سکان امنیت و دفاع عراق در دست کیست؟

سکان امنیت و دفاع عراق در دست کیست؟
شنبه 26 مهر 1393 - 19:07

العالم - وزیران دفاع و کشور عراق امروز ( شنبه) به همراه چهار وزیر جدید کابینه حیدر العبادی از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه، محمد سالم الغبان، عضو" ائتلاف ملی" را به عنوان وزیر کشور و خالد العبیدی از ائتلاف "نیروهای عراقی" را به عنوان وزیردفاع به پارلمان معرفی کرد و این دو امروز در کنار چهار وزیر دارایی ، مهاجرت ، گردشگری  و زنان از مجلس رای اعتماد گرفتند.

مجلس عراق هفدهم شهریور ماه امسال به کابینه جدید به نخست وزیری حیدرالعبادی که جانشین نوری المالکی شده بود رای اعتماد داد، اما اختلاف نظرمیان نخست وزیر و گروههای مختلف انتخاب چند وزیر بخصوص وزیران امنیتی را به تعویق انداخت.

خالد العبیدی وزیر دفاع جدید عراق

دکتر " خالد متعب ياسين العبيدی " 55 ساله متولد سال 1959  در شهر موصل شمال عراق است که تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را تا سال 1977 – 1978 به پایان رساند.

او در باره زندگینامه اش در صفحه اینترنتی خود نوشته است که قبلاً به عنوان افسر در ارتش و مدتی نیز به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می کرده و درزمان حاضر نماینده پارلمان عراق است، وی در سال 1984 مدرک فوق لیسانس در رشته مهندسی و در سال 1998 مدرک فوق لیسانس در رشته علوم نظامی و درسال 2011 دکترای علوم سیاسی کسب کرده و به زبان های عربی، انگلیسی، روسی و صربستانی مسلط است.

العبیدی بعد از تکمیل تحصیلات متوسطه در سال 1977-1978 بلافاصله برای تحصیل در علوم مهندسی و تخصص مهندسی هواپیماها در دانشکده مهندسی هوایی در یوگسلاوی رفت و بلافاصله مدرک فوق دیپلم را در سال 1982 گرفت و سپس تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه بلگراد در یوگسلاوی تکمیل کرد و در سال 1984 در رشته مهندسی علوم فضایی مدرک تخصصی گرفت.

او پس از تکمیل تحصیلات خود درسال 1984 به عراق بازگشت و در نیروی هوایی در بخش تخصص مهندسی بدنه هواپیماها و موتورهای توربینی مشغول به خدمت شد و تا سال 2003 دراین بخش مشغول به خدمت بود.

وزیر دفاع جدید عراق  در همه دوره های آموزشی در زمینه مهندسی مکانیک در داخل و خارج از کشور مشارکت کرد و صلاحیت فعالیت در نیروی هوایی را کسب کرد و در سال 1985 و 1986 دراین بخش فعالیت نمود.

وی در سال 1996 به دانشکده ستاد مشترک ارتش عراق پیوست و بعد از تکمیل تحصیلات خود دراین زمینه ، در سال 1998 موفق به کسب مدرک فوق لیسانس در رشته علوم نظامی شد و در سال 2007 رتبه اول را کسب کرد و سپس در وزارت آموزش عالی در بخش آموزش فنی – به عنوان رئیس مرکز فنی موصل انتخاب شد.

انتلاف نیروهای عراقی (سنی) خالد العبیدی یکی از اعضای خود را به عنوان نامزد این ائتلاف برای تصدی پست وزارت دفاع به حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور معرفی کرد و او امروز با ....رای از 291 نماینده حاضر در مجلس به این سمت برگزیده شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه النهرین، خالد المفرجی  نماینده عضو ائتلاف نیروهای عراقی اعلام کرد: تنها جابر الجابری و خالد العبیدی برای پست وزارت دفاع نامزد شده اند.
وی افزود: آنچه درباره نامزد شدن 6 نفر برای پست وزارت دفاع مطرح شده گمانه زنی رسانه‌ای است. اسامی مطرح شده است اما این بدان مفهوم نیست که در رقابت برای تصدی پست وزارت دفاع رقابت کنند.
المفرجی بیان کرد: رقابت میان خالد العبیدی و جابر الجابری است و به نظر می رسد که خالد العبیدی برای تصدی این پست شانس بیشتری داشته باشد به ویژه در داخل ائتلاف نیروهای عراقی خط مشی برای تصدی این پست از سوی العبیدی است.

محمد الغبان وزیر کشور جدید عراق

پارلمان عراق، همچنین روز شنبه " محمد سالم الغبان " 53 ساله را به عنوان وزیر کشور برگزید. به عقیده تحلیل گران سیاسی عراق ، با این انتخاب گام جدیدی برای دستیابی به دستاوردهای امنیتی و سیاسی بیشتر در عراق برداشته شد . الغبان به عنوان فردی دارای تجارب سیاسی و میدانی در عرصه جنگ علیه داعش و قبل از آن در مبارزه علیه نظام دیکتاتوری صدام، فردی تاثیر گذار در عرصه های امنیتی و سیاسی این کشور به شمار می آید.

وزیر کشور جدید عراق، متولد سال 1961 بغداد است و پس از دریافت لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی اقدام به دریافت مدرک فوق لیسانس در رشته معارف اسلامی نموده است.

وی در سال 1977 به جنبش اسلامی عراق پیوست و در سال 1979 از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و در سال 1981 مجبور به ترک عراق شد.

وی همچنین در عملیات مسلحانه علیه نظام صدام در دهه 80 میلادی شرکت کرد و در آن دوره مسئولیتهای عمده ای در تشکیلات مخالفان عراقی به عهده داشت. همچنین در انتفاضه شعبانیه سال 1991 شرکت داشت و در نشست ها و کنفرانس های مخالفان اسلام گرای رژیم صدام در خارج از عراق حضور یافت.

پس از حمله امریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام، وی به عنوان یکی از شخصیت های سیاسی مطرح از طریق جریان بدر وارد عرصه سیاسی جدید این کشور شد و در انتخابات سال جاری به عنوان نامزد ائتلاف دولت قانون به پارلمان راه یافت.

الغبان، به عنوان فردی قاطع در مبارزه با تروریسم و نظام بعث شناخته شده و آنگونه که پایگاههای انیترنتی عراق به معرفی او پرداخته اند ، بی محابا به مبارزه با تروریست ها پرداخته است.

او در جنگ آمرلی و پایان دادن به محاصره آن شرکت کرد و اظهار داشت: مقاومت مردم این شهر با خط طلا در تاریخ ثبت خواهد شد و زبان و قلم از توصیف مردم این شهر و مقاومت آنها قاصر است.

غبان، به همراه شخصیت های سیاسی و نظامی و نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی، به پیشروی در میدان جنگ پرداخت و بدین وسیله ضربات سنگینی را به تروریست ها وارد کردند.

وی میراث سنگین و نامبارک نظام صدام و بقایای آن و اشغال عراق از سوی امریکا را عامل ویرانی بیش از پیش عراق و تشدید نزاع های فرقه ای می داند.

غبان، همچنین بر این باور است که بقایای نظام بعثی صدام از همان ابتدا و تاکنون درصدد کودتا علیه دمکراسی و تخریب روند سیاسی بوده اند.

پایگاه عراقی "المسلة" از فعالیت های غبان در کنار حضور گسترده وی در دوره اخیر در جنگ علیه تروریست های داعش خبر داد و نوشت: غبان بر این باور است که داعش از حمایت مالی و رسانه ای و سیاسی کشورهایی برخوردار است که از آن در راستای اهداف وبرنامه هایشان بهره برداری می کنند.

ناظران سیاسی بر این باورندند که حضور غبان در پست وزیر کشور عراق، به تسریع اخراج تروریست ها از این کشور کمک خواهد کرد.

براساس استراتژی وزیر کشور جدید عراق، جنگ علیه تروریسم نیازمند همکاری بین المللی جدی و تشریک مساعی با هدف مقابله با این خطر است که تهدیدی برای همگان به شمار می آید.

غبان، بر این باور است که داعش مرتکب جنایت علیه بشریت شده است و از این رو، باید تحت تعقیب قرار گیرد.

وزیر کشورجدید عراق درباره ریشه کنی کامل تروریسم بر این باور است که باید قبل از هر چیز ریشه های فکری، مالی، سیاسی و رسانه ای آن خشکانده شده و از طریق تصویب قوانینی در پارلمان های جهان برای جلوگیری از پیوستن افراد به گروههای تروریستی و ترغیب دولت ها برای اجرای این قوانین اقدام شود.

او جزو اولین افرادی بود که در زمان حضور در پارلمان به عنوان نماینده جریان بدر به فتوای مرجعیت در زمینه جهاد کفایی عمل کرد و وی یکی از طرفداران تقویت جایگاه و نقش نیروهای مردمی به عنوان پشتیبان نیروهای ارتش عراق، به شمار می آید و در این راستا، خواستار ایفای نقش عشایری است که به ندای مرجعیت برای دفاع از کشور پاسخ مثبت داده اند.

وی همچنین در اکتبر جاری، مواضع مقام های منطقه کردستان مبنی بر عقب نشینی نکردن نیروهای پیشمرگه از مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی را تقبیح کرد و اظهار داشت: منطقه کردستان، براساس طرحی از پیش تعیین شده و در چارچوب اهداف بیگانگان و توطئه علیه وحدت عراق، در راستای تقسیم کشور گام برمی دارد که هدف از آن تقسیم کشور به مناطق تحت نفوذ قدرت های منطقه ای است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها