ساکنان کردستان عراق تاب ریاضت اقتصادی ندارند

ساکنان کردستان عراق تاب ریاضت اقتصادی ندارند
سه شنبه 20 بهمن 1394 - 22:01

العالم - پس از اعلام برنامه محدودیت و ریاضت های اقتصادی مسئولان محلی کردستان عراق برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این اقلیم ، اعتراض بخش های مختلف کردستان را فرا گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اعتراض به ریاضت اقتصادی پیشمرگه های کرد را نیز در برگرفت و برخی از آنها برای سومین روز متوالی، راه اصلی خارج از پایگاه خود در شهر سلیمانیه در شمال عراق را بستند.

اعتراض ها توسط نیروهای پلیس و کارمندان ادارات که خواهان پرداخت حقوق شان هستند، ترتیب داده شده است.

درهمین حال اداره محلی اقلیم کردستان عراق که به شدت از کاهش قیمت جهانی نفت متضرر شده است، هفته گذشته اعلام کرد که فقط بخشی از حقوق کارکنان را پرداخت خواهد کرد تا اوضاع اقتصادی بهتر شود

مسئولان اقلیم کردستان اعلام کرده اند که برنامه محدود شدن پرداخت دستمزدها، آن دسته از کارکنان یا نیروهای پیشمرگه که درعملیات ضد داعش در شمال عراق حضور داشته اند را در برنمی گیرد.

هرچند همین نیروها نیز طی چند ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.

یکی از تظاهرکنندگان امروز( سه شنبه) به شبکه تلویزیونی محلی " ان.ار.تی" گفت که از چهار ماه پیش حقوق خود را دریافت نکرده است.

یکی دیگر از نیروهای پیشمرگه کُرد گفت که " صاحب منصبان اقلیم مشروعیت خود را از دست داده اند ، لذا باید کناره گیری کرده و باید فرصت را به دیگران بدهند".

مسئولان کُرد هشدار داده اند که بحران اقتصادی اختلافات میان نیروهای پیشمرگه را افزایش می دهد و از طرف های خارجی از جمله آمریکا درخواست کمک مالی کرده اند.

نیروهای پلیس کرد همچنین در مناطق کویا، حلبچه و جمجمال تظاهرات کرده اند و در روزهای گذشته اعتراض ها و تظاهرات محدودی در اربیل به نشانه خشم و اعتراض به اوضاع اقتصادی برگزار شد.

رشد اقتصادی درمنطقه کردستان عراق که حدود ده سال به طول کشید، در سال 2014 به طور ناگهانی و زمانی متوقف شد که بغداد در پی اقدام کردستان عراق به ایجاد خط لوله نفتی خاص و صادرات مستقل نفت از آن جا به ترکیه ، حمایت مالی خود را از اربیل قطع کرد.

این مساله باعث شد که منطقه کردستان عراق در پرداخت حقوق کارکنان دولتی که ماهانه بالغ بر 875 میلیارد دینار عراق معادل 800 میلیون دیناراست، با مشکلاتی روبرو شود.

اربیل تلاش کرده است تا با افزایش صادرات مستقل نفت به حدود 600 هزار بشکه در روز این کمبود را جبران کند ؛ اما با توجه به قیمت های کنونی نفت همچنان با کسری بودجه میان 380 میلیارد تا 400 میلیارد دینار عراق ( 717 میليون دلار) مواجه است.

درهمین حال ، مبارزه با گروه تروریستی داعش اوضاع را پیچیده تر کرده و بیش از یک میلیون نفر به علت اقدامات خشونت بار دردیگر مناطق عراق به منطقه کردستان دراین کشور پناه برده اند.

9 - 215

پربیننده ترین خبرها