قطر پای تفنگداران ترکیه را به خلیج فارس باز می‌کند؟

قطر پای تفنگداران ترکیه را به خلیج فارس باز می‌کند؟
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 15:34

دولت قطر پس از موافقت با ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در خاک آن کشور، زمینه حضور ترکیه در منطقه خلیج فارس را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای اولین بار از زمان فروپاشی حکومت عثمانی در حدود صد سال پیش، در شرایطی صورت می گیرد که اوضاع منطقه ناآرام است و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه در زمینه روابط مستحکم قطر با گروه اخوان المسلمین اختلاف نظر دارند و ترکیه اولین حامی این گروه در منطقه به شمار می رود.

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از رویترز نوشت: روابط قطر با گروه اخوان المسلمین به تنش در روابط این کشور با ریاض، ابوظبی و منامه منجر شد، تا جایی که این کشورها سفیران خود را از دوحه فرا خواندند، اما پس از مدتی آشتی کردند.

هنوز هیچ یک از کشورهای منطقه واکنشی به اقدام غافلگیر کننده قطر در دادن پایگاه نظامی به ترکیه نشان نداده اند.

واشنگتن هم که در قطر پایگاه نظامی دارد و ناوگان دریایی پنجم آن در کشور همسایه قطر یعنی بحرین مستقر است، هنوز هیچ واکنشی به تصمیم قطر نشان نداده است.

به گزارش السفیر، این اقدام در شرایطی است که اتهامات علیه ترکیه در ارتباط با دست داشتن در حمایت از تروریست ها در عراق و سوریه و تعرض به حاکمیت این دو کشور افزایش یافته است.

احمد دیمروک سفیر ترکیه در دوحه دیروز گفته بود که کشورش درچارچوب توافقنامه دفاعی با هدف کمک به دو کشور برای مقابله با "دشمنان مشترک" در قطر پایگاه نظامی احداث می کند و احداث این پایگاه نظامی که براساس توافق امضا شده در سال 2014 صورت می گیرد و پارلمان ترکیه ژوئن گذشته آن را تصویب کرد، همکاری ترکیه با قطر را تقویت می کند.

وی افزود: سه هزار نفر از نیروهای زمینی به همراه یگان های هوایی و دریایی و مربیان آموزش نظامی و نیروهای عملیات ویژه، در این پایگاه نظامی -که اولین تاسیسات نظامی ترکیه در خاورمیانه محسوب می شود- مستقر خواهند شد.

سفیر ترکیه در دوحه افزود: این پایگاه نظامی چند منظوره و در اصل، مقر آموزش های مشترک خواهد بود.

به گفته سفیر ترکیه در قطر، دو کشور با مشکلات مشترک مواجه بوده و درباره تحولات منطقه و "سیاست های مبهم" کشورهای دیگر نگران هستند، از این رو؛ همکاری میان دو طرف دراین شرایط ناآرام در منطقه بسیار مهم است.

دمروک مدعی شد که صد نظامی ترکیه در حال حاضر برای آموزش نیروهای قطری در این کشور مستقر هستند. وی به زمان پایان ساخت پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر اشاره نکرد.

از سوی دیگر «جان مارك ريكلی» استاد دانشگاه کینگر کالج در دانشکده دفاع ملی قطر در این باره گفت: در سایه قطع ارتباط آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس، آنچه شاهد آن هستیم، ایجاد تنوع در هم پیمانان احتمالی است.

وی افزود: اگر مصلحت کشوری کوچک مانند قطر در قبول عده ای از هم پیمانان در خاکش باشد، این مساله به منزله تضمین امنیتی غیرمستقیم از یک هم پیمان به شمار می رود و همچنین هزینه هر نوع حمله احتمالی نیز برای متجاوز بیشتر می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها