سردار دهقان: موشک‌های با برد بیش از 2000 کیلومتر نمی‌سازیم

سردار دهقان: موشک‌های با برد بیش از 2000 کیلومتر نمی‌سازیم
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 18:06

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تولید زیر ساخت های سامانه اس ۳۰۰ شروع شده و در کوتاه ترین زمان آن را تحویل خواهیم گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر،  سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری که  صبح امروز به مناسبت ۳۱ مرداد، روز صنعت دفاعی و هفته دولت در وزارت دفاع برگزار شد، ضمن تبریک روز صنعت دفاعی و هفته دولت، گفت: سازمان هوافضا تقریبا روی انواع موشک‌های بالستیک تمرکز کرده است و با توجه به تهدیدات روی برد موشک‌ها کار کرده‌ایم.

وی افزود: قدرت اصابت، تخریب و تاکتیکی بودن موشک‌ها نیز مورد توجه ما است تا بتوانیم در مقابل جنگ الکترونیک دشمن ایستادگی کنیم.

دهقان ادامه داد: لذا در حوزه موشک اساسا برد آن مبنا بوده است و در حوزه موشک‌های بالستیک این اتفاق افتاده است و در بردهای بلند  امسال به دقت خوبی دست یافتیم.

وزیر دفاع با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص محدودیت‌های موشکی ایران گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ یک بند در این باره دارد و همزمان با آن جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هیچ محدودیتی  را در عرصه دفاعی نمی‌پذیریم و نظام هر برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد، انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در قطعنامه قبلی گفته بودند که جمهوری اسلامی ایران حق ندارد به بحث موشکی  ورود کند که این خواسته آنها اجرا نشد و  در قطعنامه جدید از ایران خواسته شده است که این کار را انجام ندهد و از آن جایی که ما در فکر سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم، موشک‌های ما کاملا دفاعی است و برای بازدارندگی تولید شده است.

وزیر دفاع افزود: به صراحت اعلام  می ‌کنم هیچ‌گاه با نیت کاربرد سلاح هسته‌ای موشکی طراحی و ساخته نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه که مورد اهتمام و توجه ما است این بود که بتوانیم مجموعه وزارت دفاع را به گونه ای ساماندهی کنیم که منجر به این شود که وزارت از یک قابلیت سازمانی بهره مند شود.

سردار دهقان گفت: باید سازمان ما چند ویژگی پیدا می کرد و چابک و متحرک می شد و مقررات آن نیز ساده سازی شده و قابلیت اجرا پیدا می کرد.

وزیر دفاع با بیان اینکه ابتدا طرح جامعی به عنوان برنامه چهارساله وزارت دفاع تهیه شد ادامه داد: تلاش کردیم ستاد وزارت دفاع را در جایگاه مناسب خود قرار دهیم.

وی گفت: در همین رابطه اقدام بعدی بحث توجه به مبادی هزینه ای بود و ما با توجه به محدودیت ها کاهش راهبردی هزینه ها را مورد توجه قرار دادیم و در بحث های جاری تا ۲۰ درصد کاهش هزینه داشتیم.

سردار دهقان با اشاره به بحث موثرسازی منابع افزود: پروژه های موثری در دست داشتیم و تلاش کردیم این پروژه ها را سطح بندی کنیم و نیاز دفاعی خود را مورد اهتمام قرار دهیم و بیش از ۳۰ درصد از پروژه ها به نتیجه رسیده است.

اهمیت توان راهبردی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران

وزیر دفاع طی سخنانی با اشاره به بحث اقلام دفاعی تصریح کرد: در بحث اقلام دفاعی چیزی که برای ما مهم بود این بود که توان راهبردی و بازدارندگی خود را هر روز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اگر ما به دنبال این هستیم که سازمان را کوچک سازی کنیم باید ساز و کاری فراهم می شد که بتوانیم از تحقیقات استفاده کنیم افزود: دستگاه هایی که می توانستند در این زمینه نقش داشته باشند شناسایی شده و این شبکه قادر است به ما کمک های فراوانی کند.

سردار دهقان ادامه داد: یک راهبردی انتخاب کردیم که اگر جایی در کشور وجود دارد که می تواند به ما کمک کند عملا از آن ظرفیت برای خود استفاده کنیم و ظرفیت هایی عظیم سازمانی نیز می تواند مبنای توسعه ما قرار گیرد.

وزیر دفاع افزود: محور بعدی به عنوان یک فعالیت اساسی بحث آمایش صنایع دفاعی و رعایت سه ملاحظه است؛  بتوانیم پدافند صنایع دفاعی را تامین کنیم و از معرض تهدید بودن نیز جلوگیری کنیم و همچنین از موازی کاری و همپوشانی نیز باید جلوگیری کنیم و آمایش صنعت دفاعی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در مراکز صنعتی و شهری یک صنعت دفاعی مستقر نداریم اظهار داشت: سعی کردیم آنها را از شهرها بیرون ببریم.

*مرحله دوم موشک کروز سومار تا سه ماه آینده انجام می شود

سردار دهقان با بیان اینکه نیازمند فناوری های نو هستیم گفت: فناوری های ما در نقاط مختلف کشور استقرار پیدا کرده تا نیازهای ما را تامین کند.

وزیر دفاع با اشاره به فعالیت های وزارت دفاع در حوزه موشک های کروز تصریح کرد: در حوزه موشک های کروز در بستر دریایی و زمین به زمین موفقیت های خوبی به دست آمده است و موشک کروز زمین به زمین سومار که مرحله اولش امسال انجام شد مرحله دومش تا دو یا سه ماه آینده انجام می شود و می تواند با تهدیدات پیش روی ما در سطح منطقه کاملا مقابله کند.

 

موشک کروز ساحل به دریا عملیاتی شده است

وی با بیان اینکه تلاش کردیم سیستم های سلاح خود را چند گانه کنیم افزود: در این زمینه هم موشک کروز ساحل به دریای خود را توانستیم عملیاتی کنیم و امروز موشک قادر و نصر ما روی پایه هوایی مستقر هستند و می توانند به سمت اهداف شلیک شوند.

سردار دهقان تصریح کرد: در بخش اقلام زمینی و تجهیزات انفرادی زره و ضد زره پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و امروز موشک ضد زره توانایی مقابله با تمامی تانک ها با پوشش های ضد زره ای را دارد.

وزیر دفاع ادامه داد: تانک های نسل جدیدی را طراحی و تولید کرده ایم که در مسیر تولید انبوه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صنایع دریایی تمامی شناورها اعم از زیرسطحی و سطح سطحی و تندرو را طراحی و تولید می کنیم. امروز زیر سطحی ۵۰۰ تنی با تمامی الزامات در داخل کشور تولید می شود.

سردار دهقان افزود: ناوشکن دماوند امسال به نتیجه رسید و در این مسیر توانستیم موفقیت بسیاری کسب کنیم.

طراحی و تولید رادارهای مختلف به نتیجه رسیده است

وزیر دفاع تصریح کرد: در بخش صنایع الکترونیک سعی شده تا نقاط ضعف جبران شود. در تلاش هستیم تا بیسیم ها را دیجیتال کنیم و طراحی و تولید رادارهای مختلف به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه ضمن تلفیق الکترونیک و اوپتیک توانستیم موفقیت های زیادی به دست آوریم ادامه داد: موفق شدیم به سمت سیستم هایی برویم که بدون پخش ارتعاشات بتوانند اهداف را شناسایی کنند.

سردار دهقان با اشاره به بحث ارتباطات در وزارت دفاع افزود: در بخش ارتباطات بحث ارتباطات امنیت پایدار مورد توجه است و در این زمینه باید بگویم در سطحی که تامین کننده امنیت باشد از تکنولوژی های مربوط بهره مند هستیم.

*تولید هلی کوپتر ملی امسال نهایی می شود

وزیر دفاع با اشاره به حوزه خدمات گفت: در حوزه خدمات نیز اقداماتی را انجام داده ایم و در بخش هوایی امسال تولید هلی کوپتر ملی نهایی می شود و در معرض ارائه خدمت قرار می گیرد و همچنین هواپیمایی آموزشی و جت صائقه تولید و تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.

وی با اشاره به اورهال کردن سیستم های هوایی تصریح کرد: تعمیرات اورهال تمامی سیستم ها به طور کامل در صنایع هوایی انجام می شود و ما از طرف اروپایی مجوز انجام تعمیرات داریم و بسیاری از موارد را به ما ارجاع می دهند.

سردار دهقان درخصوص صادرات اقلام دفاعی گفت: در حوزه صادرات اقلام دفاعی وضعیت خوبی داریم و با وجود همه محدودیت ها به دلیل کیفیت و قیمت مناسب مشتریان خوبی داریم.

وزیر دفاع با اشاره به حوزه درمان کارکنان تاکید کرد: در بحث خدمات هم در حوزه درمان کارکنان خدمات درمانی مناسبی ارائه می کنیم و در تلاشیم خدمات کامل تری ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه در دیپلماسی دفاعی کشور به شدت سرمایه گذاری شده است افزود: در عراق، عمان، چین، ترکمنستان، پاکستان، بلاروس و روسیه توانستیم به طور عام ارتباط برقرار کنیم و بیشترین پیشرفت را با دو کشور چین و روسیه داشته ایم و افق روشنی را برای آینده پیش بینی می کنیم.

سردار دهقان با اشاره به حضور در کنفرانس های بین المللی تصریح کرد: در کنفرانس های بین المللی و امنیتی به خصوص در مسکو شرکت کردم و در آینده هم در کنفرانس پکن شرکت خواهیم کرد.

وزیر دفاع با بیان اینکه اراضی و املاک در اختیار نیروهای مسلح با مشکلاتی مواجه بود گفت: تلاش می کنیم این مشکلات را حل کنیم و توانستیم طوری رفتار کنیم که مراجعه افراد برای شکایت از نیروهای مسلح نسبت به سال گذشته تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران چگونه است و آیا قصد خرید جنگنده از روسیه را دارید تصریح کرد:  یک زمانی رئیس جمهور پیشین روسیه بحث قرارداد اس ۳۰۰ را لغو کرد و ما وارد فضای شکایت شدیم و در فضای جدید در کنفرانس مسکو با طرف روس این بحث دوباره مطرح شد و باید به قراردادی که امضا کرده اند پایبند باشند.

سردار دهقان با اشاره به قطعنامه ۱۹۲۹ گفت: اگر طرف روس قبلا این قطعنامه را مطرح می کرد به هیچ وجه  نمی توانست متعرض این قطعنامه باشد و در فضای موجود در فضای زنده شدن آن قرارداد قرار داریم.

وزیر دفاع با اشاره به ملاقات های رئیس جمهور ایران و روسیه تاکید کرد: قرارداد اس ۳۰۰ در ملاقات های رئیس جمهور ایران و روسیه نیز مطرح شد و در سال جاری این قرارداد فعال سازی شد و همچنین به روز نیز شده است.

*سامانه به روز شده اس ۳۰۰ را تحویل می گیریم

 

وی ادامه داد: ما سامانه به روز شده اس ۳۰۰ را تحویل می گیریم و تمام مذاکرات قرارداد انجام شده و هیچ منعی برای امضا وجود ندارد و از نظر ما و طرف روس قرارداد عملیاتی شده است.

سردار دهقان تصریح کرد: تولید زیر ساخت های سامانه اس ۳۰۰ شروع شده و در کوتاه ترین زمان آن را تحویل خواهیم گرفت.

دهقان ادامه داد: تا پیش از این، درخواست ۳ گردان اس ۳۰۰ داشتیم که یکی دیگر هم به آن اضافه شده است.

وزیر دفاع گفت: با روس ها مذاکراتی داشته ایم که در بخش صنایع هوایی که در بحث جنگنده ها و آموزشی از روسیه خرید خواهیم کرد و امروز ما می توانیم در سطح طراحی و تولید با طرف روسی همکاری کنیم و آنها هم این را پذیرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: از فرانسه هیچ درخواستی نداشتیم و در این فضا بعید است کاری با فرانسوی ها در بحث نظامی صورت پذیرد.

از مقابله کنندگان در برابر اسرائیل و آمریکا حمایت خواهیم کرد

سردار دهقان با اشاره به بیانیه ای جمهوری اسلامی ایران پس از قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: همچنین بحث حمایت از مقاومت هم در همان بیانیه مطرح شده است و هر مجموعه ای که با اسرائیل و آمریکا مقابله کند حمایت خواهیم کرد.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه حدی از توان دفاعی در زمین دریا و هوا قرار داریم گفت: کلیدی ترین رمز صنعت دفاعی ما خودباوری است و نیروهایی با انگیزه بسیار بالا و روحیه جهادی داریم.

 

*تهدیدات را مرتب پایش می کنیم

 

وی افزود: امروز از یک دانش و تجربه بسیار بالایی بهره مند هستیم و ارتباط وسیعی داریم و تهدیدات را مرتبط پایش می کنیم.

سردار دهقان با بیان اینکه در صنایع دفاعی یک نگاه بلند به تحولات امنیتی محیط خود داریم تاکید کرد: سعی می کنیم نوعی از پیشگامی را انجام دهیم و این باعث قدرتمند شدن ما خواهد شد.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز قابلیت های نیروهای مسلح ما در حدی است که قادریم نیازهای دفاعی خود را طراحی و تولید کنیم. البته ادعا نمی کنم هواپیماهای فوق پیشرفته می توانیم تولید کنیم اما توان بالایی در بحث دفاعی داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا بارها ما را تهدید کرده است گفت: اگر امروز آمریکا یا اسرائیل تصور کنند که می توانند اقدامی علیه ما انجام دهد که کارساز باشد حتما این کار را خواهند کرد و آنها هر اقدام جنایتکارانه ای علیه ایران انجام داده اند.

سردار دهقان افزود: آنها قدرت ملت ایران را به خوبی درک کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که باید با این ملت با تکریم کنار بیایند. در مذاکرات هسته ای هم قدرت ملت ایران باعث شد که آنها وارد مذاکره با ایران شوند.

وزیر دفاع با اشاره به مذاکرات ایران با ۶ قدرت جهانی تصریح کرد: امروز در مقابل ۶ قدرت جهانی توانستیم با آنها بحث کرده و نتایجی را به دست آوریم.

وی درباره قراردادهای فروش سلاح به کشورها، گفت: ما امروز با ۳۵ کشور در سه قاره کار می کنیم و در همه حوزه ها از قبیل مهندسی، تعمیرات و فروش سلاح قراردادهایی داریم.

سردار دهقان با اشاره به درخواست عمومی برای برگزاری رزمایش موشکی ادامه داد: رزمایش با تست متفاوت است و رزمایش ها را به دلایل مختلف صورت می دهند.

وزیر دفاع تاکید کرد: رزمایشها دارای یک دوره و برنامه مشخص است که به صورت سالانه تهیه شده و با هدف آموزش و کسب آمادگی انجام می شود.

وی ادامه داد: تمام رزمایش ها بر اساس برنامه های مدون و مصوب شده انجام خواهد شد.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازرسی های مدیریت شده در برجام را چگونگی ارزیابی می کنید، گفت: برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند و NPT برای کشورهای عضو قوانینی دارد که کشورها باید مراعات کنند و در بحث پروتکل الحاقی که خیلی از کشورها آن را پذیرفته اند و اگر زمانی پیش بینی کنند که فعالیت غیر قانونی صورت می گیرد می توانند از آنجا بازدید کند.

وی با بیان اینکه در عین حال در همه جای دنیا مراکز نظامی حفاظت شده است، تصریح کرد: به این سادگی کسی نمی تواند از مراکز نظامی بازدید کند و اگر ما پروتکل را پذیرفته ایم ذیل آن باید با آژانس همکاری کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به فضاسازی رسانه ای غربی ها در مورد پارچین اظهار داشت: پارچین تبدیل به یک رمز شده است و در سال ۲۰۰۵ آژانس از آن بازدید کرد و هیچ چیز در آن پیدا نشد.

دهقان گفت از نظر من در پارچین هیچ فعالیتی انجام نشده و آژانس هم قبلا این را دیده است.

 

*چیزی به عنوان بازسازی پارچین مطرح نیست

 

وی افزود: پارچین یک مجموعه صنعتی، اداری و مسکونی گسترده است و همواره در آن فعالیت عمرانی انجام می شود. در پارچین تنها یک عملیات جاده سازی انجام شده و چیزی به عنوان بازسازی آن مطرح نیست.

دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از توافق هسته ای روابط ایران و کشورهای دیگر در بحث نظامی چگونه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: قرار نیست پس از برجام دروازه های کشور به روی دیگران باز شود و ما به سمت واردات حرکت کنیم. ما پس از رفع تحریم ها باید به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: روابط ما باید به گونه ای باشد که ما را وابسته نکند، لذا انتخاب خواهیم کرد که چه چیزی را با چه کیفیتی وارد کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر تولید شناورهای تندرو با سرعت ۱۱۰ نات در سال جاری تصریح کرد: باید دید شناورهای تندرو در ابتدا چه ماموریتی دارند و سرعت آن متناسب با آن ماموریت باشد.

 

*داعش تهدیدی جهانی است

 

دهقان با اشاره به تعرضات داعش در منطقه گفت: داعش را تهدیدی برای امنیت خودمان نمی بینیم اما به عنوان یک تهدید جهانی مطرح است و این غده ای سرطانی است که باید از بین برود و امریکا و اسرائیل از وضعیت موجود ناخوشاید نیستند و آنها کشورهای مختلفی را به جان هم انداختند.

وزیر دفاع گفت: برای تامین امنیت مرزها تجهیزات متناسب با نیازمان تهیه کرده ایم و لذا مشکلی در این زمینه در مورد حجم تولید و نوع آن نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فعالیت فضای ماهواره ای ایران به چه صورت بود؟ خاطرنشان کرد: در بحث فعالیت های فضایی یا ماهواره ای تعریف هایی وجود داشت. اما آن برنامه با یک سری مشکلات مواجه شد و ما پایگاه های پرتاب خوب را به نهایت می رسانیم.

دهقان ادامه داد: ماهواره بر سیمرغ آماده است و تست های آن نیز انجام شده و استفاده صلح آمیز از فضا برای ما اهمیت دارد.
 

پربیننده ترین خبرها