زرقاوی؛ از دلالی فحشا تا رهبری فکری داعش

زرقاوی؛ از دلالی فحشا تا رهبری فکری داعش
پنج‌شنبه 10 تير 1395 - 19:10

یکی از رهبران فکری گروه تروریستی "داعش" که امروز به وحشتناک ترین گروه تروریستی دنیا تبدیل شده، ابومصعب زرقاوی بود که در زندان سرکردۀ جماعتی شد و حتی دیپلم نداشت و در دوره جوانی، دلال فحشا و روابط نامشروع بود.

به گزارش پایگاه خبری العالم ژنرال "مایکل فلین" رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که سال گذشته در اظهاراتی جنجالی از نقش آمریکا در شکل گیری داعش پرده برداشت می گوید:" زرقاوی بسیار وحشی و شبیه هیتلر بود". وی در گفت و گو با شبکه سی ان ان افزود: زرقاوی دیکتاتوری بود که نقشه اش کشتن بیشترین تعداد از مردمی بود که دیدگاه یکسانی با او در قبال دنیا ندارند و قصد داشت شکل و ماهیت خاورمیانه و کل جهان اسلام را تغییر دهد.

با گذشت 10 سال از مرگ زرقاوی، داعش توانست با جمع آوری مقدار کافی پول و اسلحه، سرزمین هایی از شمال سوریه تا مرکز عراق را تحت سیطره بگیرد و حتی در مناطقی در سایر کشورها نیز تأثیرگذار باشد، چنان که مسؤولیت حملات تروریستی اخیر در خاورمیانه و اروپا را که صدها نفر قربانی آن شدند به عهده گرفته است.

داعش آثار تاریخی بسیار با ارزش را از بین می برد و انسان های بی گناه را شکنجه می کند و از اینترنت به عنوان وسیله ای برای جذب زنان و جوانان بهره می برد و همۀ این اقدامات را سابقا زرقاوی انجام می داد... مردی که نام خود را از زادگاه خود "الزرقاء" در اردن گرفته است.

اغتشاشگر و دلال فحشا!
زرقاوی زادۀ سال 1996 بود که تحصیلات دبیرستان خود را به پایان نرساند و به عنوان فردی لات، دلال فحشا و قاچاقچی معروف شد. وی در سن 23 سالگی مدتی به افغانستان رفت و بعد از بازگشت به اردن در سال 1993 به اتهام تلاش برای سرنگونی نظام حاکم و حمل اسلحۀ بدون مجوز زندانی شد. در زندان بود که زندگی زرقاوی شکل و رنگ تازه ای گرفت.

وی در آنجا از کاریزمای خود برای جذب زندانیان در "سازمان جهادی" خود بهره جست تا آن که در سال 1999 با عفو پادشاه اردن از زندان آزاد شد و به افغانستان بازگشت تا در آنجا با "اسامه بن لادن" سرکردۀ پیشین القاعده دیدار کند اما گفته می شود که این دو تروریست از همان ابتدا از یکدیگر خوششان نیامد.

با آغاز سال 2003 زرقاوی در عراق بود و حملات سرسختانه علیه اهداف عراقی و آمریکایی را رهبری می کرد و گروه تحت امر او به "سازمان القاعده در عراق" ملقب شد و در نهایت در حملۀ سازمان یافتۀ نیروهای آمریکایی در سال 2006 از پا در آمد و بعد از آن تروریست هایی که در حال حاضر سران "داعش" هستند راه زرقاوی را ادامه دادند.

5 حقیقت وجود دارد که رابطۀ فکری زرقاوی با داعش را اثبات می کند:

1- زرقاوی از نظر خیلی ها به عنوان پدر روحی داعش شناخته می شود
مایکل فلین می گوید: "رویای زرقاوی برای ایجاد داعش محقق شده است. وقتی به اوضاع امروز نگاه می کنم زرقاوی را در تمام ناآرامی ها و درگیری ها می بینم. او پدر روحی داعش است".

ژنرال استنلی مک کریستال که در زمان جنگ آمریکا در عراق از فرماندهان سرشناس بود نیز می گوید: "زرقاوی چیزی بیش از یک سازمان کوچک تروریستی را ایجاد کرد.. او آغازگر یک جنبش است. او مردم را قانع کرد که پیدایش "داعش" امری ممکن است".

2- راهبردهای زرقاوی حتی در مقایسه با بن لادن بسیار افراطی بود
مغز متفکر حملات 11 سپتامبر سال 2001 با راهبرد زرقاوی که به سایر مسلمانان حمله می کرد مخالف بود. مک کریستال نیز دربارۀ زرقاوی می گوید:" هدفی که او دنبال می کرد ایجاد جنگ مذهبی بین اهل تسنن و شیعیان بود".

امروز هم داعش با هدف قرار دادن مسلمانانی که از تفسیر خاص این گروه در مورد اسلام تبعیت نمی کنند از این روش استفاده می کند. آماندا راجرز پژوهشگر دانشگاه جورجیا در آمریکا می گوید:" کاری که امروز داعش انجام می دهد ابعاد گسترش یافتۀ همان اقدامات زرقاوی است. این گروه قبل از هر کسی به مسلمانان حمله می کند... راهبرد داعش همان اصول مورد تبعیت زرقاوی است".

3-زرقاوی به تنهایی مسیر جنگ عراق را تغییر داد
به گفتۀ ژنرال مک کریستات زرقاوی کسی است که به صورت غیرمنتظره ای اثبات کرد که آمریکا می تواند بازندۀ جنگ در عراق باشد. در سال 2004 ژنرال های آمریکایی شاهد تحول بزرگی در جنگ و در فلوجه بودند چرا که فقط با سربازان صدام حسین دیکتاتور سابق عراق طرف نبودند بلکه در برابر خود جنگجویان خارجی هوادار زرقاوی را می دیدند.

جنگ نخست فلوجه به عنوان پاسخ نظامی به کشته شدن 4 نفر از متحدان آمریکا شروع شد که از پل آویزان و اعدام شده بودند و صورت هایشان از بین رفته بود و در برهه ای که طراحان جنگ برای تقویت صفوف خود دست از نبرد کشیدند 27 سرباز آمریکایی نیز به قتل رسیدند و وقتی نیروهای ائتلاف بعد از 7 ماه به خط مقدم بازگشتند سخت ترین نبرد خود را بعد از جنگ ویتنام تجربه کردند.

در حال حاضر نیز می بینیم فلوجه که به عنوان پایگاه القاعده برای اعزام تروریست های انتحاری به بغداد به کار گرفته می شد؛ اولین شهر عراقی است که در سال 2014 تحت سیطرۀ داعش درآمد.

4- زرقاوی مانند داعش ویدیوی سر بریدن اسیران را منتشر می کرد
زرقاوی با عملیات آدم ربایی و سر بریدن دنیا را شوکه کرد. وی با انتشار ویدیوی اقدامات وحشیانۀ خود را در اینترنت منتشر و تأکید می کرد مسؤولیت این اقدامات با زرقاوی و گروه تحت امر اوست.

این اقدامات با ربایش و قتل نیکولاس برگ پیمانکار آمریکایی در مه سال 2004 آغاز شد و داعش نیز این روش وحشیانه را ادامه داد تا جایی که محمد اموازی معروف به "جان جهادی" شهروند انگلیسی که چهره اش را پشت نقاب مخفی می کرد و سخنگوی انگلیسی زبان داعش به شمار می آمد نیز ویدیوی سر بریدن گروگان هایی را که بعضا برای کمک به دیگران به خاورمیانه رفته بودند منتشر می کرد.

5- آمریکا زرقاوی را به یکی از مشاهیر جهان مبدّل کرد
قبل از سال 2003 زرقاوی چندان شناخته شده نبود اما "کالین پاول" وزیر خارجۀ سابق آمریکا وقتی تلاش می کرد حمایت جهانی را برای جنگ عراق جلب کند در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد چندین بار تأکید کرد که زرقاوی حلقۀ اتصال اصلی میان اسامه بن لادن و حکومت صدام حسین است.

البته صحت این ارتباط بعدا مورد تشکیک قرار گرفت و "سام فادیس" افسر بازنشستۀ عملیات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در این زمینه گفت: "هیچ  دلیلی مبنی بر این که زرقاوی در بغداد به نفع صدام عمل کند یا ارتباطی با او داشته باشد پیدا نکردیم".

اگر پاول نام زرقاوی را در سخنرانی های خود مطرح نمی کرد، آیا جهان نام او را می شناخت؟ و آیا اگر زرقاوی مشهور نمی شد جنگ عراق به صورتی دیگر پایان می یافت؟ احتمالا پاسخ این سؤال ها را هرگز نخواهیم دانست!
202

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها