لاریجانی: از عادی شدن روابط با مصر استقبال می کنیم

لاریجانی: از عادی شدن روابط با مصر استقبال می کنیم
دوشنبه 23 اسفند 1395 - 15:26

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی قوی هستند، خاطرنشان کرد، از هر شرایطی که به عادی شدن روابط دو کشور منجر شود، استقبال می‌کنیم.

العالم ـ ایران

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (دوشنبه) در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 خاطرنشان کرد، مصر و ایران دو کشور با سابقه تمدنی قوی در منطقه هستند و از رشد یافتگی برخوردارند. همیشه توجه این بوده که روابط ایران و مصر منطقی باشد.

وی گفت: بعد از کمپ دیوید دچار نقص در روابط شدیم ولی اکنون شرایط در منطقه تغییر کرده و ما از هر شرایطی که تبدیل به شرایط عادی بین ایران و مصر شود، استقبال می‌کنیم اما گام‌ها هنوز تبدیل به روبط عمیق نشده است.

وی در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارشی پیرامون آخرین اقدامات مجلس در زمینه تصویب برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 پرداخت و از لزوم ایجاد چرخه اقتصادی برای افزایش اشتغالزایی سخن گفت و تأکید کرد: در این بخش دولت را موظف کردیم با همکاری بخش خصوصی مسئله را سامان دهند.

لاریجانی به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه فراز و فرودهایی بین مجلس و دولت درباره برنامه‌نویسی وجود داشت به همین دلیل روند تدوین و تصویب برنامه به طول انجامید.

وی ادامه داد: برنامه ارائه شده از سوی دولت که دارای 35 ماده بود که پس از بررسی‌ها در مجلس آن را به بیش از صد ماده افزایش دادیم؛ تلقی مجلس این بود که باید اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص باشد به همین دلیل شاهد افزایش مواد برنامه بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس خاطرنشان کرد: مسیرها با توجه به اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص شد و باید مطابق آن حرکت کنیم.

لاریجانی رشد سرمایه‌گذاری را یکی از موارد مورد توجه مجلس عنوان کرد که طول بهره‌وری را دلیل این توجه برشمرد.

«تلاش کردیم فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی که به ضرر تولیدکنندگان بود کاهش پیدا کند، در این زمینه در برنامه تدوین شد که سالانه این فاصله کاهش یابد».

کاهش وابستگی بودجه به نفت از جمله مواردی بود که رئیس مجلس آن را مورد تأکید قرار داد و در ادامه گفت: یکی از مسائل مهم کاهش وابستگی بودجه به نفت است که تلاش کردیم اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

لاریجانی توجه به سهم بودجه عمرانی استان‌ها از موضوعات مهم در این زمینه توصیف کرد و افزود: در برنامه اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی به مصوبه مجلس برای اختصاص سه درصد از محل درآمد گاز و نفت به مناطق نفت‌خیر و کمتر توسعه یافته اشاره کرد و افزود: این مصوبه برای توجه به مناطق کمتر توسعه یافته دنبال شد و کمکی است برای مردم آن منطقه؛ البته شرکت‌هایی نیز که در بخش گاز فعالیت می‌کنند باید درصدی از درآمدشان را به این مناطق اختصاص دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اختصاص برخی منابع صندوق توسعه ملی به مناطق کمتر توسعه یافته را دیگر مصوبه مجلس در زمان تصویب برنامه ششم توصیف کرد و این اقدام را گامی در جهت رفع مشکلات این مناطق شمرد. پرداختن به سقف بدهی دولت از دیگر مواردی بود که مورد اشاره لاریجانی قرار گرفت و از تلاش برای رفع مسائل مربوط به این موضوع خبر داد.

ایجاد ساز و کار شفاف برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مورد تأکید رئیس نهاد قانون‌گذاری قرار گرفت و لاریجانی در این زمینه گفت: بحث‌هایی مانند موضوعات پیش آمده در برخی موسسات مانند میزان باعث بروز مشکلاتی شد،‌ما دو ماده تصویب کردیم تا مشکلات مرتفع شود و دیگر اینگونه آشفتگی‌ها ایجاد نشود.

لاریجانی از لزوم ایجاد چرخه اقتصادی برای افزایش اشتغالزایی سخن گفت و تأکید کرد: در این بخش دولت را موظف کردیم با همکاری بخش خصوصی مسئله را سامان دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها