عبدالباری عطوان:

"روسیه انتقام خواهد گرفت"

چهارشنبه 4 آذر 1394 - 11:14

سردبیر روزنامه «رای الیوم» تأکید کرد، ترکیه وارد باتلاقی شد که برون رفت از آن دشوار است، و اطلاعات و گمانه زنی‌های اولیه حاکی است که روسیه به زودی از ترکیه انتقام خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" دریادداشتی درباره سرنگون شدن یک فروند جنگنده سوخو-24 روسیه توسط ترکیه نوشت: هیچ بحثی درباره اینکه ترکیه حق دارد از مرزهای زمینی و هوایی خود دفاع کند نداریم، اما سرنگون کردن یک فروند جنگنده روسیه به مثابه اعلام جنگ به یک ابرقدرت است که می تواند پیامدهای بسیار خطرناکی داشته باشد.

وی افزود : اگر جنگ بین ترکیه و روسیه یکی از پیامدهای خطرناک حمله ترکیه به هواپیمای روسی نباشد، قطعا متزلزل شدن ثبات و فروپاشی اقتصاد و افتادن در ورطه جنگ  فرسایشی را به دنبال خواهد داشت.

به عقیده این نویسنده عرب، تفاوت زیادی بین سرنگون کردن یک هواپیمای جنگی سوریه از نوع قدیمی که عمر مفید آن به پایان رسیده است با یک فروند جنگنده روسیه و کشتن دو خلبان آن به دست نیروهای ترکمان سوری – که مورد حمایت آنکارهستند- وجود دارد و چه بسا ترکیه این تفاوت را طی روزهای آینده دریابد.

عطوان با بیان اینکه پیش از این ترک ها در اوج تدبیر و خویشتن داری ورود چند متری یا چند کیلومتری هواپیماهای روسی در نزدیکی مرزهایشان را تحمل کرده بودند ، افزود :  به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»  اینبار ورود هواپیمای روسیه چند ثانیه بیشتر طول نکشید و مشخص نیست که چرا ترکیه راهبرد خویشتن داری را تغییر داد و به دو هواپیمای اف- 16 دستور داد که هواپیمای روسی را سرنگون کنند. بنابراین، این پرسش مطرح است که آیا ترکیه به عمد و به تحریک آمریکا به دنبال شعله ور کردن آتش جنگ با روسیه است؟ به هر حال، برای ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دشوار است که این اهانت را تحمل کند و پاسخ سختی به آن ندهد. صبر و شکیبایی و پاسخ ندادن به اهانت ها عادت پوتین نیست. او چه با جنگ مستقیم و چه با جنگ نیابتی در انتقام گرفتن به هیچ وجه تردید نمی کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم درادامه نوشت : اطلاعات و گمانه زنی های اولیه حاکی است که روسیه به زودی انتقام خواهد گرفت و ممکن است به شیوه نظامی و با سرنگون کردن یک جنگنده ترکیه باشد. قلب پوتین درباره مثلث ترکیه، عربستان و قطر آکنده از خشم و کینه است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک سه شنبه گذشته به نقل از پوتین اعلام کرد که سرنگون کردن جنگنده روسیه مانند خنجری از پشت از سوی شرکای تروریست‌ها بود. وی هشدار داد که این مسئله پیامدهای خطرناکی در روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد. بنابراین "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، وارد باتلاق خونینی شده است که برون رفت از آن با خسارت های اندک مادی و انسانی دشوار است.
پس از این حادثه، اردوغان سفیران 28 کشور عضو ناتو را فراخواند تا انگیزه های موجود درباره سرنگون کردن این هواپیما را به اطلاع آنها برساند؛ و گویا او از این کشورها درخواست کمک کرده است تا در صورت هرگونه اقدام احتمالی انتقام جویانه روسیه در کنار ترکیه قرار گیرند.

عطوان ابرازعقیده کرد : پیامدهای دخالت ترکیه در سوریه به صورت جنگ و بی ثباتی و چه بسا رویارویی داخلی و قومیتی در حال آشکار شدن است، و متاسفانه اردوغان و متحدانش به خوبی و دقیق در این خصوص عمل نکرده اند و تصور می کردند که چنین دخالتی مانند تفریح برای آنها خواهد بود و نظام سوریه نیز مانند تونس، لیبی، مصر و یمن ظرف چند هفته یا چند ماه سرنگون خواهد کرد و از این رو به رئیس جمهور سوریه و خانواده او پیشنهاد پناهندگی دادند، اما گذر زمان خطا و اشتباه آنها را دستکم پس از پنج سال ثابت کرد. حتی اگر فرض کنیم که روسیه علیه ترکیه وارد جنگ جزئی و یا همه جانبه نشود، و در این خصوص خویشتن داری کند و به میانجی ها پاسخ مثبت دهد، کافی است که با ارائه حمایت نظامی و مالی از حزب کارگران کردستان که با نظام ترکیه در حال جنگ است انتقام گیری کند .. به این معنا که نظام ترکیه وارد جنگ فرسایشی خواهد شد و این کشور به سوریه دیگری تبدیل خواهد شد.
سردبیر رای الیوم درپایان نوشت : قطر و عربستان سعودی دو پایه از مثلث سه گانه ترکیه، قطر و عربستان در باتلاق خونین یمن گیر افتاده اند، و اکنون نیز ترکیه در باتلاقی دیگر افتاد که بسیار خطرناک است و چشم انداز آینده حکایت از بی ثباتی و اضطراب در منطقه است.

پربیننده ترین خبرها