سلطان در اندیشۀ دوستی دوباره با شیر دمشق

سلطان در اندیشۀ دوستی دوباره با شیر دمشق
سه شنبه 2 شهريور 1395 - 12:28

رابرت فیسک، تحلیل گر انگلیسی، نوشت سخنان مسئولان ترکیه پس از انفجار تروریستی در شهر غازی عینتاب این کشور، لیست جدیدی از دشمنان رجب طیب اردوغان را ارائه می کند که دیگر بشار اسد جایی در آن ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، در حالی که مسئولان ترکیه پس از انفجار غازی عینتاب داعش را متهم اصلی این اقدام دانستند، تأکید کردند که این کشور هدف حملات سه گروه تروریستی داعش، پ ک ک و جماعت فتح الله گولن است.
فیسک با اشاره به این لیست، نبود نام بشار اسد در لیست دشمنان ترکیه را قابل تامل ترین نکته در این باره دانست و نوشت: «تنها شمار اندکی از ترک ها معتقدند که نظام اسد عامل انفجار غازی عینتاب بوده است. در همین حال، اردوغان پس از سفر به سن پترزبورگ برای دیدار با قیصر روسیه، دریافته است که باید شمار دشمنان خود را کم کند».
فیسک افزود که اطمینان دارد پوتین در دیدار با اردوغان رابطۀ او با اسد و نقش ترکیه در تلاش برای سرنگونی نظام سوریه را مورد گفتگو قرار داده است.
او، سپس، با طرح این پرسش که «آیا سلطان به بازیابی دوستی قدیمی خود با شیر دمشق فکر می کند؟»، پاسخ داده است: «مطمئن باشید که او در حال انجام این کار است».
فیسک می افزاید: «اردوغان دریافته است که انفجار غازی عینتاب نتیجۀ مستقیم تصمیم شخصی او برای ورود به جنگ سوریه است. او روابط حسنه ای با داعش برقرار کرد (به نیروهای داعش اجازۀ عبور از ترکیه به سوی سوریه را داد و به قاچاقچیان ترک اجازه داد که نفت داعش را بخرند)، در ادامه نیز جنگ با کردها را از سرگرفت. پس از نجات معجره آسای اردوغان از کودتا، او امروز ترکیه ای را اداره می کند که به پاکستانی شبیه است که به مرکز صادرات تروریست ها به افغانستان تبدیل شده بود».
فیسک در پایان تاکید می کند همانگونه که سوریه دیگر مانند قبل از جنگ نخواهد شد، ترکیه هم حتی پس از پایان نبرد در سوریه مانند گذشته نخواهد بود.
220
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها