حکایت جالب قطر و داعش؛ بمباران همزمان با حمایت‌مالی!

حکایت جالب قطر و داعش؛ بمباران همزمان با حمایت‌مالی!
يکشنبه 6 مهر 1393 - 22:53

یک سایت عربستانی با انتشار مقاله‌ای، گزارش وزارت دارایی امریکا در مورد حمایت مالی قطر از تروریست‌های داعش را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه عربستانی "ایلاف" نوشت: براساس اعلام وزارت دارایی آمریکا، یک سرکرده ارشد تشکیلات تروریستی داعش، از یک فرد داوطلب قطری برای انجام عملیات تروریستی دو میلیون دلار دریافت کرده است.

در همین حال یک منبع در کاخ سفید تأکید کرد: قطر عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش است و به همراه امریکا، تلاش می کند تا از نرسیدن کمک های ارسالی به مخالفان سوریه به افراطیون اطمینان یابد.

اما وزارت دارایی امریکا، نام یک شهروند قطری دیگر را افشا و اعلام کرد که وی نقش واسطه میان رهبری مرکزی تشکیلات القاعده پاکستان و حامیان مالی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عهده داشته است. از سوی دیگر امریکا یک فرد دیگر را که با هدف رساندن هزاران دلار به تشکیلات القاعده درصدد سفر به قطر بود به اتهام دست داشتن در اقدامات "تروریستی در سطح بین الملل" دستگیر کرد.

اتهامات وزارت دارایی امریکا پس از آن افشا می شود که روزنامه دیلی تلگراف انگلیس از بازجویی های انجام شده از شهروندان قطری متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای "جهادی" در سوریه و گروههای افراطی اسلامگرا که در اشغال شهر الرقه دست داشتند، پرده برداشت.

این اتهامات در حالی علیه قطر مطرح می شود که دو فروند هواپیمای میراژ این کشور به همراه چند جنگنده دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در عملیات هوایی علیه تشکیلات تروریستی داعش مشارکت دارند و عملیات نظامی مذکور از طریق پایگاه امریکایی العدید در نزدیکی دوحه فرماندهی می شود.

اما مدارک و اسناد مرتبط با دست داشتن قطر در حمایت مالی از داعش باعث نگرانی درباره سیاست این کشور شده است، به ویژه اینکه این کشور در کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده است.

دیلی تلگراف به نقل از استیون بارکلی نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلیس می نویسد: این اطلاعات جدید نشان دهنده آن است که قطر باید به تعهد خود مبنی بر جلوگیری از ارسال اموالی که به ادامه سلطه داعش کمک می کند پایبند باشد.

وزارت دارایی عراق افشا کرد ابراهیم بکر شهروند قطری حلقه اتصال اصلی میان سرکردگان گروه القاعده در پاکستان و حامیان مالی شان در منطقه خلیج فارس بوده است و به نظر می رسد در حال حاضر وی در منطقه وزیرستان در شمال پاکستان به سر می برد.

اگرچه مقامات امریکایی به طور ویژه درباره نقش قطر در حمایت مالی از گروههای افراطی در سوریه اظهار نگرانی کرده اند اما تصمیم دوحه برای شرکت در حملات هوایی به رهبری امریکا علیه داعش، باعث شده است تا فشارها علیه این کشور کاهش یابد. به طوری که یک مقام امریکایی اعلام کرده است که قطر یکی از اعضای فعال ائتلاف علیه داعش به شمار می آید.

از سوی دیگر، روزنامه دیلی تلگراف به نقل از دانیل بایمن پژوهشگر مرکز بروکنز، می نویسد قطر به شهروندانش اجازه جمع آوری کمک برای گروههای مسلح افراطی را می دهد و برخی از شهروندان قطری که با دولت این کشور ارتباطاتی دارند در بسیاری از موارد از تروریست ها حمایت مالی می نمایند. اما این امر به معنی تبرئه دولت دوحه نیست. زیرا دوحه، در این زمینه هیچ گونه ممانعتی به وجود نیاورده است و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حتی اجازه این کار را نیز صادر کرده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها