رقیب داعش به دنبال حمایت غرب است

رقیب داعش به دنبال حمایت غرب است
چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 - 15:15

روزنامۀ "ایندیپندنت" انگلیس در گزارشی تأکید کرد، جبهة النصره (شاخه القاعده در سوریه) تلاش می کند خود را به عنوان یک گروه (به اصطلاح) میانه رو به غرب معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ "العالم"، رابرت فیسک نویسنده این مطلب در ایندیپندنت تأکید کرد که ایمن الظواهری سرکرده القاعده، به جبهة النصره اجازه داده است تا به تدریج از القاعده جدا شود؛ زیرا هر چند جبهة النصره با داعش اختلافات جدی دارد اما تا زمانی که با القاعده مرتبط باشد، نمی توان آن را از لیست گروه های تروریستی اعلام شده از سوی آمریکا خارج کرد. همچنان که نمی تواند به لیست گروه های مسلح (به اصطلاح) میانه روی مورد حمایت غرب در سوریه وارد شود.
فیسک، خاطرنشان کرد که بر خلاف تلاش های ظاهری جبهة النصره برای ادعای جدایی از القاعده، در حقیقت القاعده می خواهد کاملا جبهة النصره را تحت اختیار خود درآورد تا از این گروه برای ایجاد یک "امارت و خلافت اسلامی" در استان ادلب سوریه استفاده کند. آنگاه با این "امارت اسلامی" به رقابت با نفوذ داعش بر خیزد.
فیسک دربارۀ ارتباط گروه تروریستی جبهة النصره با قطر نیز نوشت: هر چند قطر وجود هرگونه ارتباط با این گروه را منکر می شود اما شش ماه پیش شبکۀ قطری الجزیرة با محمد الجولانی سرکرده این گروه مصاحبه ای انجام داد.

الجولانی در آن مصاحبه، برای تلطیف چهرۀ گروه تروریستی تحت امرش، مدعی شده بود که با مسیحیان، علویان و آمریکایی ها مشکلی ندارد و تنها دشمن او بشار اسد رئیس جمهور سوریه، است.

فیسک می افزاید: تردیدی نیست که جبهة النصره با قطر مرتبط است. حتی پس از آنکه جبهة النصره سه گروگان اسپانیایی را پس از ده ماه آزاد کرد، شبکۀ الجزیرۀ قطر با افتخار از نقش مسئولان قطری در آزادی آنان سخن گفت.
جبهة النصره، که پس از آغاز جنگ علیه سوریه در این کشور اعلام موجودیت کرد، یک گروه تروریستی سلفی است و شاخۀ رسمی القاعده در سوریه به شمار می آید. برخی کشورهای حامی تروریسم در منطقه تلاش دارند با معرفی جبهة النصره به عنوان یک گروه مسلح میانۀ رو، زمینۀ حمایت های رسمی غرب از این گروه را فراهم آورند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها