ولید معلم درباره کشتارصدسال پیش ارامنه چه گفت؟

ولید معلم درباره کشتارصدسال پیش ارامنه چه گفت؟
چهارشنبه 6 خرداد 1394 - 23:16

العالم - وزیر امور خارجه سوریه گفت درصورتیکه جامعه بین الملل عاملان جنایت کشتار ارامنه در اوایل قرن گذشته را مجازات می کردند، نوادگان آنان اکنون جرات تکرار این جنایت ها را در سوریه نداشتند.

به گزارش خبرگزاری سوری سانا ، ولید المعلم در نشست مشترک مطبوعاتی با " ادوارد نالبانديان " همتای ارمنی خود در دمشق ، این سوال را مطرح کرد که چرا جامعه بین الملل در قبال این خونریزان جدید اقدامی انجام نمی دهد؟

المعلم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جاویش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره وجود توافق اصولی میان ترکیه و آمریکا در زمینه حمایت هوایی از عناصر مسلح گفت ترکیه ،اقداماتی بسیار خصمانه تر از این اظهارات را در سوریه انجام می دهد و جاویش اوغلو به خوبی می داند که استفاده هواپیماهای غیرسوری از حریم هوایی سوریه، تجاوزی آشکار است، درنتیجه جمهوری عربی سوریه حق دارد که با همه امکانات خود با این تجاوزها مقابله نماید.

وی همچنین تاکید کرد که روابط میان سوریه و روسیه و ایران عمیق تر از آن است که برخی ها گمان می کنند و این کشورها به هیچ وجه درحمایت از سوریه، درنگ نخواهند کرد.

وی گفت که نقطه نظرات مشترکی با وزیر امور خارجه ارمنستان در زمینه لزوم تقویت روابط جانبه میان دو کشور و نیز درباره اولویت مبارزه با تروریسم در سوریه داشته است.

المعلم بر روابط مستحکم میان سوریه و ارمنستان تاکید کرد و گفت وجود شهروندان سوری در ارمنستان و نیز حضور شهروندان ارمنستانی در سوریه این روابط را تقویت می کند.

وزیر امور خارجه ارمنستان نیز گفت که سفر وی به سوریه در شرایطی روی داد که مردم دوست سوریه دوره زمانی دشواری را پشت سر می گذارند.

وی از درگیری های مستمر در سوریه و بحران انسانی ناشی از این درگیری ها و کشته شدن شمار زیادی از افراد دراین درگیری ها و فاجعه های ناشی از عملیات تروریست ها ابراز نگرانی کرد.

نالبانديان همچنین با اشاره به کشته شدن ارامنه در صد سال پیش در دوره امپراطوری عثمانی ، افزود که صحرای سوریه درآن زمان ، آخرین مقصد برای صدها هزار نفر از قربانیان کشتار ارامنه بود و مردم سوریه درآن زمان دست یاری خود را به سوی شهروندان ارامنه که از کشتار جان به دربرده بودند ، دراز کرد و سوریه برای آنان به یک پناهگاه و وطن دوم تبدیل شد.

وی تاکید کرد که مجازات نکردن عاملان این جنایت ها ، موجب جنایت های جدید شد و دلیل آن ، جنایت هایی است که تروریست ها امروز مرتکب می شوند.

وزیر امور خارجه ارمنستان اظهار کرد که امروزه شاهد اقدامات وحشیانه جدیدی هستیم که در نتیجه آن ، میلیون ها سوری از جمله ده ها هزار نفر از ارامنه بار دیگر مجبور به کوچ از سوریه شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها