دولت انگلیس توقف فروش سلاح به عربستان را رد کرد

دولت انگلیس توقف فروش سلاح به عربستان را رد کرد
سه شنبه 25 آبان 1395 - 03:20

العالم - دولت انگلیس تعلیق فروش اسلحه و مهمات به عربستان را که توسط برخی نمایندگان مجلس به دلیل تجاوز سعودی ها به یمن مطرح شده بود نپذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه ایندیپندت گزارش کرد که کمیته های توسعه بین المللی و اقتصادی و نظارت بر صادرات اسلحه در پارلمان انگلیس خواستار توقف فروش اسلحه و مهمات به عربستانی ها بودند.

نمایندگان گفته‌اند که احتمال زیاد وجود دارد اسلحه فروخته شده به عربستان سعودی به نحوی در جنگ یمن به کار گرفته شود که قوانین بین‌المللی ناظر بر امور بشردوستانه و حفاظت از حقوق بشر را نقض کند، درحالی که دولت اعلام کرد با توصیه نمایندگان دراین باره اختلاف نظر دارد.

دولت انگلیس مدعی است که معیارهای عربستان سعودی با معیارهای مورد نظر بریتانیا درباره استفاده از سلاح ها سازگار است.

ایندیپندنت گزارش کرد که چهار وزیرکابینه انگلیس ضمن اعلام مخالفت با تقاضای کمیته های مجلس برای توقف فروش اسلحه به ریاض، بر پایبندی به توافقنامه امضاء شده با سعودی ها تاکید کرده اند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس دیروز دوشنبه در اقدامی کم سابقه با صدور بیانیه مشترک با مایکل فالون وزیر دفاع، بریتی باتل وزیر توسعه و ویلیام فوکس وزیر بازرگانی، پابیندی به تعهد فروش اسلحه به سعودی ها را مورد تاکید قراردادند.

بریتانیا در سال 2015 قرارداد نظامی 3.3 میلیارد پوندی با عربستان سعودی امضا کرد؛ که شامل فروش انواع تسلیحات نظامی از جمله پهپاد، بالگرد و جنگنده‌های مختلف است.

تجاوز گسترده عربستان سعودی و کشورهای همپیمان آن که از فروردین ماه سال 94 به یمن آغاز شده است، براساس آمارهای سازمان ملل متحد تاکنون افزون بر 10 هزار کشته و هزاران مجروح و میلیارد ها دلار خسارت به جای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها