لوران فابیوس مطرح کرد:

بازیگران مناقشات سوریه دور یک میز

بازیگران مناقشات سوریه دور یک میز
جمعه 8 آبان 1394 - 19:55

العالم - وزیر خارجه فرانسه مذاکرات گفت: از نخستین روز مناقشات سوریه این اولین بار است که همه بازیگران اصلی دور یک میز جمع شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، لوران فابیوس، امروز جمعه هنگام آغاز مذاکرات وین برای حل بحران سوریه ، این اقدام را« بسیار مهم» خواند و افزود: در جلسه ای که سه شنبه شب در پاریس داشتیم پیشنهاد کردم این اجلاس تشکیل شود تا نظراتمان را به هم نزدیک تر کنیم.

فابیوس درباره موضع فرانسه یادآور شد: موضع فرانسه از گذشته کاملا مشخص بوده، این که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، سوریه آزاد و احزاب در آن، آزاد باشند. باید تغییرات اساسی در سوریه انجام شود و لازم است تلاشمان را علیه داعش و جبهه النصره بیشتر و کارامد تر کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد فرانسه در اقدام های دیپلماتیک بین بازیگران بین المللی که تلاش می کنند راه حلی برای بحران سوریه بیابند، خارج از بازی قرار ندارد.

به گزارش ایرنا وزیر خارجه فرانسه پیش از ورود به محل مذاکرات حل بحران سوریه در گفت و گو با خبرنگاران به حضور« همه بازیگران اصلی در تراژدی سوریه» اشاره کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم تعاملی سازنده داشته باشیم.

فابیوس به اهمیت گفتگوهای بین دیپلمات های بین المللی اشاره  اما در عین حال بر دشواری هایی که قرار است بر آن فایق آمد تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه بر راه حل سیاسی در بحران سوریه تاکید کرد و گفت: قطعا بشار اسد باید زمانی پست خود را ترک کند.

وی افزود: باید از جمعیت غیرنظامی سوریه محافظت و کمک های انساندوستانه به انها را تسریع کنیم.امیدوارم در این نشست بتوانیم به این اهداف برسیم.

مذاکرات برای حل بحران سوریه از صبح جمعه با حضور ایران، فرانسه، مصر، امریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، اردن، روسیه، عربستان، قطر، ترکیه، امارات، آلمان، عراق، سازمان ملل، عمان، چین و لبنان آغاز شد.

این نخستین نشست برای حل بحران سوریه است که ایران هم در آن حضور دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درآغاز این نشست اعلام کرد با مشکلاتی در پیشبرد مذاکرات مربوط به بحران سوریه در وین مواجه هستیم ولی برای دستیابی به پیشرفت تلاش می کنیم.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) هم اعلام کرد مردم سوریه درباره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری کشورشان تصمیم گیری می کنند.

روسیه روز جمعه ابراز امیدواری کرد ارتش آزاد سوریه و کردها در گفتگوها درباره سوریه شرکت کنند.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان گفت: نشست بین المللی درباره بحران سوریه نشانه ای امیدوارکننده برای این کشور و منطقه است آنهم در حالی که رقبای دیرینه یعنی ایران و عربستان سعودی برای نخستین بار بر سر یک میز حضور پیدا می کنند.

همچنین وزیراطلاع رسانی سوریه از مشارکت وزیر خارجه رژیم سعودی در کنفرانس وین برای بحران سوریه به شدت انتقاد کرد.

عمران الزعبی به ادعاهای عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی پاسخ داد و گفت: این قابل قبول نیست که کشورهایی که دستشان به خود مردم سوریه، عراق و یمن آلوده است، درباره مسائل داخلی کشورهای مستقل اظهارنظر کنند.

وی افزود: نقش عربستان سعودی در بحران های منطقه آشکار است. مداخله در سوریه، عراق و جنگ علیه مردم یمن را می توان به عنوان بدترین و خونین ترین نقش سعودی های در منطقه دانست.

پربیننده ترین خبرها