استاد اخراجی:چرا باتدریس مذهب‌خوارج مخالفت نمی‌کنید؟

استاد اخراجی:چرا باتدریس مذهب‌خوارج مخالفت نمی‌کنید؟
پنج‌شنبه 27 شهريور 1393 - 20:02

استاد اخراجی دانشگاه الازهر مصر، از همکاری مسؤولان این دانشگاه برای تدریس مذهب خوارج (اباضیه) و در عین حال، حساسیت بی‌دلیل آنان نسبت به مذهب تشیع انتقاد کرد.

استاد دانشگاه الازهر مصر که سفر اخیر وی به ایران، جنجال های زیادی به پا کرد و باعث "تعلیق" وی از تدریس در الازهر شد، تاکید کرد که خودش سال ها مذهب اباضیه (بازماندگان خوارج) را با وجود مخالفت آشکار این مذهب با عقاید اسلامی، تدریس می کرده و کسی از وی انتقاد نکرده است.

پایگاه مصری "الیوم السابع" دیروز بخش هایی از گفتگوی"وائل الابراشی" روزنامه‌نگار مصری با "شیخ احمد کریمه " استاد اخراجی دانشگاه الازهر درباره سفر به ایران را منتشر کرد.

شیخ احمد کریمه در بخشی از سخنان خود گفت: من به مدت شش سال از طرف دانشگاه الازهر به طور رسمی برای تدریس مذهب اباضیه در کشور سلطان نشین عمان مأمور شدم و علی‌رغم وجود اشتباهات عقیدتی و فقهی در این مذهب، به تدریس این مذهب در عمان پرداختم.

وی ادامه داد: نکته غافلگیر کننده این است که معاون فعلی الازهر نیز به مدت ده سال به تدریس مذهب اباضیه در عمان پرداخت و" محمد مختار جمعه " وزیر اوقاف فعلی مصر نیز به مدت شش سال، مذهب اباضیه را به همراه من در عمان تدریس می کرد.

کریمه افزود: من به دانشجویان علوم دینی اباضیه تذکر می‌دادم و به آنان می گفتم که نظر اهل تسنن و جماعت در خصوص فلان موضوع چنین است، ولی کسی که طالب تحقیقات علمی آزاد است، مختار است که نظری را بپذیرد یا نپذیرد.

وی افزود: در جهان اسلام، سه مذهب وجود دارد؛ مذهب اهل سنت و جماعت که در دانشگاه الازهر تدریس می شود؛ مذهب شیعه امامیه که در ایران، عراق و لبنان تدریس می شود و مذهب اباضیه که درعمان تدریس می شود.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا بعضی ها مذهب اباضیه را که مشکلات عقیدتی جدی دارد، نادیده می گیرند ولی به مذهب تشیع که چنین مشکلاتی ندارد، خرده می گیرند و نسبت به آن حساسیت دارند؟

اباضیه بازماندگان خوارج هستند که امیر مؤمنان (ع) اغلب آنان را در جنگ نهروان سرکوب کرد، اما در ادامه برای خود مبانی عقیدتی تدوین کردند و به صورت فرقه ای مستقل ماندگار شدند. عمان تنها کشوری است که مذهب رسمی آن اباضیه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها