مخازن آمونیاک خطرناک‌تر از بمب اتمی برای اسرائیل

مخازن آمونیاک خطرناک‌تر از بمب اتمی برای اسرائیل
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 14:32

شهردار حیفا در ساحل شمالی اراضی اشغالی ضمن هشدار نسبت به خطر انبارهای حاوی آمونیاک موجود در این شهر، این انبارها و کشتی‌های حامل آمونیاک را همانند بمب هسته‌ای دانست.

العالم-فلسطین اشغالی
شهردار حیفا در ساحل شمالی اراضی اشغالی ضمن هشدار نسبت به خطر انبارهای حاوی آمونیاک موجود در این شهر، این انبارها و کشتی‌های حامل آمونیاک را همانند بمب هسته‌ای دانست.

به نقل از روزنامه اسرائیل الیوم، شهردار حیفا اعلام کرد: انبارهای آمونیاک موجود در این شهر به منزله بمب هسته‌ای است و ما از کابینه اسرائیل می‌خواهیم برای بررسی خطر این انبارها تشکیل جلسه دهد.

روزنامه عبری زبان هاآرتص روز دوشنبه گزارشی در این باره منتشر کرده و نوشته بود که هدف قرار دادن کشتی حامل آمونیاک در سواحل حیفا به مرگ ده‌ها هزار نفر در آن واحد منجر خواهد شد.

پیشتر دبیر کل حزب الله اسرائیل را تهدید کرده بود که در صورت هدف قرار دادن مردم لبنان همانند آنچه که در گذشته روی می‌داد، بندر حیفا از حملات موشکی این حزب در امان نخواهد بود.

در کنفرانس مطبوعاتی که روز سه‌شنبه در ساختمان شهرداری حیفا برگزار شد، مشخص شد که مسئله مربوط به کشتی حامل آمونیاکی است که هر ماه مواد سمی را با خود به سواحل فلسطین می‌آورد و در بندر حیفا بارگیری می‌کند.

در این کنفرانس خلاصه گزارشی که درباره خطرات این کشتی و محموله‌های آمونیاک در حیفا وجود دارد و پروفسور ایهود کینان، کارشناس بین المللی مواد شیمیایی و 10 متخصص دیگر  آن را تهیه کرده‌اند، فاش شد. کینان می‌گوید ایجاد شکاف در یکی از تانکرهای حاوی آمونیاک به مرگ 16 هزار نفر منجر شده و هدف قرار دادن کشتی حامل آمونیاک نیز می‌تواند به دلیل واکنش‌های شیمیایی که میان ماده آمونیاک و آب دریا صورت می‌گیرد، به مرگ ده‌ها هزار نفر می‌انجامد. براساس این گزارش ایجاد شکاف در این مخازن به فاجعه‌ای خطرناک‌تر از فاجعه انفجار بمب هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی می‌انجامد.

براساس این گزارش، هدف قرار دادن کشتی حامل آمونیاک در زمانی که در حال بارگیری در بندر حیفا است به تشکیل ابری از آمونیاک با شعاع 10 کیلومتر بر فراز منطقه حیفا برای هشت ساعت منجر می‌شود و هر کسی که نزدیک این ابر باشد ظرف یک ساعت خفه شده و می‌میرد.

در این گزارش آمده است که کشتی حامل آمونیاک یک بار در ماه به بندر حیفا می آید و یک روز کامل را در حال بارگیری حدود 10 هزار تن آمونیاک است.

به گفته رسانه‌های عبری زبان، این گزارش در راستای یک اقدام قضایی میان شهرداری حیفا و شکرت مواد شیمیایی حیفا به دادگاه عالی ارجاع داده شده است. یک نسخه از این گزارش نیز به صورت محرمانه برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و طرف‌های دیگر فرستاده شده است. دفتر نتانیاهو روز سه‌شنبه اعلام کرد: ما سند را تحویل گرفتیم و آن را به کمیته امنیت داخلی تحویل دادیم. برخی کارشناسان و متخصصان آمونیاک به بررسی این موضوع پرداخته‌اند و پاسخ مکتوبی در این باره برای رئیس شهرداری حیفا فرستاده شده است.

یکی از مسئولان مکلف به ایجاد جایگزین‌هایی برای محموله‌های آمونیاک در حیفا به روزنامه هاآرتص گفت که قبلا پیشنهادی درباره انتقال مخازن و محموله‌ها به منطقه اسدود مطرح شده است اما این پیشنهاد به دلیل نزدیک بودن به نوار غزه رد شد. این کشتی به دلیل اینکه یک روز کامل در بندر حیفا توقف می‌کند ممکن است در معرض حملات موشک‌های قسام قرار گیرد. تاکنون به این مسئله پرداخته شده که مخازن موجود در بندر حیفا تنها مشکل هستند اما کشتی مشکل بزرگتر است.

از سوی دیگر روزنامه هاآرتص نوشت که نهاد امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده که به رغم اینکه زرادخانه شیمیایی سوریه امحا شده اما احتمال استفاده از مواد شیمیایی در مرزهای شمالی وارد است.

این روزنامه نوشت: فرماندهی جبهه داخلی ارتش تصمیم دارد از ساکنان شمالی بخواهد در اتاق‌های بسته بنشینند بدون اینکه از آن‌ها درخواست کند که ماسک بزنند.

کابینه امنیتی اسرائیل سال 2014  به دلیل امحای تسلیحات شیمیایی سوریه تصمیم گرفته بود تا استفاده از ماسک را متوقف کند.

منبع:ایسنا

پربیننده ترین خبرها