احداث دیوار حائل در مرز تونس و لیبی

احداث دیوار حائل در مرز تونس و لیبی
پنج‌شنبه 18 تير 1394 - 19:06

نفوذ گروه‌های تروریستی از مرزهای لیبی به تونس، این کشور را بر آن داشته تا به فکر ایجاد دیوار امنیتی حائل در امتداد مرزهای خود با لیبی بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نقل و انتقال تروریستها در کشورهای عربی تبدیل به دغدغه امنیتی بزرگی برای دولتهای عرب شده است و آنها را به اتخاذ تدابیری برای تأمین ثبات و امنیت کشورشان واداشته است. همین معضل، تونس را بر آن داشته است تا به فکر ایجاد دیوار امنیتی حائل در امتداد مرزهای خود با لیبی بیفتد.

به نوشته روسیا الیوم، حبیب الصید نخست وزیرتونس سه شنبه گذشته با اعلام این خبر، لیبی را معضل بزرگی برای کشور خود معرفی کرده بود. گفتنی است مرز خشکی بین تونس و لیبی 500 کیلومتر است که علاوه بر نقل و انتقال تروریست ، شاهد قاچاق سلاح و مواد مخدر هم هست.

بدین ترتیب با در نظر گرفتن این موضوع که دانشجوی تروریستی که با حمله به هتلی در سوسه 38 گردشگر را به قتل رسانده بود در لیبی آموزش دیده بود، اتخاذ چنین تصمیمی چندان عجیب و دور از عقل نیست. علاوه بر این، بسیاری از اتباع تونس به منظور پیوستن به گروه تروریستی داعش در سوریه عازم این کشور شده اند و روشن است که حتی اگر یک نفر از این افراد هم زنده بماند با کوله باری از تجربیات تروریستی به کشور خود برگشته و تهدید امنیتی جدی برای آن محسوب خواهد شد.

پیش از این، ناجم الغرسلی وزیر کشور تونس نیز اعلام کرده بود که هرج و مرج و ناامنی در لیبی، اوضاع تونس را پیچیده کرده است و باعث نفوذ تروریستهای پراکنده در کوهها به داخل شهرها شده است.

گزارشهای امنیتی نیز حکایت از آن دارند که تعداد تونسیهایی که در ارودگاههای لیبی آموزش دیده اند از 500 نفر بیشتر هستند که برخی از آنها در صفوف داعش در سوریه و عراق می جنگند و برخی دیگر به گروههای تروریستی دیگر پیوسته اند.

بر این اساس تونس تلاش می کند با ترسیم سیاستهای امنیتی، آنچه را که از اقتصاد و دستگاههای امنیتی و نظامی خود باقی مانده است را نجات دهد.

درچنین شرایطی، ساخت دیوار حائل در امتداد مرزهای تونس با لیبی می تواند یکی از تدابیر جدی و کارآمد برای تأمین امنیت این کشور باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها