تازه ترین حرف های البشیر درباره روابط با ایران+فیلم بازیرنویس فارسی

سه شنبه 13 بهمن 1394 - 20:00

العالم - رئیس جمهوری سودان در گفت گویی ادعا کرد که علت قطع روابط خارطوم و تهران ، تلاش ایران برای گسترش تشیع در سودان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عمرالبشیر در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، دربخشی از گفت وگوی اختصاصی با شبکه فرانس 24، مدعی شد: "ایران، در سودان، برنامه های دعوت به تشیع برگزار کرد به همین سبب دفتر فرهنگی ایران را بستیم." وی همچنین با تاکید بر این که سودان پشتیبانِ دولت قانونی در یمن است، گفت: به همین سبب از عملیات توفان اراده حمایت می کنیم.

چنین اظهاراتی در شرایطی مطرح می شود که پیش از این گزارشهایی درباره فشار عربستان به سودان برای قطع روابط با ایران فاش شده است.

یک روزنامه انگلیسی دی ماه امسال به نقل از تحلیل‌گران سیاسی نوشت، دلیل قطع رابطه سودان با ایران بعد از اقدام مشابه از سوی عربستان، وعده‌های پولی ریاض به خارطوم بود.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت پشت حمایت‌های عمرالبشیر از ریاض، میلیاردها دلار از سوی سعودی‌ها هزینه شد.

تحلیل‌گران سودانی گزارش دادند، خارطوم که تشنه سرمایه‌گذاری سعودی‌هاست با وعده‌های پولی ریاض بود که تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گرفت.

گاردین به نقل از «الطیب زین العابدین» استاد علوم سیاسی دانشگاه خارطوم نوشت، با وجود اینکه دولت سودان مدعی شده قطع رابطه با ایران به دلیل حمله به سفارت عربستان است، اما این اقدام به دلایل اقتصادی صورت گرفت.

بعد از نزدیک شدن خارطوم به ریاض و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقام های این کشور به مردم وعده دادند سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی عربستان سعودی انجام خواهد گرفت.

وزیر سرمایه‌گذاری سودان اواسط دیماه  به پارلمان گفت ارزش سرمایه‌گذاری اخیر سعودی‌ها در سودان معادل 11 میلیارد دلار است.

سودان همچنین با مشارکت در جنگ عربستان علیه یمن رضایت گسترده مقام های سعودی را به دست آورده است.

9

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها