درگیری پلیس با معترضان در شهرهای ترکیه

درگیری پلیس با معترضان در شهرهای ترکیه
يکشنبه 8 آذر 1394 - 12:31

در پی ترور رئیس کانون وکلای شهر کردنشین دیاربکر در ترکیه، شهرهای آنکارا و ازمیر و استانبول این کشور شاهد درگیری معترضان و نیروهای پلیس بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عناصر مسلح طاهر ایلچی رئیس کانون وکلای شهر کردنشین دیاربکر را ترور کردند و در پی این حادثه، شهرهای آنکارا و ازمیر و استانبول شنبه شب شاهد تظاهرات اعتراض آمیزی بود که به درگیری نیروهای پلیس با معترضان انجامید. نیروهای پلیس، تظاهرات را سرکوب کرده و تعدادی از معترضان را بازداشت کردند.

شرکت کنندگان در تظاهرات، علیه آنچه آن را "فاشیسم" خواندند، شعار داده و از دولت خواستند، عوامل ترور ایلچی را دستگیر کرده و تحویل دادگاه دهد. آنها همچنین نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان را محکوم کردند.

حزب دموکراتیک خلق ها وابسته به کردها در ترکیه نیز ترور طاهر ایلچی را عملیاتی برنامه ریزی شده دانست و مردم را به اعتراض فراخواند.

این حزب با اعلام اینکه ایلچی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و رسانه های وابسته به آن مورد حمله قرار گرفت، از احزاب سیاسی و جامعه مدنی و اتحادیه ها خواست صدای اعتراض خود را در مقابل وضعیت موجود بلند کنند.

دادستان کل ترکیه نیز هنگام بادید از محل ترور طاهر ایلچی در دیاربکر، از عملیات ترور که توسط یک فرد مسلح اجرا شد، جان سالم به در برد.

منابع امنیتی و پزشکی اعلام کردند: در جریان ترور ایلچی، یک پلیس کشته و ده نفر دیگر از جمله یک روزنامه نگار و یک نیروی امنیتی مجروح شدند. این در حالی است که وزارت کشور ترکیه مقررات منع آمد و شد را در منطقه اجرا کرد.

قرار بود ایلچی به خاطر اینکه گفته بود حزب کارگران کردستان ترکیه، یک سازمان تروریستی نیست، محاکمه شود.

ایلچی هفته پیش در دفتر خود در دیاربکر بازداشت شد. دادگاه استانبول وی را متهم به ترویج تروریسم از طریق مطبوعات کرد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها