پیشتازی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی؛

مردم هلند به عوام گرایی نه گفتند

مردم هلند به عوام گرایی نه گفتند
پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 - 02:57

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی هلند، حزب لیبرال تحت رهبری «مارک روته» نخست وزیر این کشور حائز بیشترین آرا شده و سه حزب دیگر از جمله حزب راستگرای افراطی تحت رهبری «خیرت ویلدرز» به طور مساوی در مرحله بعدی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نتایج نشان می دهد که حزب روته 31 کرسی از 150 کرسی پارلمان را به دست آورده است و سه حزب بعد از آن نیر هر یک حائز 19کرسی شده اند.

در انتخابات سراسری هلند، مارک روته نخست‌وزیر کنونی از حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی»، رقیب جدی و سرسخت خیرت ویلدرس نامزد حزب «برای آزادی» است.

خیرت ویلدرس رهبر حزب راستگرای افراطی " برای آزادی" که به مواضع ضد مسلمانان و مهاجران غیر غربی مشهور است

انتخابات هلند یکی از مهمترین مبارزات انتخاباتی است که اروپا در سال جاری شاهد آن است.

این انتخابات با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات‌ در فرانسه، آلمان و ایتالیا، آغازگر فصلی نوین از تحولات مهم در سراسر اروپا به شمار می آید.

شعارها و مبارزات تبلیغاتی در انتخابات سراسری هلند بطور عمده بر خواسته‌های اقتصادی استوار شده؛ اما ظهور سیاست‌های عوام‌گرایانه و نیروگرفتن احزاب راست افراطی در این کشور، بسیار مشهود است.

برخی کارشناسان معتقدند که نتایج برگزاری همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری اخیر در ایالات متحده آمریکا، می تواند انتخابات پیش رو در اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

مردم هلند دیروز(چهارشنبه) برای شرکت در انتخاباتی سرنوشت‌ساز پای صندوق‌های رأی رفتند که تحلیلگران آن را آزمونی برای ارزیابی احساسات ضد مهاجرتی و ملی‌گرایانه ارزیابی کردند. منازعه اخیر هلند با ترکیه در روزهای اخیر، و تلاش احزاب راست گرای افراطی در کشورهای مختلف اروپایی از جمله فرانسه و آلمان برای تصاحب قدرت، هم نگاه‌ها را هرچه بیشتر به این انتخابات معطوف کرد.

در این انتخابات حزب راست میانه «وی‌وی‌دی» نخست‌وزیر «مارک روته» 50 ساله با حزب «پی‌وی‌وی» (حزب برای آزادی) به منظور کسب اکثریت در پارلمان رقابت داشتند. «خیرت ویلدرس» 53 ساله، مخالف سرشناس مهاجرت و اتحادیه اروپا، عضو ارشد حزب «پی‌وی‌وی» است.

حدود 13 میلیون هلندی در این انتخابات شرکت کردند.

ویلدرس رهبر حزب افراط گرای " برای آزادی " وعده داده است هلند را «غیر اسلامی» کند، درحالی که تمامی احزاب اصلی همکاری با وی را منتفی دانسته اند. با این حال پیروزی «پی‌وی‌وی» می‌توانست اروپا را با یک شگفتی بزرگ مواجه کند.

در نخستین واکنش خارجی به نتایج اولیه نظرسنجی درون شعب انتخابات هلند، دولت آلمان با استقبال از پیروزی حزب حاکم اعلام کرد: «اکثریت رای دهندگان هلندی پوپولیست‌های ضد اروپایی را رد کردند. این خبر خوبی است»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها