هدف اسراییل ازعلنی کردن روابط با عربستان چیست؟

هدف اسراییل ازعلنی کردن روابط با عربستان چیست؟
دوشنبه 3 خرداد 1395 - 19:17

العالم - رقابت نظامی رژیم صهیونیستی در برهۀ اخیر به رسانه های اسرائیلی اجازه داده که روابط مخفیانۀ تل آویو و ریاض را فاش کنند و این اقدام ظاهرا با چراغ سبز مسؤولان امنیتی و سیاسی تل آویو صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هدف از رسانه ای شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، به رخ کشیدن موفقیت حکومت بنیامین نتانیاهو به عنوان تندروترین حکومت از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، در برقراری ارتباط با کشورهای عربی سنی مذهب که در قاموس آنها کشورهای معتدل به شمار می آیند، بوده است، به خصوص بهره برداری ازاین موضوع که دشمنی با ایران دو طرف را به هم نزدیک کرده است.
دراین زمینه نشریۀ صهیونیستی "معاریو" مقاله ای درباره روابط مخفیانۀ اسرائیل و عربستان به قلم یک تحلیل گر نزدیک به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی "موساد" منتشر کرد  که در آن آمده است، توافق مصر و عربستان برای انتقال دو جزیرۀ تیران و صنافیر و موافقت اسرائیل با آن در نتیجه تماس های محرمانه و در چارچوب منافع مشترک صورت گرفته است.
نویسنده خاطرنشان می کند که آمریکا نیز با این انتقال موافق بود چرا که ریاض و تل آویو متحدان واشنگتن هستند و اسرائیل و مصر نیز از زمان قدرت گرفتن عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، روابط عمیقی با یکدیگر برقرار کرده اند چنان که بیشتر تحلیل گران معتقدند این دو در روابط خود دوران ماه عسل (!) را می گذرانند و از زمان امضای توافق کمپ دیوید تا به امروز هرگز روابط این دو تا این حد حسنه نبوده است که این امر می تواند به منافع مشترک دو طرف در مبارزه با تروریسم در سینا و مقابله با حماس باشد.
وی معتقد است وضع با عربستان پیچیده تر است زیرا این کشور تا زمان ادامۀ جنگ اسرائیل با فلسطین، روابط رسمی با آن برقرار نخواهد کرد؛ اما با وجود این، دو طرف توسط یک طرف سوم روابط اقتصادی دارند.
نویسندۀ صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی بلندپایۀ اسرائیلی می نویسد: اوج منافع مشترک ریاض و تل آویو در به شمار آوردن ایران به عنوان بزرگ ترین تهدید است.
این تحلیل گرروزنامه صهیونیستی تاکید کرد که عربستان به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داده است هرگاه اراده کنند با استفاده ازحریم هوایی سعودی تأسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهند.
وی در نهایت پیش بینی می کند که روابط مخفیانۀ اسرائیل و عربستان دست کم تا زمانی که دولت فلسطین تشکیل نشده و پرچم عربستان بر فراز مسجدالاقصی برافراشته نشده، علنی نشود.
202-211-9

پربیننده ترین خبرها