حمایت امیر قطر از تروریسم در انگلیس دردسرساز شد

پنج‌شنبه 8 آبان 1393 - 15:30

همزمان با دیدار امیر قطر از انگلیس، اعتراض های رسانه ای و سیاسی و درخواست از دولت انگلیس برای اعمال فشار بر قطر با هدف توقف حمایت مالی خود از گروه های تروریستی افزایش یافته است.

خبرنگار شبکه العالم از لندن گزارش داد: همزمان با دیدار امیر قطر از انگلیس، اعتراض های رسانه ای و سیاسی و تقاضاها از دولت انگلیس و شخص دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای اعمال فشار بر قطر با هدف ممانعت از حمایت مالی از گروه های تروریستی و جریان ها و احزاب سیاسی حامی آنها افزایش یافته است.

سیاستمداران انگلیسی براین باورند که سرمایه گذاری های هنگفت و دهها میلیارد دلاری قطر در انگلیس تا حد زیادی در موضع لندن درقبال سیاست های دوحه در حمایت از گروههای تروریستی تاثیرمی گذارد.

نخست وزیر و وزرای انگلیسی از یک سو در میان چکش سرمایه گذاری های عظیم "تمیم بن حمد آل ثانی" در انگلیس و سندان درخواست از قطر برای توقف حمایت از تروریسم دچار سردرگمی شده اند و از سوی دیگر، در معرض فشار گروهها و احزاب قرار گرفته اند تا آشکارا از امیر قطر بخواهند که دوحه حمایت های مشکوک خود را از گروههای تروریستی در عراق و سوریه متوقف کند.

"استیون بل" نویسنده و تحلیلگر انگلیسی در این باره به خبرنگار شبکه العالم گفت: دلایل زیادی مبنی بر حمایت مالی قطر از گروهک تروریستی داعش از طریق موسسات خیریه و برخی اشخاص در قطر وجود دارد و امیر قطر می تواند این حمایت ها را به ویژه در سوریه متوقف کند.

وی تاکید کرد: تردید دارم که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با توجه به روابط بسیار خوبش با امیر قطر و حمایت انگلیس از رژیم های دیکتاتوری مانند رژیم های قطر، عربستان، بحرین و ... فشار زیادی به این کشور وارد کند.

رسانه های انگلیس در فراخوانی با عنوان "کمک های مالی از تروریسم را متوقف کنید"، دیدار امیر قطر از انگلیس را تلاشی برای تکذیب اتهامات و بهبود چهره کشورش برشمردند و اینکه با وجود فشارهای موجود، از دولت کامرون بخواهد که به منافع اقتصادی با قطر اهمیت بدهد.

"نظیر احمد" عضو مجلس اعیان انگلیس نیز به خبرنگار العالم، گفت: قطر در حمایت مالی از گروههای تندرو به ویژه در سوریه و لیبی نقش مهمی ایفا می کند و به علت سرمایه گذاری های عظیم خود در انگلیس، از روابط خوبی با این کشور برخوردار است.

وی افزود: رسانه ها و سیاستمداران انگلیس با این فشارها برآنند که قطر به قوانین بین المللی در خصوص عدم حمایت از گروههای تندرو و رعایت حقوق کارگران خارجی شاغل در تاسیسات جام جهانی فوتبال در سال 2012 در قطر، پایبند باشد. 

فشارها در انگلیس به دیوید کامرون افزایش یافته و طرف های سیاسی مختلف از او می خواهند که قضیه "حمایت مالی از تروریسم" را در دستور العمل گفت وگوهای خود با امیر قطر قرار دهد؛ این نخستین سفر امیر قطر به انگلیس پس از جانشینی پدرش، شیخ حمد در ژوئن 2013 است.

 ساندی تلگراف نیز در سرمقاله در این زمینه نوشت: انتظار می رود که مقامات انگلیسی درباره توقف حمایت قطری ها از گروه های تروریستی  با امیر قطر مذاکره کنند.

این روزنامه انگلیسی افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که ببینیم در میان دوستانمان طرف هایی هستند که از گروه های تروریستی که تشنه خون هستند، حمایت می کنند و منابع مالی در اختیار آنها قرار می دهند؛ از کامرون انتظار می رود که از امیر قطر بخواهد که جلوی رسیدن پول به این گروه ها را بگیرد و اجازه ندهد که حمایت مادی و تسلیحاتی از شبکه داعش در عراق و سوریه صورت بگیرد.

ساندی تلگراف تاکید کرد: بزرگ ترین حامیان شبکه القاعده که منابع مالی در اختیار آن قرار می دهند، در کویت و قطر به سر می برند؛ دو کشوری که زمینه های مساعد برای حمایت از گروه های تندروی مسلح در آنها وجود دارد. 

کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاری های قطر در انگلیس همچنان به قوت خود باقی است. به گفته آنها، به صلاح انگلیس نیست که صرفا به بهای جذب سرمایه از سوی قطر امنیت ملی خود را زیر سوال ببرد.

 

پربیننده ترین خبرها