ترکیه به مذاکره با صهیونیست ها ادامه می دهد

ترکیه به مذاکره با صهیونیست ها ادامه می دهد
سه شنبه 1 دی 1394 - 10:06

العالم - مقام های ترکیه از ادامه مذاکره با رژیم صهیونیستی در سطح کارشناسی برای بهبود روابط آنکارا - تل آویو خبردادند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در کاخ چانکایای آنکارا در مورد احتمال از سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل، با اشاره بر ادامه دیدارها گفت که روند مذاکرات مثبت است.

ترکیه پیش از این خواستار عذرخواهی اسرائیل و پرداخت غرامت در ارتباط با حمله صهیونیست ها به کشتی حامل کمک به مردم غزه و پایان یافتن محاصره غزه شده بود.

سخنگوی دولت ترکیه گفت: "در سال 2013 آقای نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل عذر خواهی کرده است. شرط اول انجام شد. برای انجام شدن شروط دوم و سوم نیز کارشناسان ترکیه و اسرائیل به دیدارها و مذاکرات خود ادامه می‌دهند. در زمان حاضر انجام مذاکرات سیاسی در مرحله قطعی قرار ندارد، ولی می‌خواهم بگویم که روند این مذاکرات مثبت است. در صورت قطعی شدن موضوع با تمام شفافیت به افکار عمومی اعلام خواهد شد. موقعیت ما مشخص است، از بدو آغاز موضوع، موقعیت خود را تغییر ندادیم. ترکیه خواست‌های خود را هم در مورد غرامت و هم در مورد کاهش و پایان یافتن محاصره غزه توسط اسرائیل در این مذاکرات نیز مصرانه ذکر می‌کند. به نظر می‌رسد که مذاکرات مدتی ادامه خواهد داشت. در صورت قطعی شدن نیز مذاکراتی که الآن در سطح کارشناسان ادامه دارد، به سطح سیاسی منتقل خواهد شد".

معاون نخست وزیر ترکیه ضمن تاکید بر جبران خسارات افرادی که در شرق و جنوب شرق ترکیه از ترور آسیب دیده اند، گفت: بررسی های بسیار دقیقی برای جبران خسارات همه شهروندان در 12 شهرستان ما که تحت تاثیر ترور قرار گرفته اند، صورت گرفته و انشاءالله این خسارات جبران خواهد شد.

وی همچنین ضمن تصریح حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه برای آموزش نیروهای دفاعی ملی موصل، اظهار داشت: "حضور نظامیان ترکیه در بعشیقه برای حفاظت مردم این منطقه از داعش است. ترکیه برای دفاع از نظامیان خود به بعشیقه نیروی تقویتی منتقل کرده بود، اما متاسفانه رویکرد اغراق‌آمیز افکار عمومی و به ویژه بعضی حساسیت‌های فوق العاده دولت مرکزی عراق باعث شد تا این موضوع در عرصه بین المللی، در سازمان ملل و در اتحادیه عرب مطرح گردد. ترکیه با در نظر گرفتن این حساسیت‌ها و با توجه به تهدید جدی داعش علیه پایگاه‌های ما، نیروهای خود را به یک نقطه در شمال عراق منتقل کرد و دولت مرکزی عراق نیز اعلام کرد که این اقدام ترکیه مثبت است. با این اقدام آرزوهای کسانی که می‌خواستند با مسئله بعشیقه مشکلی و تنشی میان ترکیه و دولت مرکزی عراق رخ دهد، برآورده نشد".

در چارچوب شرایط از سرگیری مناسبات تل آویو آنکارا،  اسرائیل هم از آنکارا خواسته است تا پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کند که براساس آن تحت پیگرد قرار گرفتن تمامی نظامیان اسرائیلی مرتبط با حادثه کاروان دریایی امداد رسان به نوارغزه، درحال حاضر و آینده ممنوع شود.

همچنین اسرائیل از ترکیه خواست تا اقدام های جنبش حماس در ترکیه را محدود کرده و صالح العاروری مقام ارشد حماس را که براساس ادعای اسرائیل طراح عملیات‌های نظامی در کرانه باختری است، اخراج کند.

اسرائیل درمقابل مبلغ 20 میلیون دلار به عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد و روابط دیپلماتیک بین آنکارا و تل آویو تا سطح اعزام سفیرارتقا خواهد یافت.

بر اساس این توافق پس ازعادی سازی روابط، اسرائیل بخشی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین خواهد کرد.

مقام های رژیم صیهونیستی می گویند که هنوز توافقی درباره درخواست ترکیه مبنی بر رفع تحریم نوارغزه حاصل نشده است.

روابط بین آنکارا و تل آویو بعد از حمله اسرائیل به یک کشتی ترکیه‌ای حاوی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه در سال ۲۰۱۰ تیره شد. در جریان این حمله ۱۰ فعال ترک طرفدارحقوق فلسطینیان کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها