گاردین:رسوایی اسناد پاناما؛ فساد در دموکراسی

گاردین:رسوایی اسناد پاناما؛ فساد در دموکراسی
دوشنبه 23 فروردين 1395 - 15:14

روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی ماجرای افشای اسناد پاناما و انتشار آن برای افکار عمومی جهان درباره ثروت های مخفی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،" ادیتیا چاکر ابورتی " نویسنده این مقاله نوشت: اسناد پاناما فقط درباره مالیات ها نیست، بلکه نشان می دهد که برخی دیگر به قوانین پایبند نیستند و این مساله بیانگر وجود فساد در دموکراسی ما است.
نویسنده مقاله گاردین خاطرنشان کرد، بر اساس اسناد پاناما، افراد بسیار ثروتمند از نظام اقتصادی عادی کشورهای خود خارج شدند، و از 30 سال گذشته با مخفی کردن ثروت خود، از قوانینی که ما اکنون رعایت می کنیم فرار می کنند.
در مقاله گاردین آمده است: پناهگاه‌های مالیاتی همین واقعیت را منعکس می کنند، زیرا فرایند بررسی شرکتهای ثبت شده در کشورهای دیگر، در جزئیات فنی گم می شود.
اما نیکلاس شاکسون که کارشناس امورمالیاتی است ، به طور خلاصه درباره تعریف واقعی آن این طور می گوید که " پول هایت را به جای دیگری ببری تا قوانین و مقررات معمول در جامعه ای که در آن کار می کنی، شامل حالش نشود".
نویسنده این گزارش تأکید می کند که این افراد بسیار ثروتمند اینگونه از جامعه خود سرقت کرده و پولی را که با آنها می توان بیمارستان و مدرسه و جاده ساخت، برای خود برمی دارند؛ و این در حالی است که امروزه افراد بسیار ثروتمند در وضع قوانین و اصولی که بقیه مردم به آن پایبند هستند، دخالت می کنند.
یاد آور می شود که کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، در اواسط فروردین ماه جاری، اسناد ادعایی گسترده‌ای را که به اوراق پاناما مشهور شده و نام 72 نفر از رهبران جهان در آن آمده است، منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی و ائتلافی از رسانه‌ها، 11 میلیون سند را مورد بررسی قرار داده‌اند که از قرار معلوم وجود شبکه‌ای پنهان را افشا می‌کند. براساس اسناد ادعایی منتشر شده در روزنامه زود دویچه، تاکنون نام 72 رهبر و مقام کنونی یا سابق سیاسی جهان، از جمله یان کامرون (پدر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که در سال ۲۰۱۰ درگذشت)، شاه عربستان و امیر سابق قطر و همچنین نزدیکان ولادیمیر پوتین، برخی دلالان سلاح، تجار نفتی و چند ورزشکار و بازیگر معروف در فهرست کسانی قرار گرفته اند که دارای حساب های مالی غیر شفاف، زدو بندهای مالی پنهان برون مرزی، پولشویی و فرار مالیاتی هستند.
این گزارش می افزاید: بیش از 11 میلیون سند افشا شده که تاریخ برخی از آنها به چهار دهۀ پیش می‌رسد، با شرکت حقوقی پانامایی به نام موساک فونسکا ارتباط دارند. کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی گزارش داده است که این شرکت در تاسیس شرکتهای صوری مخفی و افتتاح حسابهای خارجی به بازیگران قدرت بین‌المللی کمک می‌کرده است.
215 ـ 211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها