واکنش عفو بین الملل به محاکمۀ نظامی شهروندان بحرینی

واکنش عفو بین الملل به محاکمۀ نظامی شهروندان بحرینی
سه شنبه 15 فروردين 1396 - 13:23

سازمان عفو بین الملل، موافقت شاه بحرین با تعدیل قانون مربوط به اصلاح قانون اساسی درباره افزایش اختیارات دستگاه قضایی نظامی این کشور را که راه را به روی محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی باز می کند، محکوم کرد.

العالم بحرین

پایگاه مرآه البحرین گزارش داد، «لین معلوف» مدیر بخش مطالعات دفتر منطقه سازمان عفو بین الملل در بیروت در بیانیه ای درسایت اینترنتی خود با اشاره به موافقت شاه بحرین با اصلاح قانون مربوط به افزایش اختیارات دستگاه قضایی نظامی بحرین اعلام کرد این اقدام، نمونه ای دیگر از این است که حکومت بحرین تلاش دارد تا از امکان اجرای محاکمه های عادلانه بکاهد.

وی افزود که اجرای این اصلاحات درقانون اساسی، فاجعه ای برای آینده عدالت در بحرین به شمار می رود و یکی از شیوه های متعددی است که دولت بحرین برای سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر به کار می گیرد.
معلوف افزود مقامات آل خلیفه در بحرین به جای حرکت درمسیر تصحیح تاریخ شرم آور محاکمه های ناعادلانه و طفره رفتن از مجازات به علت نقض حقوق بشر، تصمیم به وخیم کردن اوضاع واز بین بردن این باور گرفته اند که به زعم خودشان ، دادگاه ها و به طور کلی سیستم قضایی این کشور مستقل و شفاف است.
معلوف تصریح کرد محاکمه شهروندان در دادگاه های نظامی، اساساً قوانین بین المللی ومعیارهای محاکمه عادلانه را نقض می کند و به منزله نقض معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بحرین آنرا امضا کرده است.
وی بر لزوم لغو اصلاح درقانون تاکید کرد و از مسئولان بحرینی خواست که قوانین خود و نظام قضایی را با توجه به اصول عدالت تغییر داده و به موجب قوانین بین المللی ، به تعهدات خود پایبند باشند.
سازمان عفو بین الملل پیشتر با صدور بیانیه ای، از شاه بحرین خواسته بود که اصلاحات پیشنهادی در قانون را تصویب نکند و به معیارهای بین المللی محاکمه عادلانه پایبند باشد.

بحرین از سال 2011 تاکنون با بحران نارضایتی عمومی شهروندان وسرکوب آنان از سوی نیروهای امنیتی و نظامی رژیم حاکم آل خلیفه و مزدوران سعودی وچند کشور مرتجع عرب مواجه است.

رژیم آل خلیفه به کمک نظامیان سعودی و مأموران امنیتی امارات که در قالب نیروهای سپر جزیره و نظامیان دیگر کشورهای عربی در بحرین مستقر شده اند، اعتراض های مردمی این کشور را سرکوب می کنند.

215

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها