گاردین: رویای مصریها با آمدن سیسی نقش برآب شد

گاردین: رویای مصریها با آمدن سیسی نقش برآب شد
جمعه 9 خرداد 1393 - 10:51

روزنامه گاردین در سرمقاله خود به انتخابات ریاست جمهوری مصر که نتایج تقریبا نهایی آن به طور غیررسمی حاکی از پیروزی قاطع عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع سابق دارد، پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی "گاردین" در سرمقاله خود نوشت: قدرت گرفتن ژنرالی دیگر در مصر به معنای بازگشت مصر به دوران سابق خود- پس از دوره ای از نوسانات و نگرانی ها و آرزوها از سال 2011 میلادی - است.

این روزنامه افزود: آرزوها و رویاهای مصری ها پس از سرنگونی رژیم مبارک در پی اعتراضات بی سابقه - از جمله تحقق دموکراسی و سازشی تاریخی میان جریانهای اسلامی و لیبرال و رها شدن از دولت های امنیتی- همگی نقش بر آب شد.

به نوشته گاردین، بی شک سیسی ژنرال مستعفی ارتش بر این باور است که در حال انجام وظایف خود است و می داند که بدون مشت آهنینی که وعده اش را داده بود، کشور به سمتی منحرف خواهد شد که اصلاح آن دیگر دشوار خواهد بود.

این روزنامه افزود: سیسی در متقاعد کردن رای دهندگان برای رفتن به پای صندوق های رای موفق نبود؛ به رغم آنکه از منابع دولتی بویژه در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده و در سطح وسیعی بر رسانه های موافق تکیه کرد.این اقدامات علاوه بر ایجاد ترس، وحشت و سرکوب در میان مخالفان صورت گرفت و وی همچنین رقیبی واقعی در رقابت های انتخاباتی نداشت.

به نوشته گاردین، گزارشها حاکی از پیروزی سیسی با رای حدود93.3 درصدی با توجه به مشارکت 46 درصد مردم است. این آمار نشان می دهد که بیش از نیمی از رای دهندگان به قدرت گرفتن سیسی تمایلی ندارند یا آن قدر به وی گرایش ندارند تا انگیزه ای برای مشارکت آنها در انتخابات شده باشد.

این روزنامه نوشت: دولتهای قابل قبول بسیاری با درصد آرای مشابه در بسیاری از کشورها تشکیل شده است؛ اما این آرا برای شخصیتی که معتقد است قدرت گرفتن او را "سرنوشت" رقم زده است و باید تمام "مصریها روز وشب بدون استراحت فعالیت کنند"، کافی نیست.

پربیننده ترین خبرها