چرا اسرائیل جبهه قنیطره را فعال کرد؟

چرا اسرائیل جبهه قنیطره را فعال کرد؟
چهارشنبه 28 بهمن 1394 - 16:57

یک روزنامه لبنانی در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی علل تلاش رژیم اسرائیل برای فعال سازی جبهه نبرد در منطقه قنیطره در جنوب سوریه و تشدید حمایت این رژیم به گروه‌های مسلح مستقر در این منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مقاله تحلیلی خود به قلم فراس الشوفی با عنوان "چرا اسرائیل جبهه قنیطره را فعال کرد"؛ با اشاره به حمایت مالی، اطلاعاتی، تسلیحاتی و درمانی رژیم اسرائیل از گروه های تروریستی در جنوب سوریه از آغاز بحران این کشور و سیر مراحل آن از سال 2011 میلادی نوشت: اسرائیل برای حمایت از این گروههای مسلح، دخالت مستقیم نظامی هم انجام داد و مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور را با گلوله های خمپاره و حملات هوایی هدف قرار داد و حتی یک فروند هواپیمای جنگی سوریه را در سپتامبر سال 2014 میلادی در استان مرزی قنیطره سرنگون کرد.

به نوشته این روزنامه، چه بسا بیشترین سرمایه گذاری اسرائیل در جبهه جنوبی سوریه در سالهای 2013 و 2014 میلادی بود که گروه های مسلح به عنوان "ارتش لحد سوری" توانستند ضرباتی را به ارتش سوریه در قنیطره و ریف شرقی درعا در جنوب سوریه وارد کنند و در آغاز سال 2015 میلادی این گروههای مسلح بر نوار مرزی با جولان اشغالی به ویژه گذرگاه قنیطره تسلط یافتند.

به عقیده تحلیلگر الاخبار، از فوریه سال 2015 میلادی بود که ارتش سوریه وهم پیمانانش عملیات نظامی غافلگیر کننده و دقیقی را به اجرا گذاشتد و از سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی بود که روند شکست گروه های تروریست به ویژه بعد از شکست پنج حمله آنها تحت عنوان "طوفان جنوب" رقم خورد و ارتش سوریه توانست مجموعه ای از مواضع را باز پس بگیرد. شکست های تروریست ها در سال جاری با کنترل ارتش سوریه بر شهر شیخ مسکین در اواخر ماه گذشته و شهرک عتمان در مجاورت درعا در 10 روز پیش تکمیل شد.

این نویسنده افزود: گروه های مسلح در جنوب سوریه اکنون در سایه شکست ها و از دست دادن پایگاه های خود و روند برقراری آشتی در بسیاری از روستاها و تاثیر حضور نظامی روسیه؛ در دشوارترین مراحل عمر خود به سرمی برند. تاثیرگذاری حضور روسیه باعث شد که اتاق عملیات اردن موسوم به "الموک" -که متشکل از افسران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و افسران عربی و اسرائیلی است- حمایت خود از  تروریست ها را متوقف کند.

برخی منابع که به تازگی به امان پایتخت اردن سفر کرده و با مقام های امنیتی و سیاسی اردنی ملاقات کردند، به الاخبار گفتند: کشورهای روسیه، سوریه و اردن برای توقف ارسال سلاح از سوی امان برای گروه های تروریستی اتفاق نظر کرده اند و این توافق مبنی بر توقف ارسال سلاح از طرف سازمان اطلاعات اردن برای عناصر مسلح و اکتفا کردن به تحویل دادن فرآورده های سوخت، مواد غذایی و کمکهای غیرمالی است تا نبردها در شمال سوریه پایان یافته و در مرحله بعدی وضعیت جنوب سوریه به نفع دولت دمشق یکسره شود.

این منابع افزودند: اردنی ها متقاعد شده اند که صرف نظر از نتایج جنگ، اردن درصورت هماهنگی نکردن با دولت سوریه، بزرگترین بازنده خواهد بود، چرا که اگر عناصر تروریست استانهای جنوب سوریه را تصرف کنند، به سمت شمال اردن روانه خواهند شد و چنانچه دولت سوریه آنها را بیرون براند؛ این عناصر راهی مرز اردن خواهند گردید.

به گفته این منابع، بازگرداندن کنترل بر گذرگاههای زمینی در مرز اردن و سوریه در مرحله آینده صورت خواهد گرفت، چرا که اردن بیش از دیگران به این امر نیازمند است و البته عربستان با این موضوع مخالفت می کند و امان در شرایط کنونی نمی خواهد با ریاض وارد تنش شود.

درسایه این اوضاع، به نظر می رسد که اسرائیل از اقدام ارتش در کنترل بر منطقه درعا در جنوب سوریه، بیشترین زیان را خواهد دید چرا که این امر به معنای شروع حرکت به سوی قنیطره جهت کنترل بر خط تماس با جولان اشغالی و در نتیجه محرومیت تل آویو از منطقه حائلی خواهد بود که برای ایجاد آن در مرز شمالی اراضی اشغالی کوشش می کند.

به گفته برخی منابع دیپلماتیک سوری، اسرائیل بیشترین زیان را درحال حاضر از روند برقراری آشتی ها در مناطق جنوب سوریه متحمل می شود و به حرکت درآوردن و فعال کردن جبهه های جنوب سوریه کوشش (تل آویو) برای برهم زدن معادله ها و تحمیل شرایط و قرار دادن (دیگر بازیگران) در کار انجام شده – پیش از روی دادن تغییرات سیاسی – و تکمیل کردن خواست خود برای برپایی منطقه حائلی است که تل آویو همیشه به تفکر و بازارگرمی درباره آن بوده و به این مساله عادت کرده است.

درهمین خصوص، 12 گروه مسلح در قنیطره نبردی را برای کنترل بر چند مرکز نظامی ارتش سوریه در این منطقه آغاز کردند. غربیها این گروههای مسلح را در قالب گروههای مسلح "میانه رو" تلقی می کنند و منابع امنیتی سوری تایید کردند که محرک اصلی این گروهها همان سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل است. غایب بودن گروه تروریستی جبهه النصره و گروه موسوم به جنبش المثنی در نبردهای روز گذشته نمود داشت، چرا که آنها در جریان سقوط شهر شیخ مسکین که مسیر پشتیبانی اصلی آنها بود، و درگیری رو به افزایش با سایر گروههای مسلح به اصطلاح میانه رو متحمل تلفات شدند.

براساس اطلاعات امنیتی، برنامه ریزی برای نبرد از قدیم صورت گرفته است اما تصمیم اسرائیل سه روز پیش گرفته شده است زیرا حال و روز میدان نبرد اخیرا بر وفق مراد اسرائیل نبوده است و درحالی که اسرائیل برای گشودن دوباره شکافی به سمت ریف غربی شهر دمشق تلاش می کند، گروههای مسلح نیز بدنبال هرگونه پیروزی روحی و تلاش برای جلب حمایت برخی از کشورها هستند؛ بویژه که "امروز برقراری آشتی نقل مجلس شهروندان و افراد مسلح در قنیطره و درعا شده است".

به گفته این منابع، ارتش سوریه با حمایت هم پیمانان خود عملیات پیش دستانه را علیه عناصر مسلح در جنوب سوریه طی روزهای اخیر انجام داده اند که به کشته و زخمی شدن شماری از آنها منجر شد.

این منابع گفتند: عناصر مسلح از حمایت تسلیحاتی و تجهیزاتی اسرائیل در روزهای گذشته برخوردار شده اند و سه خودروی حامل مهمات نیز از مسیر تل شهاب از مسیر اردن شنبه گذشته وارد شد که درمقایسه با گذشته ناچیز است.

6 ـ 211

پربیننده ترین خبرها