بارزترین مسائل مورد توافق یمنی‌ها

بارزترین مسائل مورد توافق یمنی‌ها
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 08:01

توافقنامه آشتی و مشارکت ملی یمن، دیشب با حضور طرفهای مختلف در صنعا امضا شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مدت کوتاهی پس از اعلام استعفای "باسندوه" از نخست وزیری، و کنترل نیروهای مردمی و انصارالله بر مقر نخست وزیری، ساختمان تلویزیون، مؤسسات دولتی و چند پایگاه ارتش؛ نمایندگان عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله برای امضای توافقنامه آشتی وارد صنعا شدند و به ساختمان ریاست جمهوری رفتند.


بندهای توافقنامه:
1- لغو قیمتهای افزایش یافته سوخت در دولت قبلی، طی دو مرحله:
- مرحله اول: کاهش هزار ریال (یمنی) از قیمت هر بشکه 20 لیتری سوخت (نفت و دیگر مشتقات)
- مرحله دوم: تشکیل کمیته اقتصادی با زمان محدود برای بررسی همه موارد جایگزین جهت لغو باقیمانده قیمتهای افزایش یافته و بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی از طریق خشکاندن منابع فساد، و ایجاد جایگزین‌های عملی طبق برنامه های دولت که مورد توافق همگان باشد.
2- تشکیل دولت با مشارکت همه طرفها با توافق ملی، و با حضور افراد سالم و توانمند و شخصیتهایی که هیچگونه جرم یا فسادی مرتب نشده باشند.
3- مشارکت فعال و گسترده همه اقشار در این مشورته، و حضور مؤثر آنان در هیأتهای اجرایی در سطوح مرکزی و استانها.
4- 3 روز پس از امضای این توافقنامه مشاورانی سیاسی از جنبش جنوب و انصارالله و دیگر طرفهایی که نماینده ای به عنوان مشاور ندارند، تعیین می شوند تا این مشورتها بر اساس توافق و منافع عالی کشور باشد.
5- دولت برنامه ای فراگیر و کاملی را به کمیته اقتصادی ارائه می کند تا در درجه نخست راهکارهایی در برهه زمانی مشخص برای کاهش تصمیمهای قبلی در زمینه افزایش حاملهای انرژی اتخاذ شود.
6- آغاز تشکیل کمیته ای برای نظارت بر اجرای نتایج گفتگو.
7- پایبندی دولت به همه ابزارهای فراگیر برای اجرای نتایج گفتگو و ایجاد راه حل‌هایی برای مسأله صعده و جنوب، با کمک صاحبان این مسأله و نه طرفهای دیگری که به دنبال مانع تراشی در این مسیر هستند.
8- بازسازی ساختار ارتش و نهادهای امنیتی طبق اصول ملی و افزایش دستمزد نیروهای ارتش و امنیتی و بهبود وضع معیشتی آنان.
9- پایبندی دولت به حمایت از شهروندان استان البیضاء و دیگر استانهای یمن در برابر هرگونه خطری که آنان را از سوی عناصر القاعده تهدید می کند و فراهم کردن حمایت لازم از آنان.
10- عادی سازی اوضاع در مناطقی که چادرهای تحصن در آنجا ایجاد شده است، و جلوگیری از انجام هرگونه اقدام نظامی و یا تلاش برای ایجاد اردوگاه های نظامی جدید.
11- لغو همه مجازاتهای اداری یا مالی اعمال شده علیه انقلابیون و یا کسانی که از انقلاب مسالمت آمیز مردم حمایت کردند.
12- ایجاد مرحله سیاسی جدید طبق این توافق، به صورتیکه تصمیم گیرنده اصلی و اول و آخر مردم یمن باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها