گزارش العالم از گام اول توافقنامه صلح در یمن

پنج‌شنبه 3 مهر 1393 - 22:32

خبرنگار العالم از یمن گزارش داد که با گذشت سه روز از امضای توافقنامه صلح و همکاری میان دولت و جنبش انصار الله، آرامش و زندگی عادی به صنعا پایتخت یمن بازگشته و طرف های ذی ربط در تلاشند تا مفاد این توافقنامه را به تدریج اجرا کنند.

اگر چه مهلت معین شده در توافقنامه مشارکت ملی برای انتخاب نخست وزیر جدید پایان یافته و تعیین نخست وزیر دراین مدت عملی نشده است، ولی رییس جمهور یمن مطابق توافقنامه دو مشاور سیاسی خود را از جنبش انصار الله و جنبش جنوب انتخاب کرد.
به گزارش خبرنگار العالم، رایزنی های گسترده برای انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه جدید ادامه دارد و رییس جمهور نیز بر اساس سازوکارهای توافقنامه مشارکت ملی دو مشاور سیاسی خود را انتخاب کرد.
وی افزود: اولین قدم در راه اجرای این توافقنامه کاهش قیمت سوخت و ادامه تحویل ادارات دولتی به پلیس نظامی است و کمیته های مردمی نیز همزمان برای تامین امنیت در گوشه و کنار شهر استقرار یافته اند.
محسن شمسان، عضو ارشد کمیته های مردمی یمن، در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: نقش و ماموریت کمیته های مردمی در این مرحله دفاع از دارایی های عمومی و خصوصی است زیرا نیروهای مسلح و امنیتی از هم گسیخته اند و ما به عنوان ملت یمن باید از دارایی های مردم مراقبت کنیم.

توافقنامه ای که میان انقلابیون با رییس جمهور یمن امضا شد، واکنش هایی را در مجامع بین المللی به همراه داشت به عنوان مثال شورای امنیت با صدور بیانیه ای از طرف های امضا کننده خواست که سلاح خود را تحویل بدهند و جنبش انصارالله نیز این بیانیه را دخالت آشکار در امور داخلی یمن ارزیابی کردند.
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در گفت و گو با العالم خاطرنشان کرد: این که از ما خواسته شود سلاح مان را زمین بگذاریم در حالی که طرف مقابل هنوز مسلح است، امری غیرمنطقی و دخالت در امور یمن است و اگر این نهاد بین المللی بخواهد علیه اراده و منافع مردم یمن اقدامی کند برای آن ارزشی قائل نخواهیم بود زیرا مردم یمن بر شورای امنیت و هرکشوری که بخواهد اراده خود را تحمیل کند پیروز خواهد شد.
محمد علی عبدالکریم، عضو ارشد کمیته های مردمی، نیز به شبکه العالم گفت: ما به تحصن خود ادامه می دهیم تا خواسته هایمان برآورده شود و بیش از پیش آماده حضور در صحنه هستیم زیرا خواسته های مردم هنوز برآورده نشده است.
حضور مردم و انقلابیون یمن در میدان "تحصن" در خیابان فرودگاه همچنان ادامه دارد، آنان می خواهند به دولت نشان دهند که آماده ادامه اعتراضات هستند تا زمانی که از اجرای کامل توافقنامه مشارکت ملی مطمئن شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها