنبه 13 آبان 1392 - 12:42

در سایه افزایش اختلافات آمریکا و عربستان سعودی، وزیر امور خارجه امریکا برای کاستن از تنشها بین دو کشور و پیامدهای احتمالی آن گفت که ممکن است کشورش با عربستان درباره سوریه اختلاف نظر داشته باشد؛ اما این اختلاف تاکتیکی است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "جان کری" دیروز در نخستین سفر دوره ای و یازده روزه اش در کنفرانس خبری مشترکی با همتای مصری خود "نبیل فهمی" در قاهره گفت: برخی از کشورها از آمریکا می خواستند تا در تعامل با سوریه، اقدام خاصی انجام دهد؛ ولی ما اقدام دیگری را در دستور کار قرار دادیم.
سایت روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" نوشت؛ یک منبع نزدیک به نهادهای تصمیم گیرنده در عربستان، به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که عربستان به علت مواضع "اخضر ابراهیمی" نماینده سازمان ملل در امور سوریه از پذیرش وی در خاک کشورش خودداری می کند.
مجله امریکایی "فارن پالسی" نیز در گزارش طولانی، از خشم شدید عربستان از سیاست های اخیر امریکا و تیرگی روابط دو کشور خبر داد و به اظهارات "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعات این کشور در دیدار با سفیر فرانسه و سایر کشورهای غربی مبنی بر احتمال روی آوردن عربستان به همپیمانان دیگر غیر از امریکا اشاره و تأکید کرد: ممکن است قراردادهای خرید سلاح و فروش نفت به امریکا نیز تحت تأثیر این تحولات قرار گیرد.
این مجله در ادامه به اظهارات دیگری از "ترکی الفیصل" رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان و از شخصیت های پرنفوذ دربار آن کشور اشاره می کند که با سخنان "بندر بن سلطان" مبنی بر وخامت روابط دو کشور کاملا تناسب دارد.
فارن پالیسی در ادامه چند سناریو را در زمینه اقدامات احتمالی عربستان به تلافی سیاست های امریکا ذکر می نماید.
اولین سناریو، کاهش تولید نفت عربستان از میزان 10 میلیون بشکه در روز می باشد که این امر فورا بر اقتصاد امریکا، تأثیر منفی خواهد گذاشت و بهبود نسبی اقتصاد این کشور در روزهای اخیر را به شدت تهدید می کند. همچنین این امر به تغییر نظر افکار عمومی امریکا منجر خواهد شد. این مجله یادآور می شود که عربستان در پاسخ به درخواست امریکا و برای پوشش دادن کاهش نفت در بازار به علت تحریم نفت ایران، اقدام به افزایش تولید خود کرده است.
سناریوی بعدی، درخواست کمک عربستان از پاکستان و بهره گیری از سلاح هسته ای این کشور است. عربستان در سال 1999 هزینه برنامه هسته ای اسلام آباد را پرداخت می کرد و "سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد پیشین عربستان به همراه نواز شریف نخست وزیر پاکستان از ایستگاه نگهداری سلاح های هسته ای آن کشور در کویته دیدار کرد. پاکستان نیز تلاش می کند تا سلاح های هسته ای خود را در خاک عربستان و به دور از چشم همسایه و رقیب استراتژیک خود، هند ذخیره نماید تا در صورت وقوع هر گونه نزاع مسلح میان دو رقیب، سلاح های مذکور در امان باشند.
سناریوی دیگر، درخواست آمریکا از ناوگان امریکا برای خروج از بحرین می باشد.
سناریوی بعدی ارائه سلاح های کاملا پیشرفته و خطرناک به مخالفان مسلح سوریه است. زیرا دولت ریاض تاکنون با اطاعت از امریکا، همچنان از ارائه سلاح های پیشرفته به گروههای افراطی در سوریه خودداری کرده است. اما انتظار می رود این کشور با وجود مخالفت امریکا، اقدام به ارسال سلاح های مذکور برای این گروهها نماید.
یکی از سناریو ها نیز بی نیاز کردن مصر از امریکا پس از دریافت کمک های عربستان است؛ این امر باعث بی توجهی قاهره به تهدیدات و اوامر امریکا شده است.
سناریوی دیگر هم مخالفت عربستان با پذیرش کرسی غیردائم شورای امنیت و اتحاد کشورهای اسلامی پشت سر آن می باشد. به طوری که سازمان همکاری اسلامی خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت و اعطای نقش متناسب با جایگاه کشورهای عربی و اسلامی در شورای مذکور شده است. در نتیجه چنانچه امریکا یا سایر اعضای دائم شورای امنیت درصدد برآیند با استفاده از حق وتو با این درخواست مقابله کنند تا حد گسترده ای وجهه خود را در جهان اسلام از دست خواهد داد. در نتیجه این امر باعث افزایش افراطی گری و امریکاستیزی و متهم شدن این کشور به دشمنی با مسلمانان خواهد شد؛ امری که امریکا به شدت نگران وقوع آن است.
فارین پالیسی با اشاره به اینکه برخی از تحلیلگران روی آوردن عربستان به این گزینه را بعید دانسته اند. زیرا به باور آنها این امر، بر عربستان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.
این مجله در پایان خاطرنشان می کند: عربستان، وخامت روابط با امریکا را در وضعیت کنونی مهم ترین قضیه خود می داند. اما امریکا، با مشکلات متعدد و فراوانی مواجه است و خشم عربستان از اقدامات واشنگتن تنها یکی از مشکلات دولت اوباما به شمار می آید.

لازم به یادآوری است به دنبال پیدایش نشانه هایی از اعتراف دولت باراک اوباما به حق ایران در زمینه داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای، انجام موفقیت آمیز سفر رئیس جمهور ایران و مذاکرات سازنده با کشورهای 1+5، دولت عربستان به شدت نگران افزایش قدرت منطقه ای ایران، و قرار گرفتن ریاض در انزوا شده است.

در کنار این تحولات، کنار گذاشتن سیاست حمله نظامی به سوریه یا ارائه تسلیحات سنگین به مخالفان مسلح و نگرانی از روی کار آمدن تکفیری ها و افراطیون پس از سقوط نظام سوریه همزمان شده است؛ که این امر خشم بیش از پیش مقامات ریاض را به همراه داشته است.

خشم بندر بن سلطان، از اقدامات اخیر امریکا، باعث تلاش برای نزدیک شدن به روسیه و تهدید به جایگزین کردن کشورهای اروپایی به جای امریکا در قراردادهای نفتی و تسلیحاتی شده است. از سوی دیگر برخی اخبار از تلاش وی برای راضی کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای سفر به مصر در تلافی اقدام امریکا در قطع بخشی از کمک های سالیانه اش به دولت قاهره حکایت دارند.

پربیننده ترین خبرها