فصل شکستن استخوان های رژیم صهیونیستی

فصل شکستن استخوان های رژیم صهیونیستی
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 14:58

پس از اقدام کم نظیر پدافند هوایی ارتش سوریه در هدف قرار دادن جنگنده متجاوز صهیونیستی و در مدت 24 ساعت پس از تهدید وزیر جنگ این رژیم، این بار آتش بارهای سوریه یک فروند پهپاد متجاوز تل آویو را هدف گرفته و منهدم کردند.

العالم ـ یادداشت

ارتش سوریه در حالی روز جمعه (27 اسفند ماه 1395) از هدف قراردادن یک فروند جنگنده متجاوز صهیونیستی و سرنگونی آن خبرداد که کارشناسان، این اقدام را ناشی از افزایش توانمندی های تکنولوژیکی سوریه و به معنای شکست هژمونی هوایی رژیم صهیونیستی قلمداد کردند که مدت های مدید بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای هرگاه که اراده می کرد حریم هوایی سوریه، لبنن و برخی کشورهای دیگر منطقه را نقض و در مواردی به بمباران سرزمین های آنها مبادرت می کرد.
اما صبح روز جمعه، 27 اسفند ماه 1395، زمانی که چهار فروند جت اسرائیلی حریم هوایی سوریه را نقض کردند، سردمداران این رژیم با اطمینان از برتری بلامنازع هوایی خود حتی به ذهنشان خطور نمی کرد که جنگنده آنها توسط پدافند هوایی سوریه حتی مورد شناسایی قرار بگیرد تا چه رسد که هدف قرار گرفته و سرنگون شود.
این واقعه تاریخی که معادلات امنیتی را در منطقه به هم زد، پس از آن رقم خورد که جنگنده های رژیم اشغالگر مطابق روال قبل بی دغدغه به مواضعی درداخل خاک سوریه حمله کردند، اما این بار دیگر اوضاع فرق می کرد و پدافند هوایی ارتش سوریه، جنگنده های رژیم اشغالگر اسرائیل را به ترک حریم هوایی سوریه وادار و یک فروند از چهار فروند جنگنده متجاوز را سرنگون کرد.
خبر آنچنان داغ و پر اهمیت بود که رسانه های رژیم صهیونیستی این واقعه را خطرناکترین رویارویی اسرائیل و سوریه در 6 سال گذشته معرفی کردند. و درست به همین دلیل سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به ناچار ضمن اعتراف به حملات هوایی این رژیم به اهدافی در سوریه، خاطرنشان کرد: «ضدهوایی های سوریه چندین موشک به طرف جنگنده های اسرائیلی شلیک کردند اما هیچ کدام از جنگنده ها مورد اصابت قرار نگرفتند».
اعتراف این مقام صهیونیستی درحالی است که پیش از این مقامات این رژیم عادت داشتند همیشه پس از بمباران مواضعی در خاک کشورهای همسایه همواره با تکبر در برابر سوال خبرنگاران بدون این که تجاوز به کشورهای منطقه را تکذیب کنند، پاسخ می دادند که دراین خصوص صحبتی با رسانه ها ندارند و اظهار نظری نمی کنند، اما این بار تا همین مقدار اعتراف به حمله جنگنده های این رژیم به خاک سوریه و واکنش آتش بارهای سوری، نشان از تغییر معادلات نظامی دارد و این که دیگر خاک کشورهای منطقه حیاط خلوت رژیم صهیونیستی نیست که هر گاه خواستند بدون ترس از دیده شدن یا مورد حمله قرار گرفتن، وارد این حریم شده و عملیات نظامی انجام دهند.
پس از سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی اویگدور لیبرمن وزیر جنگ این رژیم، یکشنبه 29اسفند ماه یعنی 48 ساعت بعد از این واقعه تهدید کرد که اگر سامانه های پدافند هوایی سوریه یک بار دیگر به سمت جنگنده های اسراییلی شلیک کنند، سامانه های یاد شده را منهدم خواهد کرد.
این رژیم حتی پا را فراتر گذاشته و برای اثبات هژمونی خود و شاید ثابت کردن این مساله که هدف قرار گرفتن جنگنده این رژیم یک حادثه بوده تا افزایش توانمندی پدافند هوایی سوریه، درست در روزی که وزیر جنگ آن زبان به تهدید گشود این بار با یک فروند پهپاد بار دیگر به حریم هوایی سوریه تجاوز کرد و باز هم بی دغدغه و بدون این که با واکنش پدافند سوریه مواجه شود، یک خودرو را در جنوب سوریه هدف قرار داد که به شهادت یکی از نیروهای هنگ جولان وابسته به نیروی دفاع ملی سوریه منجر شد. اگر چه سران صهیونیست سرمست از به اصطلاح این پیروزی اعلام کردند که یکی از فرماندهان حزب الله را هدف قرار داده اند، اما این ادعای آنان با انتشار تصاویر عضو به شهادت رسیده نیروهای هنگ جولان تکذیب و باطل شد.
اما پس از 24 ساعت از تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این بار آتش بارهای سوریه روز دوشنبه (30 اسفند ماه) در همان منطقه ای که یک فروند جنگنده صهیونیست ها را هدف قرار داده بودند، یک فروند پهپاد متجاوز این رژیم را هدف قرار داده و تصاویر آن را نیز منتشر کردند.
این پهپاد جاسوسی پس از تجاوز به حریم هوایی سوریه در حومه قنیطره (جنوب سوریه) هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفت و سرنگون شد.
تغییر معادلات امنیتی منطقه برای رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نمی شود، احضار سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه روسیه پس از تجاوز جنگنده های این رژیم به خاک سوریه و هدف قرار گرفتن آن از سوی آتش بارهای سوریه، اعلام بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در خصوص این که روسیه از این اقدام رژیم اسراییل ناراضی است و این که بعید نیست در صورت تکرار تجاوزگری، روسیه با تل آویو درگیر شود؛ و این که این مقام سوری پاسخ نظامی دمشق به تجاوز رژیم اسراییل را تکان دهنده توصیف کرد که قواعد بازی را تغییر داده است؛ همگی از نشانه های متعدد دست برتر سوریه و جدی بودن تغییر معادلات امنیتی منطقه حکایت دارد.
پس از هدف قرار گرفتن پهپاد رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه (30 اسفند ماه 1395) حالا دیگر از تهدید های وزیر جنگ رژیم اسراییل خبری نیست و به نظر می رسد که سران افراطی این رژیم تغییر معادلات امنیتی در سوریه و منطقه را با زبان بی زبانی پذیرفته اند و چاره ای جز پذیرش شرایط جدید ندارند.
معادلاتی که باور آن برای این رژیم سخت، جانکاه و درد آور است و لرزه براندام سران آن انداخته و برای همیشه به کابوسی برای آنان تبدیل خواهد شد.


نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها