واکنش تند احزاب هلندی به فرمان ترامپ

واکنش تند احزاب هلندی به فرمان ترامپ
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 04:42

احزاب و مقامات هلند به تصمیم دونالد ترامپ در ممانعت از ورود اتباع تعدادی از کشورها به آمریکا واکنش نشان دادند.

العالم – اروپا

فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد ممانعت از ورود اتباع تعدادی از کشورهای اسلامی به آمریکا با واکنش گسترده احزاب و به تبع آن مقامات هلندی روبرو شد.

تعدادی از احزاب هلند از جمله حزب کارگر، حزب سوسیالیست، حزب دموکرات 66، حزب دموکرات مسیحی و حزب سبزها به اقدام ترامپ در منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا واکنش نشان دادند و خواستار محکومیت شدید این اقدام از سوی دولت این کشور در چارچوب موضعگیری رهبران کشورهای اروپایی شدند.

لودویک آشر رهبر حزب کارگر هلند که در حال حاضر معاون نخست وزیر این کشور نیز هست، در توییتر خود نوشت: ممانعت از افراد بر اساس مذهب یا محل تولد تبعیض محسوب می شود و یک سیلی به صورت جهان آزاد ما محسوب می گردد.

الکساندر پختولد رهبر حزب دموکرات 66، قانون منع ورود به آمریکا را غیر منطقی خواند. امیلی رومر رهبر حزب سوسیالیست هلند گفت، چرا دولت هلند در این رابطه موضعگیری نمی کند.

جسه کلور رهبر حزب سبزهای هلند از مارک روته نخست وزیر هلند خواست تا رهبری تقبیح اقدام ترامپ را به نمایندگی از اتحادیه اروپا بر عهده بگیرد. سایبرند بوما رهبر حزب دموکرات مسیحی هلند، اینگونه اقدامات ترامپ را اشتباه و مغایر با ارزشهای یک دولت دارای قانون اساسی دانست.

در چارچوب این مواضع،مارک روته نخست وزیر و برت کوندرس وزیر امور خارجه هلند در بیانیه مشترکی ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا را تاسف بار خوانده و آن را محکوم کردند. برت کوندرس وزیر امور خارجه هلند طی اظهاراتی قانون محدودیت ورود به امریکا را بد، غیرقابل اجرا، غیر مشروع و و اساسا اشتباه خواند چرا که بین افراد بر اساس مذهب و ملیت تبعیض قائل می شود.  وی افزود: ما باید به دوستان خود در آمریکا این واقعیت را بگوئیم که این کار اشتباه است.

در اقدام دیگری وزرای امور خارجه آلمان و هلند در بیانیه مشترکی اعلام کردند، سفارتخانه های این دو کشور در واشنگتن ماموریت یافته اند تا تاثیرات فرمان اجرائی ترامپ بر روی شهروندان آلمانی و هلندی که دارای دو تابعیت هستند را مورد تحقیق قرار دهند.  این دو وزیر امور خارجه تاکید کردند: ما مصمم به حمایت از حقوق شهروندان خود هستیم و در چارچوب اتحادیه اروپا گامهای ضروری را برخواهیم داشت.

رسانه های هلند نیز ظرف دو روز گذشته مخالفتهای جهانی با این فرمان ترامپ را برجسته نموده و از جمله توییت دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره ممنوعیت ورود اتباع تعدادی از کشورهای اسلامی به آمریکا را منعکس کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها