شکست آمریکا در آموزش مخالفان میانه رو مسلح

شکست آمریکا در آموزش مخالفان میانه رو مسلح
جمعه 16 مرداد 1394 - 22:46

العالم - سخنگوی دولت آمریکا گفت که برنامه وزارت دفاع (پنتاگون) برای آموزش نیروهایی که واشنگتن آن ها را " مخالفان میانه رو " در سوریه می نامد، با شکست فجیع روبرو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، شبکه آمریکایی CBS روز جمعه به نقل از"جاش ارنست" اعلام کرد که نیمی از نیروهای مخالف سوری حتی قبل از اینکه با داعش درگیر شوند، نابود ، بازداشت و یا ناپدید شدند.

وی افزود که آنان درنتیجه درگیری با عناصر تندرو جبهه النصره متحمل این خسارت ها شدند.

این شبکه آمریکایی در گزارش خود تاکید کرد که پنتاگون طی دو ماه ، 42 میلیون دلار برای آموزش حدود 60 نیروی وابسته به " مخالفان میانه رو" هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات آمریکا درزمان حاضر مشغول دقت نظر در صلاحیت حدود هفت هزار داوطلب و میزان انطباق آنان با معیارهای آمریکا در قالب برنامه " مخالفان میانه رو" است.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد سالانه حدود 5 هزار داوطلب را دراردوگاه هایی در ترکیه، قطر، اردن و عربستان تجهیز کند.

با اینکه تنها حدود دو هفته از اعزام نیروهای " مخالفان میانه رو " به سوریه گذشته است، گروه " جبهه النصره " شاخه القاعده در سوریه دست کم 13 نفر از آنان را به اسارت گرفت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان مخالفان میانه رو در سوریه گزارش کرد که جبهه النصره ، دست کم 5 نفر از نیروهای " تیپ 30 " را در روستای قاح درنزدیک مرزهای ترکیه ربوده است.

ربوده شدن این نیروها، پس از گذشت بیش از یک هفته از ربوده شدن هشت نفر از همان گروه و دو روز پس از حمله هوایی آمریکا به مواضع جبهه النصره صورت گرفت.

مسئولان آمریکایی همچنین اعلام کرده اند که یک عضو وابسته به گروه معروف به " سوریه جدید " – که زیر مجموعه " مخالفان مسلح میانه رو " است - در درگیری با جبهه النصره کشته شده است.

اولین سری از نیروهایی که آمریکا آنها را آموزش داده و در شمال سوریه مستقر شده اند، از یک هفته پیش هدف حملات عناصر جبهه النصره قرار گرفتند. این مساله واشنگتن را به اجرای حملات  هوایی با هدف پشتیبانی از نیروهای آموزش دیده خود وادار کرد که دراین حملات ، 25 نفر از عناصر جبهه النصره کشته شدند.

این درحالیست که فعالان مخالف گفته اند که 8 نفراز مجموع 54 نیروی گروه " سوریه جدید " ربوده شده اند که جبهه النصره مسئولیت ربودن آنان را برعهده گرفته است.

فعالان مخالف از کشته شدن هفت نفر از نیروهای " تیپ 30 " و فراری شدن بقیه در این درگیری ها خبرداده اند.

جبهه النصره که واشنگتن آنرا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده است ، در زمینه پیروزی بر گروه های مخالف تحت حمایت آمریکا سابقه خوبی دارد. این گروه سال گذشته، جبهه معروف به " انقلابیون سوریه " به سرکردگی جمال معروف  را شکست داد. انقلابیون سوریه  تا زمان شکست از جبهه النصره یکی از قوی ترین گروه های مخالف سوری به شمارمی آمدند.

جبهه النصره همچنین در افول ستاره جنبش " حزم " که تحت حمایت آمریکا است و در ماه های گذشته و در پی درگیری میان دو طرف در شمال غرب سوریه فروپاشید، ایفای نقش کرد.

درهمین حال آمریکا به " تشکیلات القاعده در سوریه – جبهه النصره - " اطمینان داد این گروه در فهرست مواضع مورد هدف " گروه های مخالف میانه رو " قرار ندارد.

روزنامه " الاخبار" چاپ لبنان به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت نیروهای مخالف آموزش دیده از سوی نیروهای ائتلاف، ماموریتی به جز نبرد با گروه داعش به عهده ندارند.

" مارک تورنر" درهمین حال بر تعهد کشورش بر حمایت از نیروهای مخالف آموزش دیده از سوی نیروهای ائتلاف در صورت تهدید شدن توسط جبهه النصره تاکید کرد.

این اطمینان بخشی بعد از سلسله تحولاتی صورت گرفت که با حملات پیشگیرانه جبهه النصره ضد عناصر مسلح آموزش دیده توسط آمریکایی ها آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها