برنامۀ جدید آمریکا ...«ناتوی عربی» برای مقابله با ایران

برنامۀ جدید آمریکا ...«ناتوی عربی» برای مقابله با ایران
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 18:07

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از مقامات چند کشور خاورمیانه نوشته است که واشنگتن در حال مذاکره با متحدان عربی خود برای ایجاد ائتلافی نظامی شبیه به ناتو علیه ایران است.

العالم - آمریکا

 در حالی که موضع گیری های ضد ایرانی دونالد ترامپ و برخی از اعضای دولت او ادامه دارد، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی از مذاکرات واشنگتن با متحدان عربی برای تشکیل ائتلافی نظامی علیه ایران خبر داده است.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: «دولت ترامپ در مذاکرات با متحدان عربی(آمریکا) است تا آنها یک ائتلاف نظامی تشکیل دهند؛ ائتلافی که برای مقابله با ایران دشمن مشترکشان، با اسرائیل تبادل اطلاعاتی خواهد داشت».

در این گزارش به نقل از 5 مقام کشورهای عربی دخیل در مذاکرات بین دولت ترامپ با کشورهای عربی آمده است: «ائتلاف مذکور کشورهایی از قبیل عربستان سعودی و امارات عربی متحده که به صورت اعلانی دشمنان اسرائیل هستند و همچنین مصر و اردن که از مدتهای قبل معاهدات صلح با اسرائیل دارند را شامل خواهد شد. امکان آن وجود دارد که دیگر کشورهای عربی هم به ائتلاف بپیوندند».

این مقامات تاکید کردند که ائتلاف مذکور برای کشورهای عربی، شبیه به ناتو یک مولفه دفاع متقابل خواهد داشت که بر مبنای آن، «با حمله به یک کشور عضو، به مثابه حمله به همه اعضا تلقی خواهد شد».

وال استریت ژورنال نوشت: «به گفته مقامات(عربی)، آمریکا فراتر از پشتیبانی محدود کنونی اش به ائتلاف به رهبری سعودی در جنگ با حوثیهای مورد حمایت ایران در یمن،  از ائتلاف(نظامی کشورهای عربی در مقابل ایران) حمایت نظامی و اطلاعاتی خواهد کرد اما نه آمریکا و نه اسرائیل، بخشی از این پیمان دفاعی متقابل نخواهند بود».

یک دیپلمات عربی به وال استریت ژورنال گفت: «آنها دارند از هیاتهای دیپلماتیک در واشنگتن میپرسند که آیا ما مایل خوهیم بود که به این ائتلاف که عنصری اسرائیلی در آن وجود دارد، بپیوندیم یا نه».

این دیپلمات عربی که به ملیتش اشاره‌ای نشده، افزود: «نقش اسرائیل احتمالا جمع آوری اطلاعاتی خواهد بود و نه آموزش یا اعزام پیاده نظام. آنها اطلاعات و اهدافی که باید هدف قرار گرفته شود را فراهم خواهند کرد. اینها مواردی است که اسرائیلی‌ها در آن تبحر دارند».

وال استریت ژورنال البته از عدم اظهارنظر دولت ترامپ و همچنین سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ائتلاف مذکور علی رغم درخواست این روزنامه آمریکایی برای صحبت در این باره خبر داده است.

در این گزارش تاکید شده که عربستان سعودی و امارات عربی متحده در ازای موافقت با تشکیل این ائتلاف ضد ایرانی، خواستار کنار زدن قانون جاستا هستند؛ قانونی که امکان شکایت خانواده‌‎های قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 را ممکن کرده است.

یک دیپلمات دیگر عربی هم تاکید کرده که ایده قرار دادن اخوان المسلمین در لیست گروه‌های تروریستی، ایده‌ای به منظور دادن انگیزه به مصر برای پیوستن به ائتلاف مذکور بوده است چرا که مقامات قاهره اخوانی‌ها را تروریست می‌دانند.

دو مقام عربی به این روزنامه تاکید کردند که «یمن، اولین آزمون ائتلاف جدید خواهد بود. آمریکا کمک نظامی به کارزار علیه یمن را تشدید و دریای سرخ را امن خواهد کرد؛ دریایی که مسیر مهم کشتیرانی بین‌المللی و مورد تهدید جنگ بوده است. ماه گذشته حوثیها حمله‌ای مرگبار به ناو جنگی سعودی در دریای سرخ ترتیب دادند».

به گفته این مقامات، نمایندگان اماراتی و عربستانی در مذاکرات دو هفته اخیر خود با دولت ترامپ، توامندیهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را مورد تمجید قرار داده و تلویحا توافق کردند که در صورت تشکیل ائتلاف، (با اسرائیل) شراکت اطلاعاتی داشتبه باشند».

دیپلماتهای اماراتی و سعودی حتی به دولت ترامپ تاکید کردند در صورت توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی، آنها برای همکاری علنی‌تر با اسرائیل فشار خواهند آورد.

دیپلماتهای عربی همچنین همکاری با دولت آمریکا برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی را با به عدم انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به قدس منوط دانستند.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: «مقامات عربی گفته‌اند که همین حالا هم به صورت محرمانه تبادل اطلاعاتی اسرائیل و عربستان سعودی درباره ایران و نیروهای نیابتی آن از قبیل حزب‌الله لبنان دارند».

«احمد عسیری» مشاور نظامی وزارت دفاع عربستان سعودی درباره تبادل اطلاعاتی و همکاریهای این کشور با اسرائیل علیه ایران اظهارنظر کرده است.

او گفت: «ما با اسرائیل روابط رسمی نداریم اما اسرائیلی ها هم(مانند عربستان سعودی) با تهدید مشابه ایران مواجه هستند».

 

پربیننده ترین خبرها