اتهام حزب ترکیه‌ای به دولت درباره انفجارهای اخیر

شنبه 2 خرداد 1394 - 08:56

آنکارا (العالم) – حزب دموکراتیک خلق ترکیه دولت این کشور را به دست داشتن در انفجار مقر انتخابی خود متهم کرد.

خبرنگار شبکه العالم از آنکارا گزارش داد، بحران سیاسی در ترکیه قبل از آغاز انتخابات پارلمانی در هفتم ژوئیه در حال شدت گرفتن است؛ جدیدترین حادثه امنیتی در این کشور وقوع دو انفجار نزدیک مقرهای منطقه‌ای حزب دموکراتیک خلق است. این درحالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی این حزب، از آغاز تبلیغات انتخاباتی حملات مسلحانه از 60 مورد فراتر رفته است.

اوزکان اوزتاش تحلیل گر سیاسی ترکیه ای در همین زمینه به خبرنگار شبکه العالم گفت: حملات تروریستی برای بازی دادن صندوق های انتخابات است و قصد دارند با تحریک احزاب کرد، آنها را به پاسخ دادن مجبور و سپس به تروریست بودن متهم کنند. به هرحال دولت مسوول این اتفاقات است زیرا می تواند اوضاع را کنترل کند.
این درحالی است که دولت ترکیه با محکوم کردن این حملات آن را به منزله حمله به تمام احزاب و تعدی به دمکراسی و فرایند انتخابات در ترکیه ارزیابی کرد.
"ابراهیم کالین" سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در سخنانی بعد از حادثه گفت: رجب طیب اردوغان چنین حملاتی را به شدت محکوم می کند و از همه احزاب سیاسی می خواهد که موضع مشخصی در قبال این گونه تجاوزها اتخاذ کنند.
در مقابل حزب دموکراتیک خلق تاکید کرد که تحریک برخی نیروهای مورد حمایت مقامات سیاسی علیه این حزب کرد، با هدف مانع تراشی برای فعالیت انتخاباتی آن است.
"مکرمین بارود" عضو حزب دموکراتیک خلق ترکیه به خبرنگار العالم گفت: نظرسنجی ها نشانگر پیشروی قابل ملاحظه حزب خلق است و این موضوع رقبا را نگران کرده و می خواهند حزب را به واکنشی تحریک کنند که به نفع آن نیست و در واقع حزب عدالت و توسعه مسوول این حملات است.
تلاش این حزب کرد ترکیه ای برای به دست آوردن 20 درصد از کرسی های پارلمان به عقیده ناظران به ضرر طرح های حزب عدالت و توسعه برای چنگ اندازی بر اکثریت کرسی ها به هدف تعدیل قانون اساسی به نفع حکم ریاست جمهوری است.
همه گروهها و احزاب در ترکیه انفجارهای مقرهای احزاب کرد را محکوم کرده اند اما طرفداران این حزب، دولت ترکیه را به تلاش برای مانع تراشی بر سر راه فرایند انتخاباتی حزب کردی متهم می کنند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها