آیا گل رویای سلطانی اردوغان را نابود می کند؟

آیا گل  رویای سلطانی اردوغان را نابود می کند؟
دوشنبه 2 شهريور 1394 - 21:45

عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، دو چهره شاخص از حزب عدالت و توسعه ترکیه هستند که در اکثر موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اما حالا با تشکیل‌نشدن کابینه ائتلافی در این کشور، گمانه‌‎زنی‌ها درباره بازگشت «گل» به عرصه سیاست در ترکیه با هدف به حاشیه‌راندن اردوغان تقویت شده است.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از انا ، طیب و گل، یک نفرشان رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه است و دیگری رئیس‌جمهور سابق. در آنکارا پایتخت ترکیه، به باور بسیاری از رسانه‌ها، دعوای سیاسی میان عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، دو شخصیت ارشد سیاسی و حزب عدالت و توسعه آغاز شده است.
هرچند اختلاف میان گل و اردوغان در محافل سیاسی ترکیه هنوز عیان نشده است، اما کسانی که فعالیت‎های حزب عدالت و توسعه را از نزدیک دنبال کرده‌اند، ناکامی حزب عدالت و توسعه در به‌دست آوردن اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی را آغاز رویارویی احتمالی گل و اردوغان می‌دانند.
از اواخر سال ۲۰۰۲ که حزب عدالت و توسعه در ترکیه به قدرت رسید، گل و اردوغان در کنار هم، مقابل دخالت نظامیان سکولار در سیاست ایستادند و حزبشان را در سه انتخابات متوالی به پیروزی رساندند. این اردوغان بود که در سال ۲۰۰۷ عبدالله گل را به‌عنوان نامزد حزب، برای ریاست‌جمهوری معرفی کرد، و گل هم در سال ۲۰۰۳ به‌طور داوطلبانه از نخست‌وزیری کناره گرفت تا اردوغان بعد از پایان دوره ممنوعیت فعالیت سیاسی‌اش بتواند این پست را در دست بگیرد. نقطه عطف در رابطه این دو زمانی بود که عبدالله گل به ریاست جمهوری رسید.
اما این همکاری با پایان دوره ریاست‌جمهوری گل و آغاز ریاست‌جمهوری اردوغان، به تقابل بیشتر شبیه شد. اختلافاتی از مدتی قبل از آغاز شده بود. احمد سور، نویسنده کتاب «12 سال با عبدالله گل» درباره اختلاف‌های میان این دو نوشته:اختلافات میان اردوغان و عبدالله گل، رئیس‌جمهوری سابق پس از اتهامات فساد علیه وزرای سابق کابینه دولت ترکیه در دسامبر 2013 شدت یافت.
احمد سور مشاور مطبوعاتی عبدالله گل، نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و در نهایت رئیس‌جمهور بین سال‌های 2002 تا 2014 بود که همواره در کنار گل قرار داشته است. او در این کتاب می‌نویسد: گل به اردوغان و مقام‌های ارشد حزب حاکم پس از افشای شنود گسترده و غیرقانونی مکالمات و فساد در 2013 گفت که وزرای متهم باید استعفا دهند.
سور در این کتاب می‌نویسد که گل تمایل داشت تا پس از اردوغان با برنامه احیای روابط میان ترکیه با اتحادیه اروپا، اشتباهات سیاست خارجی را اصلاح و سیاست دوگانه کشور را مدرن کرده و چهار وزیر سابق متهم به فساد را به دادگاه عالی بفرستد و پس از آن به حزب بازگردد؛ اما اردوغان اجازه چنین کاری را نداد.
مشاور مطبوعاتی سابق گل همچنین به ذکر جزئیات درباره چهار وزیر سابق کابینه پرداخت که توسط اردوغان در 25 دسامبر گذشته میلادی از کار برکنار شدند و علت این اقدام اتهام فساد بوده است.


سور همچنین گفت که اردوغان می‌خواست تا اگمن باقیس، وزیر سابق امور اتحادیه اروپا را در کابینه نگه دارد اما گل تاکید داشت که او، معمر گولر، وزیر سابق کشور، ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد و اردوغان بایراکتور، وزیر سابق شهرسازی از سمت‌هایشان کنار بروند.


نویسنده این کتاب به درگیری میان اردوغان- گل درباره تظاهرات 2013 پارک گزی پرداخته و برای نخستین بار این مساله را عنوان می‌کند که مهمت گل، پسر عبدالله گل 10 تن از دوستان خود را به دفتر ریاست‌جمهوری آورد تا دیدگاهایشان را درباره گزی و اقدامات پلیس علیه معترضان بیان کنند.
اما با برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه، حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمان را از دست داد و همچنین در تشکیل کابینه ائتلافی با احزاب مخالف به موفقیتی دست پیدا نکرد، زمزمه‌های بازگشت عبدالله گل به عرصه سیاست بیشتر شده است و هر روز نیز اخباری در ارتباط با اختلافات عمیق او با اردوغان منتشر می‌شود.
اما این اختلاف‌ها تاچه حد جدی است؟ عبدالله گل اخیرا اعلام کرده است که هرچه دارد به دلیل حضور در حزب عدالت و توسعه است. او طی نامه‌ای از تمامی اعضای این حزب به دلیل خدمت به مردم تشکر و قدردانی هم کرده است.
گل برای ادامه نیافتن این شایعات از اردوغان دعوت کرد تا در مراسم عروسی پسر بزرگش شرکت کند. اردوغان شاهد این مراسم عقد بود و در سخنرانی خود از علاقه و قدمت روابط خود به خانواده گل گفت.
به‌جز رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر و عصمت ییلماز رئیس پارلمان این کشور نیز در جشن عروسی احمد گل پسر عبدالله گل شرکت کردند.
عبدالله گل در این مراسم، در جواب منتقدان که او را متهم به بی‌تفاوتی در مورد مسائل اخیر ترکیه و مواضع حزب عدالت و توسعه می‌کردند گفت درگیر مقدمات جشن عروسی پسرم بودم. او ادامه داد که همواره حامی حزب عدالت و توسعه بوده و خواهد بود.
 

پربیننده ترین خبرها