کمک الجزیره قطر به "النصره" برای جلب حمایت غرب

کمک الجزیره قطر به
جمعه 8 خرداد 1394 - 09:27

شبکه تلویزیونی قطری الجزیره که به حمایت از گروه های مسلح و تروریست مظنون است، در اقدامی عجیب با پخش مصاحبه اختصاصی از سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره، تلاش کرد تا آن را جزو گروه های معتدل معرفی و اعتماد غرب را به این گروه جلب کند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در این مصاحبه، در صدد برآمد پیام هایی اطمینان بخش برای غرب ارسال و خود را بازیگری قابل قبول در صحنه سوریه معرفی کند هرچند به عقیده تحلیلگران، ارتباط او با سازمان القاعده مانع به نتیجه رسیدن این تلاش ها می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جولانی چهارشنبه شب در مصاحبه ای بی سابقه با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: ماموریت جبهه النصره، سرنگون کردن نظام بشار اسد، رییس جمهور سوریه، است و این گروه از خاک سوریه دست به حمله به غرب نخواهد زد و از اقلیت هایی که با این گروه نجنگند دفاع خواهد کرد.
چارلی وینتر کارشناس امور جهادی ها در موسسه تحقیقاتی کویلیام فاندیشن در لندن گفت: سخنان جولانی در چارچوب روند عادی سازی روابط بیان شده است که جبهه النصره مدتی است به دنبال آن است. وی افزود: این گروه می خواهد خود را به عنوان بازیگری قابل قبول و تشکلی میانه رو به غرب معرفی کند.
وزارت امور خارجه آمریکا جبهه النصره را نیز مانند داعش در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است. 
تحلیلگران معتقدند سخنان جدید جولانی بخشی از نتایج نزدیک شدن ترکیه، قطر و عربستان به عنوان حامیان مخالفان سوری است که در گذشته برای کسب نفوذ در داخل گروه های مختلف سوری با گرایش های متفاوت، با یکدیگر رقابت می کردند.
توما پییریه کارشناس امور سوریه در دانشگاه ادینبورگ می گوید قطر به طور مشخص تلاش می کند جبهه النصره را به سمت نوعی میانه روی پیش ببرد و این مسئله در مصاحبه جولانی به وضوح دیده می شود.
جولانی که در مصاحبه با الجزیره چهره اش دیده نمی شد گفت: دستور ایمن الظواهری سرکرده القاعده این است که از منطقه شام (سوریه) به عنوان پایگاهی برای حمله به غرب یا اروپا استفاده نشود تا خدشه ای به تلاش ها برای سرنگون کردن نظام سوریه وارد نشود. وی در عین حال آمریکا را به علت بمباران مقرهای جبهه النصره به کمک به نظام سوریه متهم کرد.
جولانی در این مصاحبه از باورهای اسلام گرایانه افراطی فاصله نگرفت ولی تلاش کرد گروه خود را متفاوت از گروه داعش نشان دهد که با دست زدن به قتل و اعدام و سر بریدن و شلاق زدن و دیگر اقدامات وحشیانه تلاش می کند در مناطق تحت سیطره خود وحشت ایجاد کند.
کارشناسان معتقدند این تمایل وجود دارد که فراموش شود جولانی برآمده از صفوف "دولت اسلامی" در عراق است که هسته اولیه گروه داعش محسوب می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها