عربستان چگونه به دموکراسی نگاه می کند؟

پنج‌شنبه 17 دی 1394 - 15:20

عربستان (العالم) - مسؤولان سعودی شهروندان خود را از برخورداری از حداقل دمکراسی محروم :کرده و آزادیخواهانی نظیر آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز عربستان را اعدام می کنند؛ اما به زعم خود بدنبال برقراری این دمکراسی در کشورهای دیگر می باشند. اعدام آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان نمونه بارزی از دمکراسی مسئولان سعودی است که ؛

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اعدام آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان نمونه بارزی از دمکراسی ادعایی سران سعودی است که حتی دختر ملک عبدالله را به دلیل الهام گرفتن معنای آزادی از این روحانی بارز زندانی کردند.

عربستان ساده ترین لازمه های دمکراسی را از شهروندان خود دریغ می کند و با بازداشت 30 هزار نفر، به عنوان یکی از سیاه ترین دیکتاتوری های جهان شناخته شده است. دمکراسی مفهوم خاصی در عربستان دارد که شهروندانش از آن محرومند و در عوض به زور آتش تروریسم به کشورهای منطقه تحمیل می شود.

عربستان بزرگ ترین متحد آمریکا در منطقه و در عین حال بزرگ ترین مخالف دمکراسی است، و اعدام شیخ نمر نشانگر مسیر تاریک دمکراسی در این کشور است. کشوری که یکی از شاهزادگان را به محض ارائۀ نظر زندانی می کند، مشخص است که از عموم مردم نیز اظهار نظر و مطالبه آزادی و عدالت را برنمی تابد.

در این کشور به جای شورا و مجلس دمکراتیک، مسؤولان تعیین و عزل و نصب می شوند، و نظر میلیونها نفر از مردم در این زمینه نادیده گرفته می شود.

مضاوی الرشید فعال و معارض سرشناس عربستانی و نوه آخرین حاکم از خاندان "الرشید" - رقیب آل سعود-  می گوید: 30 درصد از جامعه عربستان را جوانان کمتر از سی سال تشکیل می دهند که نیاز به آینده و سازوکارهایی دارند که صدای مطالباتشان نه از طریق شوراها که از طریق سازمانهای مردمی و انتخابات به گوش مقامات برسد.

یک گزارش بین المللی که اخیرا منتشر شد نشان داد که هیچ اثری از دمکراسی در عربستان وجود ندارد. این گزارش بر اساس 60 شاخص که در 5 گروه جا گرفته بود، انجام شد که عبارت بودند از: انتخابات و تعدد، آزادی های مدنی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی.

عربستان به دلیل ترسی که از دمکراسی دارد با تمام قوا وارد بحرین شد تا انقلاب عدالت خواهانۀ یک ملت بی سلاح را سرکوب کند و به بهانه دمکراسی، حامی مالی تروریست های سوریه شد تا علیه دولت بجنگند و حالا نیز بعد از آن که تحولات سیاسی در یمن رخ داد، به این کشور حمله ور شد زیرا این تحولات ریاض را نگران می کرد.

عربستان همه گروههای افراطی را در جهان اسلام تغذیه می کند و به بهانه حمایت از حکومت مستعفی که همه ملت یمن آن را رد کرده اند، آنها را می کشد. میلیاردها دلار برای تاثیرگذاری بر انتخابات دمکراتیک تونس و مصر از طریق حمایت از سلفی ها هزینه می کند و از آن سو، چشم به روی ملحق شدن صدها سعودی به صفوف القاعده در سوریه، عراق و یمن و پیشتر از آن در افغانستان و چچن می بندد.

مصادرۀ حق آزادی بیان در عربستان، پایمال کردن حقوق زنان، بازداشت بیش از 30 هزار نفر به دلیل ابراز عقیده ، فقط گوشه ای از نشانه های نبود دمکراسی و حقوق بشر در این کشور است؛ چنان که وزیر دفاع سوئد در سال 2012 میلادی گفت: وقتی صحبت از عربستان به میان می آید، چیزی که می توان به صراحت گفت این است که در آن کشور، یک نظام دیکتاتوری حاکم است.

پربیننده ترین خبرها