آنکارا به دنبال از سرگیری روابط با تل آویو

شنبه 28 آذر 1394 - 19:50

العالم - مقام های ترکیه به دنبال حل مشکلات کشورشان با رژیم صهیونیستی هستند و به ظن خود این اقدام را در خدمت به ثبات منطقه می دانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهوری ترکیه از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل را درجهت خدمت به ثبات منطقه دانسته است.

اکثر ناظران اوضاع منطقه براین باورند که ترکیه با سرنگون کردن جنگنده بمب افکن روسی در داخل مرزهای سوریه به بهانه نقض حریم هوایی ترکیه وارد تونلی تاریک شده و منافع خود را به خطر انداخته است.

به اعتقاد ناظران، این وضعیت ترکیه را به طور مستقیم رودروی ابرقدرتی قرار داد که تاکنون به استقرار سامانه هوایی اس 400 در داخل اراضی سوریه و اعمال مجازات اقتصادی شدید اقدام کرده است.

فشارهای شدید بر ترکیه پس از سرنگونی جنگنده روسی و به دنبال آن مجازات های مسکو علیه آنکارا، تاثیر زیادی براین کشور گذاشته، ترکیه را متحمل خسارت های بسیار کرده و مسئولان آنکارا را به بازنگری در نقشه روابط خود در سطح منطقه و نیز بازنگری در مواضع خود واداشته است.

رئیس جمهوری ترکیه امروز به دنبال بازارهای جایگزین برای کالاهای ترکیه به جای بازارهای روسیه است که اکنون به روی کالاهای ترکیه بسته شده است.

اردوغان پس از چند سفر منطقه ای با اهداف اقتصادی، اکنون پس از حدود پنج سال از قطع روابط ترکیه با رژیم اسرائیل، به دنبال گرفتن گاز از این رژیم برای تامین انرژی ترکیه است.

تلاش اردوغان برای از سرگیری روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل

اردوغان چند روز در موضعی مقدماتی در راستای تحرک دولت ترکیه برای از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل گفته بود که ازسرگیری روابط میان تل آویو و آنکارا به دوره قبل از تنش در روابط، درجهت خدمت به ثبات منطقه است.

این اظهارات رئیس جمهوری ترکیه با واکنش سرد مقامات اسرائیلی روبرو شد و سندی از توافق میان ترکیه و رژیم اشغالگر اسرائیل برای ازسرگیری روابط میان دو طرف به دوره قبل از آن فاش شد.

این سند فاش کرد که ترکیه آشکارا شرط های آشکار و اعلام شده رژیم صهیونیستی از چند سال پیش را پذیرفته و از مواضع قبلی خود که آنرا اصولی خوانده بود، عقب نشینی کرده است.

درز اسنادی درباره توافق میان آنکارا و تل آویو

به گزارش شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، از جمله مهم ترین بندهای این سند، بازگشت سفیران دو طرف و عقب نشینی ترکیه از خواسته لغو محاصره غزه و اقدام ترکیه به لغو دادخواست های قضایی علیه نظامیان و افسران رژیم اسرائیل در ارتباط با حمله به کشتی مرمره ترکیه و ممانعت از فعالیت صلاح العاروری یکی از مقامات حماس از تحرک ضد رژیم اسرائیل  درخاک ترکیه بوده است.

به باور کارشناسان، این تحرک ترکیه نشان دهنده بحران واقعی است که ترکیه در نتیجه دخالت های روزافزون خود در سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه و جهان با آن مواجه شده و بر انزوای این کشور افزوده است، به ویژه پس از اینکه هم پیمانان ترکیه در ناتو، این کشور را تنها گذاشتند و تهدیدات روسیه علیه آن افزایش یافت.

این شواهد نشان دهنده این است که نه فقط رویای بازگشت امپراطوری عثمانی بر باد رفته است، بلکه حتی افق کشور جدید ترکیه درهاله ای از ابهام قرار گرفته است.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که به منظور شرکت در نشست سوریه در نیویورک به سر می برد، در گفت وگو با خبرنگاران همراه خود در خصوص مذاکرات بین آنکارا و تل آویو که در سوئیس جریان دارد، گفت: طبیعی است که بدون مذاکره نمی توان کارها را پیش برد و این مذاکرات باید ادامه یابد.

چاوش اوغلو با اشاره به اینکه یکی از سه شرط ترکیه تحقق یافته است، گفت: برای تحقق دو شرط دیگر مذاکرات در سطح کارشناسان ارشد دو طرف ادامه دارد ولی هنوز گام مشخصی در این زمینه برداشته نشده است.

رسانه های ترکیه پنجشنبه شب با کد فوری از توافق اولیه آنکارا – تل آویو بر سر حل اختلافات دو طرف بر سر کشتار 10 نفر از فعالان مدنی ترکیه در کشتی مرمره در سال 2010 میلادی خبر دادند.

این رسانه ها به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش دادند که یک مقام وزارت خارجه اسراییل (رژیم صهیونیستی) گفته است که تل آویو تقبل کرده که برای خانواده های قربانیان حادثه کشتی مرمره 20 میلیون دلار غرامت بپردازد.

درحالی که طرف ترکیه ای از ادامه مذاکرات سخن می گوید، رسانه های رژیم اسراییل از انعقاد توافق نامه در این زمینه خبر داده اند.

پربیننده ترین خبرها