حماس اظهارات نخست وزیرکانادا درباره فلسطین را محکوم کرد

حماس اظهارات نخست وزیرکانادا درباره فلسطین را محکوم کرد
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 20:51

العالم - به دنبال سخنان نخست وزير كانادا در حمايت از رژيم صهيونيستي، جنبش حماس اين اظهارات را نژادپرستانه و تلاشي براي از بين بردن حق بازگشت فلسطينيان خواند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، استفان هارپر نخست وزير كانادا در سخنانی در پارلمان رژيم صهيونيستي(كنست) به حمايت بي قيد و شرط از این رژیم در برابر جامعه بين الملل پرداخت.

وي گفت: ما با انتقاد از اسرایيل از طريق منزوي كردن آن در عرصه بين المللي مخالف هستيم. هارپر همچنين از سازمان ملل متحد و برخي متحدان بين المللي به علت مخالفت با سياست هاي اشغالگرانه اسرایيل در بيت المقدس انتقاد كرد.

موضع سياسي استفان هارپر نخست وزير كانادا بسيار تندروتر از راستگرايان صهيونيستي بود، وي در سخنراني خود در پارلمان رژيم اشغالگر (كنست)، با توصيف اين رژيم به عنوان رژيم نژادپرستانه مخالفت كرده و تاكيد كرد كه يهوديت اسراييل غيرقابل مذاكره است.

به دنبال سخنان نخست وزیر کانادا، "سامي ابوزهري" سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) در بيانيه اي تاكيد كرد كه جنبش حماس با اظهارات هارپر مبني بر يهوديت اسراييل و حمایت بی قید و شرط از این رژیم، مخالف است.

وي اين اظهارات را نژادپرستانه دانست كه نشان مي دهد کانادا در صدد نابودی آوارگان و پناهندگان فلسطینی و تضییع حقوق آنان است.

ابوزهري با اشاره به اينكه برخي اخبار فاش شده حاكي از آن است كه كانادا يكي از كشورهاي اصلي خواهد بود كه بر طبق مذاكرات فعلي، فلسطينها را به آنجا خواهند كوچاند، تاكيد كرد كه تمام اين اقدامات در واقع تلاشي براي از بين بردن حق بازگشت است.

"باسم نعيم" مشاور روابط خارجی اسماعيل هنيه، نخست وزیر فلسطین در غزه، نيز اظهارات استفان هارپر رهبر حزب محافظه كاران كانادا در حمايت از موضع افراطگراي صهيونيستها را محكوم كرد.

نعيم تاكيد كرد كه اين موضع جانبدارانه، با توافق های  جامعه بين المللي مغايرت دارد، جامعه بين الملل اعلام کرده است که رفتار رژيم اشغالگر خواه در داخل اراضي اشغالي سال 48 و يا در كرانه باختري و يا غزه، رفتاري نژادپرستانه است.

وي افزود: اين اظهارات در تضاد با قوانين بين المللي است كه محاصره غزه و سرقت اراضي در كرانه باختري را جنايت جنگي و اقداماتي نژادپرستانه عنوان كرده است.

مشاور اسماعيل هنيه از اینکه پس از تغییرات اخیر در دولت کانادا ، چنين اظهاراتي درجانبداري كامل از اسراييل و ضديت با حقوق و منافع ملت فلسطين ايراد می شود، ابراز تاسف کرد.

وي در ادامه گفت: كانادا عليه درخواست فلسطين براي عضويت درسازمان ملل راي داد و از نخستين كشورهايي بود كه كمكهاي مالي به آژانس امداد و كار سازمان ملل براي پناهندگان فلسطيني (آنروا) را قطع كرد تا فشار بيشتري به پناهندگان فلسطيني به منظور منصرف شدن آنها از پی گیری حق خود براي بازگشت وارد شود.

مشاور نخست وزير دولت فلسطين در غزه از كانادا خواست تا بارديگر مواضع خود را در قبال حقوق و اصول و آرمانهاي ثابت ملت فلسطين و دربرابر تجاوزگري اسراييل ارزيابي كند و به قوانين بين المللي در خصوص رژيم اشغالگر پايبند باشد.

وي گفت: دولت فلسطين از كانادا به عنوان يكي از كشورهاي آزاده جهان انتظار دارد تا از ملت ما براي رسيدن به آزادي و استقلال و برپايي دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس حمايت كند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها