وقتی امارات و عربستان، نزدِ "شیخ پوتین" می روند

وقتی امارات و عربستان، نزدِ
دوشنبه 20 مهر 1394 - 12:50

سفرِ همزمانِ ولیعهد ابوظبی و جانشینِ ولیعهد عربستان به روسیه، نشان از نگرانی این کشورها از عملیات نظامی این کشور به درخواست سوریه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وبگاه رأی الیوم، نوشت: به نظر نمی رسد که سفر شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به روسیه و دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، سفری تشریفاتی به منظور پیگیری مسابقات فرمول 1 در سوچی باشد؛ بلکه این سفر، نشان از نگرانی و کنجکاوی این دو کشور از عملیات نظامی روسیه در سوریه دارد.

در این میان، هرچند شیخ محمد بن زاید وانمود می کند که با این عملیات نظامی روسیه مخالف نیست؛ اما محمد بن سلمان، نظری متفاوت دارد و به مخالفت با این عملیات متمایل است، زیرا این اقدام روسیه پنج سال برنامه ریزی و نقشه های عربستان سعودی در حمایت از گروه های مسلح تروریست برای براندازی دولت سوریه را به باد می دهد.

شصت سال است که مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تنها آمریکا و کاخ سفید را برای طواف انتخاب می کنند و در تمام این مدت، این کشورها، سرمایه ها و پول خود را برای خرید سلاح از کارخانجات سلاح سازی آمریکا و اروپا هزینه می کنند؛ اما با رسیدنِ ولادیمیر پوتین به قدرت در روسیه، و اتخاذ مواضعی قاطعانه در چند موقعیت بین المللی نظیر موضع گیری در خصوص مساله اوکراین و همچنین موضع گیری های خاورمیانه ای نظیر موضع گیری این کشور در باره سوریه، سبب شکل گیری انقلابی در رویکرد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شد.

هرچند امارات و عربستان، در جنگ ضد یمن، شریک هستند، اما در خصوص موضوع سوریه، مواضعی متفاوت دارند.

عربستان که همواره بر ضرورت براندازی دولت بشار اسد پافشاری کرده است، از روسیه انتظار دارد راه حلی آبرومندانه در قبال تغییرات به وجود آمده در سوریه، پیش پای ریاض قرار دهد.
اما امارات چندان اهمیتی به سوریه نمی دهد و تنها در پی جلب دوستی روسیه است که مهم ترین هم پیمانِ ایران در منطقه به شمار می رود.

در این میان، به احتمال زیاد، مساله یمن نیز یکی از موضوعات گفت وگوی این دو کشور با پوتین بوده است، زیرا این کشورها، پس از حدود هشت ماه جنگ، هنوز نتوانسته اند به دستاوردی در یمن دست یابند و چه بسا روسیه بتواند راه حلی برای این بحران بیندیشد که این کشورها را از این "دام" رهایی بخشد.

سخن از نتایج این دو سفر به روسیه، دشوار است، زیرا آن چه از این دیدارها به بیرون درز کرده، بسیار اندک است؛ اما اظهارات الجبیر وزیر دفاع عربستان که دیدار بن سلمان با پوتین او را همراهی می کرد، نشان از نگرانی از این کشور از عملیات نظامی روسیه در سوریه دارد. پوتین در این دیدار برای عربستان تاکید کرد که تنها هدف مسکو، مبارزه با داعش است اما الجبیر همچنان خاطر نشان کرد که عربستان، خواهان دولتی انتقالی در سوریه است که نتیجه فعالیت های آن، کناره گیری بشار اسد باشد.

تا دیروز، مطبوعات و رسانه ها، به نقل از منابع سعودی، از تصمیم این کشور برای مسلح کردنِ گروه های مخالف سوری به 500 فروند موشک ضد تانکِ تاو خبر داده بودند و از تشکیل ائتلاف مبارزه با دخالت روسیه در سوریه به شیوه افغانستان می گفتند، اما امروز، لحن رسانه ها عوض شده است و همگی از "نگرانی" عربستان از دخالت روسیه در عربستان می گویند و وانمود می کنند توضیحات روسیه مبنی بر این که "این جنگ، برای مبارزه با داعش و جلوگیری از شکل گیری خلافت تروریستی است"، اطمینان خاطر آن ها را سبب شده است.

به نظر می رسد، روسیه، راهی پیش پای عربستان سعودی نهاده است تا بر پایۀ آن، از نردبانِ "موضع گیری قاطعانه ضد بشار اسد و تاکید بر ضرورت کناره گیری او" پایین بیاید. پلۀ اولِ این نردبان؛ پذیرش دولت انتقالی است و پس از آن، پله های دیگری قرار دارند که هیچ کس نمی داند، عربستان قرار است در چه مدتی پا روی آن ها بگذارد و از نردبان پایین بیاید، از این موضوع هیچ کس باخبر نیست، شاید به جز"شیخ ولادیمیر پوتین"!

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها