تندروهای عربستان: به زنان رای ندهید!

تندروهای عربستان: به زنان رای ندهید!
شنبه 21 آذر 1394 - 22:49

درآستانه انتخابات شوراهای شهر در عربستان که برای نخستین بار با حضور نامزدهای زن برگزار می‌شود، برخی از افراد تندرو در طائف در غرب این کشور، شهروندان را به رأی ندادن به زنان تشویق کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه عكاظ چاپ عربستان در شماره روز شنبه خود نوشت: عده ای از تندروها در طائف با صدور بیانیه ای پیش از شروع انتخابات شوراهای شهر، مردم را به رای ندادن به زنان به بهانه جایز نبودن این اقدام از نظر شرعی، تشویق کردند.

به نوشته عکاظ، تندروهای شهر طایف دراین بیانیه، با ذکر اسامی برخی از مبلغان و طلاب علوم دینی بر لزوم انتخاب اعضای شوراها از میان نامزدهای مرد تاکید کردند.

افراد تندرو با ذکر 6 نامزد مورد نظر خود، از شهروندان خواستند که به آن ها به عنوان نامزدهای برتر رای دهند.

یک منبع در کمیته انتخابات محلی عربستان در توضیح این بیانیه اعلام کرد؛ مسئولان امنیتی این گونه بیانیه ها و منابع صادر کننده و اهداف آن ها را پی گیری می کنند و در صورتی که فردی به این مساله اعتراض کند، اعتراض وی مورد بررسی واقع می شود و به منظور بررسی و تصمیم گیری، به وزیر امور شهرها و روستاها ارجاع داده می شود.

امروز نزدیک به یک ونیم میلیون رأی دهنده زن و مرد برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر در عربستان به پای صندوق های رای رفتند. زنان عربستانی برای اولین بار است که دراین انتخابات شرکت می کنند. واجدین شرایط شرکت دراین انتخابات با ارائه کارت های شناسایی ملی و طبق قوانین و ضوابط خاص دراین انتخابات رأی می دهند.

درشرایطی که ناظران احتمال پیروزی زنان را دراین انتخابات ضعیف می دانند، مشارکت زن به عنوان یک عضو شورای شهر همچنان مطرح است، به ویژه اینکه یک سوم اعضای شوراهای شهر از سوی شاه عربستان انتخاب می شوند و درنتیجه این امید که زنان از سوی پادشاه به عنوان عضو معرفی شوند، وجود دارد.

کارشناسان عربستانی پیش بینی کرده اند که میزان مشارکت در انتخابات از میان کسانی که نام نویسی کرده اند، به حدود 50 درصد برسد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر از واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات شوراهای شهرعربستان نام نویسی کرده اند.

شمار نهایی مجموع نامزدهای زن و مرد در انتخابات شوراهای شهر در دوره سوم آن به 6917 نامزد می رسد که که از این تعداد 5938 نامزد زن و 979 نامزد مرد هستند.

تعداد مردان رای دهنده در دور سوم انتخابات به بیش از یک میلیون و 355 هزار نفر و شمار زنان رای دهنده دراین انتخابات به بیش از 130 هزار رای دهنده می رسد و در این انتخابات مقامات عربستان سن رای دهندگان را از 21 به 18 سال کاهش داده اند.

پربیننده ترین خبرها