روسیه خواستار قاطعیت سازمان ملل در حلب شد

روسیه خواستار قاطعیت سازمان ملل در حلب شد
چهارشنبه 5 آبان 1395 - 03:38

العالم - وزیر امور خارجه روسیه خواستار اقدام قاطع سازمان ملل متحد برای تخلیه مجروحان از مناطق شرقی حلب شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف روز سه شنبه در تماس تلفنی با فرانک والتر اشتان مایر وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که نمایندگان سازمان های انسان دوستانه تابع سازمان ملل متحد باید برای برچیدن موانعی که مانع رسیدن کمک های انسان دوستانه و خارج کردن مجروحان از شرق حلب شده است، قاطعانه تر اقدام کنند.  

فرانس پرس به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه افزود لاوروف در این تماس تلفنی که به درخواست المان برقرار شد، به سازمان ملل متحد توصیه کرد که برای دخالت دولت های حامی گروههایی که مانع انتقال کمک های انسان دوستانه و تخلیه مجروحان می شوند، فشار بیشتری وارد شود.  

لاوروف همچنین بر لزوم پایبندی امریکا به تعهداتش درباره جدا کردن گروههای مخالف میانه‌رو و تروریست ها در بخش شرقی شهر حلب تاکید کرد.

مسئولان درمانی و پزشکان سوری روز سه شنبه از فراهم نشدن امکان انتقال مجروحان و بیماران از شرق حلب به دلیل ناتوانی سازمان ملل در تضمین امنیت و سلامت آنان ابراز تاسف کردند.

سازمان ملل در نظر داشت با کمک هلال احمر سوریه، صلیب سرخ جهانی و نهادهای امدادی غیردولتی، مجروحان و بیماران را در خلال آتش‌بس از حلب خارج کند اما این برنامه به دلیل همکاری نکردن گروههای تروریستی که بر بخش هایی از حلب تسلط دارند، عملی نشد.

درهمین حال استفن اوبراین، هماهنگ‌کننده کمک‌های امدادی سازمان ملل گفته است : مایه تاسف است که نتوانستیم هیچ بیمار و یا عضو خانواده‌ای را از حلب خارج کنیم. عملیات تخلیه به دلیل عوامل بسیاری به مانع برخورد کرد؛ از جمله اینکه مقام‌های محلی شرق حلب دیر اقدام به تایید عبور امن کردند. 

اوبراین مدعی شد: ‌"گروه‌های مسلح شرایطی فراهم کردند تا امنیت عملیات خروج مجروحان و بیماران را تضمین کنند اما دولت سوریه به گروه‌های امدادی و سایر گروه‌ها اجازه دسترسی به مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب را نداد!"

روسیه به عنوان متحد اصلی نظام سوریه علیه شورشیان و تروریست‌ها، هفته گذشته آتش‌بس انسانی در شرق حلب اعلام کرد.

اوبراین در بیانیه‌ای گفت: پس از سه روز وقفه، طرفین این درگیری هنوز توافق نکردند و عملیات‌های نظامی از سر گرفته شد و خشونت اکنون تشدید شده است. مسیرهای سیاسی و نظامی بار دیگر بر دسترسی به حقوق انسانی در سوریه پیشی جست.

همزمان ینس لارکی، سخنگوی دفتر امور بشر دوستانه سازمان ملل نیز اعلام کرد که عملیات خروج بیماران و مجروحان از شرق حلب به خاطر عدم وجود تضمین‌های امنیتی کافی آغاز نشده است.

وی گفت: امیدوارم طرفین تضمین‌های لازم را برای آغاز این عملیات بدهند .

پیشتر معاون استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده بود که این سازمان طرحی را برای خارج کردن بیماران و مجروحان از شرق حلب دارد.

پربیننده ترین خبرها