استاد دانشگاه الازهر مصر:

موانع تقریب به زودی برداشته می‌شود

موانع تقریب به زودی برداشته می‌شود
سه شنبه 18 خرداد 1395 - 17:32

استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر و عضو هیئت علمای ارشد این دانشگاه گفت؛ به زودی اطلاعات مستندی منتشر خواهد کرد که موازنه تعصب در منطقه را دگرگون خواهد کرد، و موجب رفع موانع فراروی تقریب بین اهل سنت و تشیع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "احمد کریمه " با تاکید بر ضرورت گفتگو برای تقریب مذاهب اظهار داشت: "من و استادان و علمای دانشگاه الازهر و مرکز تحقیقات الازهر ، اهل تصوف و برخی شخصیت های دیگر هم اکنون تحت نظر کمیته‌ای علمی و تخصصی در حال پژوهش و اقدام برای تقریب مذاهب شیعه و سنی هستیم و همگی بر ضرورت احیای تقریب بین اهل تسنن و تشیع تحت نهادی علمی و تخصصی با هدف جمع آوری مبانی مشترک بین مذاهب اسلامی تاکید دارند، و این نهاد برخلاف آنچه برخی تصور می کنند، با اطلاع سازمان اطلاعات و ریاست جمهوری و نخست وزیر مصری شکل گرفته است".
شیخ کریمه به سایت خبری "رأی الیوم" گفت: جلد اول «دایره المعارف جدید مذاهب اسلامی» (دایره المعارف اصول فقه مقارن) را از انتشارات «دار الحدیث» (در ایران) دریافت کردم. من در این دایره المعارف جدیت و حسن نیت شیعیان ایران را دیدم. آنها به روایت های عایشه و اهل بیت توجه کرده اند که نشانگر حسن نیت آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: در برابر طرح جدید «سایکس‌پیکو» و توطئه آمریکایی- صهیونیستی برای ایجاد طایفه‌گری بین عرب‌ها و مسلمانان خواهم ایستاد؛ ما دنبال پاداش و تشکر نیستیم و تنها با اخلاص در صدد اصلاح بین مسلمانان هستیم.
شیخ کریمه همچنین با انتقاد شدید «سلفی‌های وهابی» به دلیل مطرح کردن ادعای دروغ توسعه طلبی شیعه، گفت: کسی از گفتگو نمی‌هراسد مگر اینکه ضعیف و شکننده باشد.
شیخ کریمه خواستار عدم اهمال و قصور همه مذاهب از جمله شیعه زیدیه در یمن و شیعه اباضیه در عمان و بعلاوه شیعه امامیه در مساله تقریب و قرار دادن مبانی و اصول قرآن برای اصلاح بین مردم شد و تاکید کرد که 95 درصد از فقه سنی با فقه شیعه منطبق و موافق است.

پربیننده ترین خبرها