روزنامه السفیر:

"سلاح شیمیایی داعش را در ترکیه جستجو کنید"

دوشنبه 2 شهريور 1394 - 13:39

روزنامه السفیر چاپ لبنان در گزارشی با اشاره به حملات شیمیایی اخیر گروه تروریستی داعش، به ریشه یابی چگونگی وجود سلاح های شیمیایی در دست این گروه و سایر گروههای مسلح در سوریه و منشا آنها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر درباره تاریخچه ظهور اولین موارد آزمایش سلاح شیمیایی  و هشدار مخالفان مسلح دولت سوریه برای استفاده از آن نوشت: در ژانویه سال 2012 میلادی، یک فایل ویدئوی عجیبی در شبکه های اجتماعی و تلویزیون های عربی منتشر شد. این فایل فردی نقابدار را نشان می داد که آزمایشاتی را انجام می دهد. این فرد در این فایل ویدئوی گفت که درحال ساخت سلاح شیمیایی برای یک گروه مسلح مخالف موسوم به "الریح الصرصر" هست.

به نوشته روزنامه السفیر، در همان ماه بود که "تیپ ریاض عابدین" مخالف با نظام سوریه که در ریف شمالی لاذقیه فعالیت می کرد، با صدور بیانیه ای، ارتش سوریه را تهدید کرد که اگر هرگونه عملیاتی را در کوهستان این منطقه انجام دهد، از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد.

شمار زیادی از جنگجویان تیپ ریاض عابدین را ترکمان ها تشکیل می دهند که روابط قوی با ترکیه دارند.

بلال اوسی سرکرده تیپ ریاض عابدین این بیانیه را قرائت کرد و در کنارش، فرد دیگری به نام ندیم بالوش بود که بعدا جال وجنجال و انتقادهای زیادی را برانگیخت.

بالوش که در یک نوار ویدئویی دیگر چند روز بعد ظاهر شد، تاکید کرد که او موسس گروه مسلح الریح الصرصر است و هشدار داد که از سلاح شیمیایی علیه نظام سوریه در لاذقیه استفاده خواهد کرد.این امر وضعیت را برای گروههای مخالف مسلح در ریف شمالی لاذقیه دگرگون کرد؛ بویژه بعد از انتشار تصاویر کودهای شیمیایی که منشا آنها ترکیه بود و بالوش گفت که از آنها برای ساخت سلاح خود استفاده کرده است.همین امر هم باعث شد که تیپ ریاض عابدین بعد از فقط سه ماه از بالوش خود را مبرا کند و شرکت خود در بیانیه استفاده از سلاح شیمیایی را در راستای صرفا تهدید نظام قلمداد کند.

درپی تهدید به استفاده از سلاح شیمیایی، مدت زیادی طول نکشید که اولین مورد حمله شیمیایی علیه منطقه خان العسل در ریف حلب در ماه مارس سال 2013 میلادی روی داد که در آن موقع تحت کننترل ارتش سوریه بود. در این حمله شیمیایی 16 شهروند کشته و حدود 90 نفر از جمله نیروهای ارتش سوریه آسیب دیدند. این حمله هفت ماه بعد از کنترل گروههای مسلح تندرو بر تنها کارخانه تولید کلر در سوریه در ریف شرقی حلب روی داد. دولت سوریه در آن زمان به طور مکتوب کنترل این گروههای مسلح بر کارخانه یاد شده را به اطلاع سازمان ملل رساند.

دو ماه از این حمله گذشته بود که مسئولان ترکیه اعلام کردند مقادیری گاز سارین را مصادره کرده اند. آنها در آن زمان یک هسته جبهه تروریستی النصره را متهم به تلاش برای انتقال آن به سوریه کردند. به گفته یک منبع دولتی سوریه، این مطلب اعلام شد تا به منزله "سفید کردن صفحه سیاه ترکیه" باشد. وی افزود: صحبت از مصادره سارین درحالی بود که هزاران تن سلاح و هزاران جنگجو از مرز گذشته و وارد سوریه می شدند که بارزترین آنها کشتی الانتصار لیبی بود که در بندر اسکندرون لنگر انداخت. این کشتی حامل حدود 400 تن سلاح بود که به داخل سوریه منتقل شد. گزارشها همچنین به انتقال سلاح شیمیایی از ترکیه (به سوریه) با همکاری قطر اشاره داشت.

این روزنامه سپس به حمله شیمیایی به منطقه غوطه در ریف دمشق و موضعگیری ها در این باره و خلع سلاح شیمیایی سوریه پرداخت و نوشت: مواضع و چندین جبهه هر از چندگاهی شاهد حملات شیمیایی است؛ بویژه جبهه هایی که در آن داعش نبرد می کند. شایان ذکر است بالوش که اولین کسی به شمار می رود که از آزمایشگاه خود در ترکیه داستان شیمیایی در سوریه را آغاز کرد، - به تایید چندین منبع مخالفان سوری- هم اکنون در صفوف گروه تروریستی داعش می جنگد.

شهر مارع در ریف شمالی حلب هدف حمله قرار گرفت که منابع پزشکی گفتند این حمله شیمیایی بوده و گروه داعش که شهر را محاصره دارند، آن را مرتکب شدند. دهها نفر از مردم شهر مارع کشته و شمار دیگری آسیب دیدند.
استفاده داعش از گازهای سمی و سلاح شیمیایی در صحنه سوریه امر جدیدی نیست. این گروه پیشتر نیز در چند جا از این سلاح استفاده کرد. آخرین مورد در شهر حسکه بود که ارتش سوریه و گروههای همراه و نیروهای کرد توانستند محله هایی را که داعش در ماه گذشته به آن نفوذ کرده بود، بازپس بگیرند.

پربیننده ترین خبرها