واکنش مطبوعات عربی به تجاوز ترکیه به خاک عراق

دوشنبه 16 آذر 1394 - 23:11

تجاوز نیروهای ترکیه به حاکمیت عراق و ورود به خاک این کشور واکنش های مختلفی را در مطبوعات عراق و دیگر کشورهای عربی به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه عراقی " العدالة" ورود هر نیروی نظامی خارجی به عراق بدون اطلاع وهماهنگی با دولت این کشور را به منزله نقض آشکار حاکمیت عراق دانست و نوشت که بر اساس قوانین و عرف بین المللی منطقی است که نفوذ به خاک عراق، با اشکال مختلف مورد مخالفت قرار گیرد و محکوم شود.

روزنامه "العالم" چاپ عراق نیز نوشت که اردوغان از بحران خود با روسیه، به عراق فرار می کند. به نوشته این روزنامه، اکثر ناظران براین باورند که ارتش ترکیه اکنون تلاش می کند که به دنبال حضور آشکار حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در سنجار در شمال عراق، به جنگ با این حزب در خاک عراق برود.

به نوشته روزنامه "بغداد"، ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق، بیانگر نادیده گرفتن کامل دولت عراق است.

روزنامه عراقی "الصباح" هم در این باره نوشت: ترکیه با ورود به خاک عراق، حاکمیت این کشور را نقض کرده و بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی عمل کرده است.

نشریه "الثورة" سوریه نیز ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق را به منزله نقض حاکمیت دولت بغداد برشمرد و تاکید کرد که ترکیه در سایه حکومت اردوغان به علت دخالت آشکار در امور داخلی سوریه و عراق و حمایت از گروه داعش و دیگر گروه های تروریستی، خطری برای امنیت منطقه ای و بین المللی به شمار می رود.

روزنامه "عكاظ" چاپ عربستان نیز از این مساله به عنوان بحرانی حاکمیتی میان آنکارا و بغداد یاد کرد.

روزنامه "الرأی" اردن هم در مقاله ای با عنوان " تانک های ترکیه در دشت نینوا چه می کنند"، رئیس جمهوری ترکیه را به باد انتقاد گرفت و نوشت: اردوغان درایجاد منطقه حائل در شمال سوریه شکست خورد و بعد از شکست درسوریه به سمت عراق رفته است.

روزنامه "النهار" لبنان نیز در واکنش به ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق نوشت: استقرار نیروهای ترکیه نزدیک موصل، خشم دولت عراق را برانگیخته و در همین حال، ترکیه به دنبال گسترش عملیات نظامی خود درعراق است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها