شرط اسد برای تن دادن به آتش بس

شرط اسد برای تن دادن به آتش بس
يکشنبه 2 اسفند 1394 - 09:15

العالم - رئیس جمهوری سوریه آمادگی مشروط خود برای برقراری آتش بس در این کشور را ابراز داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بشار اسد در گفت وگو با روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" آمادگی دولت خود را برای برقراری آتش بس به شرط عدم سوء استفاده تروریست ها از آن ابراز داشت.

وی تصریح کرد: ما آماده هستیم؛ اما مسئله فقط اعلام (آتش بس) نیست زیرا طرف مقابل نیز ممکن است همان را اعلام کند، مسئله این است که عملا چه کاری انجام می دهید، اگر خواسته باشید که عبارت آتش بس را بکار ببرید،این عبارت صحیح نیست زیرا آتش بس بین دو ارتش یا دو کشور درگیر انجام می شود، بنابراین می گوییم که توقف عملیات است، مسئله در وهله اول مربوط به آتش بس است، اما فاکتورهای مکمل دیگر و با اهمیت تری وجود دارد، مثل جلوگیری از استفاده تروریست ها از توقف عملیات برای بهبود بخشیدن به وضعیت خودشان.

بشار اسد خواستار آن شد که جلوی کشورها بویژه ترکیه در زمینه اعزام تروریست به سوریه یا ارایه هرنوع کمک پشتیبانی به آنها به منظور توقف عملیات نظامی گرفته شود.

وی اشاره کرد که مصوبه شورای امنیت درباره این مسئله اجرا نشده است.

رئیس جمهوری سوریه گفت: 80 کشور به شیوه های مختلف حامی تروریست ها هستند. برخی از آنها با حمایت مالی مستقیم یا حمایت لجستیکی یا تسلیحاتی یا از طریق تامین جنگجو برای تروریست ها و برخی دیگر در صحنه سیاسی از آنها در محافل بین المللی حمایت می کنند.

بشار اسد بر لزوم تامین همه شروط لازم برای موفقیت آتش بس تاکید کرد و گفت: اگر همه مستلزمات برقراری آتش بس مهیا نشود؛ این امر نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت و به هرج و مرج بیشتر در سوریه منجرمی شود، این امر ممکن است به تقسیم کشور منجر شود. به همین علت، اگر خواسته باشیم که توقف عملیات را اجرا کنیم. این امر می تواند همراه با تامین فاکتورهایی که ذکر کردم، مثبت باشد.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که حمایت روسیه و ایران در پیشروی ارتش سوریه مهم بوده است و گفت: بی شک حمایت روسیه و ایران اساسی بود تا اینکه ارتش ما این پیشروی را بدست آورد، به طور قطع، ما نیاز به این کمک داریم.

وی درباره ادعاهای آمریکا درخصوص اقدام روسیه در بمباران بیمارستان در سوریه گفت: این ادعا بی پایه و اساس است و هیچ کس دلیل یا سندی دراین خصوص ارایه نکرده است. برخی مسئولان آمریکایی گفتند که نمی دانند چه کسی آن را انجام داده است...این را بعدا گفتند...این مواضع ضد ونقیض امری شایع در آمریکا است...اما خودمان هیچ دلیل و مدرکی درباره اینکه چه کسی آن را انجام داد و چطور انجام شد، نداریم. در ارتباط با قربانیان، این مشکل در هر جنگی هست. طبیعتا برای جان باختن هر غیرنظامی در این درگیری احساس غم واندوه می کنم؛ اما این جنگ است، جنگ به کلی بد است، جنگ خوب وجود ندارد زیرا همواره غیرنظامیان و بی گناهان هزینه می پردازند.

بشار اسد درباره باقی ماندن در قدرت و پاسخ به این سوال که رئیس جمهوری سوریه خودش را 10 دیگر چگونه می بیند؟ گفت: مسئله مهمتر این است که چطور کشورم را ببینم زیرا من بخشی از آن هستم... در نتیجه بعد از 10 سال، دوست دارم که توانسته باشم سوریه را به عنوان یک رئیس جمهوری نجات دهم...اما این بدان معنا نیست که من بعد از 10 سال رئیس جمهوری خواهم بود...من از دیدگاهم برای این دوره صحبت می کنم...سوریه سالم و بهبود یافته خواهد بود... ومن کسی خواهم بود که کشورش را نجات داد... کار من الان همین است... این وظیفه من است... بنابراین...درارتباط با منصب اینگونه خودم را می بینم و نیز به عنوان شهروندی سوری.. من به حضور در قدرت توجهی نمی کنم.. درخصوص من، اگر ملت سوریه بخواهد که در قدرت باشم، خواهم بود... اگر خواسته باشند که نباشم، نخواهم بود..منظورم این است که اگر نتوانم به کشورم کمک کنم، باید مستقیما (جای خودم را) ترک کنم.

6-9

پربیننده ترین خبرها